Synpunkter på Amerigo, Cobra m fl

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Katinka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 573
K

Katinka

Jag har i samband med köp av en ny häst blivit tvungen att inse att min högt älskade Morris & Nolan dressyrsadel inte passar nya totton så alltså måste en annan sadel införskaffas...

Jag är inne på en lite dyrare kvalitetssadel men det är ju en djungel av dessa och jag skulle därför vara tacksam att höra era synpunkter på följande sadlars för- och nackdelar: Amerigo, Jaguar, Cobra samt Childeric.

Hästen har en ganska "normal" rygg sedd från sidan (vad det nu är men inte helt rak men inte överdrivet svängd heller... :crazy: ) och han kommer kräva en bred bomvidd och kanske tom extra bred.

Som sagt - tacksam för alla synpunkter! :bow:

Sv: Synpunkter på Amerigo, Cobra m fl

Jag gillar Amerigo (och Dominus) väldigt mkt. de är sköna och bra uppbyggda. Mer info finns under www.ridin.se! Deras sadelutprovare är även jätte duktiga och de säljer inte en sadel om de inte tycker att den passar hundra...

Håller med till 120%, har haft såna sadlar de senaste 6 åren! Pållarna älskar dessa sadlar, och jag med. :D

Vad kul att du är nöjd :D!

Japp! :p

Första gången jag provade en så fick hästen upp ryggen typ 3dm (kändes det som :D ) så det var ju inget snack om saken att et var en sån vi skulle ha... :bump:

Childeriquen är eg. en värstingsadel, man behöver den inte förrän man kommer upp ordentligt i klasserna, visst hamnar man väldigt rätt och bra i den men när jag rider mitt ganska orutinerade halvblod hamnar han i EXTREM uppförsbacke så han orkar inte och jag vill hellre lära mig att rida honom dit först innan jag har en sadel som hjälper mig SÅ mycket. Tyngdpunkten flyttas för att sätta ryttaren så att hästen går så, det klarar inte de hästar som inte går så samlat.
Försök få en Amerigo återförsäljare att mäta honom så kan ni nog hitta något som passar er båda. Det räcker som sadel tills man är uppe och nosar på ordentliga rörelser. Och då menar jag inte alls att Amerigon är dålig, den är underbar. Men ja, jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Jaggan är fin att sitta i och så men kräver alldeles för mycket underhåll för de pengarna.

jag älskar min amerigo dressyrsadel :) skön att sitta i, snygg att se på och hästen gillar den.
enda nackdelen är väl att det är fint skinn så den får lätt repor/märken om man inte är lite försiktig

Är det verkligen så? Visste inte att man kunne få hästen att gå på ett särskilt sätt vha sadeln!? Inte konstigt att dom är dyra då isf.... :p

:love: Jaguar är mina favvosadlar :love: tycke rinte om childeric, jag tycker inte om att vara så "fast" som jag upplever att man blir i de sadlarna...men jaguars sadlar är som sagt underbara :p

Vad menar du med att Jaguarsadlarna kräver mycket underhåll? Vad är skillnaden jämfört med tex en Amerigo?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka