Synsam abonnemang

Det beror väl på hur försäljaren beter sig. Jag har inte hoppat på "erbjudandet" men förstår om andra fallit då det sista gången jag köpte var svårt att få pris på att köpa ett par. Det var stenhård marknadsföring och togs för givet att man skulle leasa. Jag kände mig banne mig lurad när jag gick därifrån trots att jag inte gått på dravlet. Nästa gång det är dags kommer jag troligen vända mig någon annanstans.
Mitt intryck också. Personal som enbart var försäljare och pratade som om man skulle välja bågar efter populariteten i modet men helt ovilliga att hantera några konkreta frågor kring den praktiska funktionen. Hade mitt enda alternativ varit att handla där så hade jag monterat själv med ståltråd och silvertejp...
Är det ingen annan som tycker det är väldigt lustigt att de har så många butiker? Det ligger här i stan nästan mittemot varandra, tror det är runt fem butiker inom gångavstånd från varandra i stadskärnan och så en i varje galleria utanför. Lustigt att det bär sig. Det måste gå mycket bra för dem :D
Jag tror de har någon sorts expansionsdrive. Här har de öppnat butik på varje ort trots att den mesta servicen bommar igen i takt med de årliga befolkningsminskningarna. Jag misstänker dem för att ha en plan om att norpa blåögda kunder som blir bländade av nya möjligheter innan de inser hur mycket den lågmälda, kompetenta, flexibla servicen i "de gamla vanliga" butikerna är värd. Med målet att slå ut lokala optikerna och sedan kunna utnyttja att de fått en monopolställning.
 
Det var trevligt för dig. Som sagt, jag gick dit för ett par, blev övertygad om att jag minsann behövde tre par. Läsglasögon som jag kunde köpt på en mack för en hundring och solglasögon som jag inte heller egentligen var i behov av egentligen, men som gör att deras abonnemangsidé funkar. Merförsäljning i en effektiv, men rätt fil form.
Ja att gå från ett par till tre är ju såklart onödigt. Jag behövde ju två och det tredje har också fått användning då det är skönt att alltid ha ett par i bilen.
 
Mot mig var säljaren tydlig med kostnad osv så där ser jag inget konstigt. Däremot frågade jag om man fick behålla glajjorna efter abonnemanget och säljaren svarar ja, efter abonnemanget är de dina, precis som med en mobiltelefon.
Ja, jag var också medveten om kostnaden, det är inte det egentligen utan det att jag gick dit för ett par glasögon men blev övertalad om att köpa tre par för att det skulle stämma bättre med deras abonnemangsidé snarare än att de såg att jag faktiskt behövde tre par glasögon. Hade jag fått abonnemang på ett par glasögon och själv valt ett par solglasögon till eller så hade det varit något annat.
 
Mitt intryck också. Personal som enbart var försäljare och pratade som om man skulle välja bågar efter populariteten i modet men helt ovilliga att hantera några konkreta frågor kring den praktiska funktionen. Hade mitt enda alternativ varit att handla där så hade jag monterat själv med ståltråd och silvertejp...
Nu när du säger det var jag inne i en butik med en väninna, och de visste inte ens hur man gjorde med leasingavtalet om ett par glasögon hade blivit utsatta för en olycka och blivit trasiga. Tog en evighet och två i personalen dividerade och visste ingenting alls. Fick gå tillbaka flera gånger innan de hittade ett par att ersätta med (det var tvunget att det skulle vara exakt samma från deras sida (inte från ägarens), men de hade utgått, så då skulle det vara nästan exakt samma men blabla osv) som kunde gå in utan mycket extra kostnad O_o utöver försäkringsbolagets ersättning för trasiga glasögon så trots att ett riktigt försäkringsbolag var inblandat kunde de ingenting och var hyperlångsamma. Som om folk inte behöver glasögonen på sig.
 
Mina glasögon skulle kosta 8000 totalt att köpa ut. Herregud haha. Behövde också säga upp det aktivt, annars förlängs det ett år. Ytterligare en sak säljaren inte talade om, enligt hen avslutades det automatiskt efter två år.
 
Mina glasögon skulle kosta 8000 totalt att köpa ut. Herregud haha. Behövde också säga upp det aktivt, annars förlängs det ett år. Ytterligare en sak säljaren inte talade om, enligt hen avslutades det automatiskt efter två år.
Kul... 8000 + 12000 spänn alltså för kalaset :up:
 
Det beror ju på vilka bågar du valt. Märkesbågar kan vara väldigt dyra.
Jo men återigen sa säljaren att de var mina efter abonnemangets slut. För det var ett abonnemang. Jag lämnar ju inte tillbaka mobilen efter att abonnemanget gått ut om jag har ett sånt.

Nu när jag ifrågasatt börjar de prata om att det är leasing. Men det heter inte glasögonleasing, det heter glasögonabonnemang.
 
Nu när du säger det var jag inne i en butik med en väninna, och de visste inte ens hur man gjorde med leasingavtalet om ett par glasögon hade blivit utsatta för en olycka och blivit trasiga. Tog en evighet och två i personalen dividerade och visste ingenting alls. Fick gå tillbaka flera gånger innan de hittade ett par att ersätta med (det var tvunget att det skulle vara exakt samma från deras sida (inte från ägarens), men de hade utgått, så då skulle det vara nästan exakt samma men blabla osv) som kunde gå in utan mycket extra kostnad O_o utöver försäkringsbolagets ersättning för trasiga glasögon så trots att ett riktigt försäkringsbolag var inblandat kunde de ingenting och var hyperlångsamma. Som om folk inte behöver glasögonen på sig.
Jag vet inte vad som är praxis på större orter numera, men här är det extremt avvikande att inte låna ut bågarna. Av rena principskäl, inte ens få timmar över dagen mot leg, pant e.dyl. De andra typ uppmuntrar en att ta hem för att känna hur de är att ha på, bolla smakråd med bekanta osv. Antar det passar bra med att man vill att kundernas möjligheter till genomtänkta beslut ska minska och behovet att byta produkten snabbare ska öka...
 
Jag vet inte vad som är praxis på större orter numera, men här är det extremt avvikande att inte låna ut bågarna. Av rena principskäl, inte ens få timmar över dagen mot leg, pant e.dyl. De andra typ uppmuntrar en att ta hem för att känna hur de är att ha på, bolla smakråd med bekanta osv. Antar det passar bra med att man vill att kundernas möjligheter till genomtänkta beslut ska minska och behovet att byta produkten snabbare ska öka...
Låna ut? jag tror inte jag förstår. Det handlade om att få nya när de gamla var trasiga i olycka. Bågar hemlånat spelar väl ingen roll om det inte sitter funktionella glas i dem heller?
 
Låna ut? jag tror inte jag förstår. Det handlade om att få nya när de gamla var trasiga i olycka. Bågar hemlånat spelar väl ingen roll om det inte sitter funktionella glas i dem heller?
Otydligt av mig. Det var inte ett svar rörande den händelsen du pratade om. Det var en spinna vidare-kommentar om deras förhållningssätt mot sina kunder...
 
Är det ingen annan som tycker det är väldigt lustigt att de har så många butiker? Det ligger här i stan nästan mittemot varandra, tror det är runt fem butiker inom gångavstånd från varandra i stadskärnan och så en i varje galleria utanför. Lustigt att det bär sig. Det måste gå mycket bra för dem :D

Det måste vara alla abonnemang:D

Låter som väldigt många butiker har aldrig funderat över det faktiskt hur många de har.
 
Mina glasögon skulle kosta 8000 totalt att köpa ut. Herregud haha. Behövde också säga upp det aktivt, annars förlängs det ett år. Ytterligare en sak säljaren inte talade om, enligt hen avslutades det automatiskt efter två år.
Nästan vad jag betalat för mina glasögon och jag har tre olika synfel på båda ögonen (som alla blivit sämre genom åren).
Så drygt 24 000 för ett litet brytningsfel låter ju helt vansinnigt, snacka om ockerpriser 😵‍💫

8000 + 16248. Alltså det är ju helt orimligt. Ska tilläggas att jag har ett litet litet brytningsfel. Så inga specialglas eller liknande.
 
Var just inne på Synsam eftersom jag aldrig varit riktigt nöjd med de senaste glasögonen som jag hämtade ut i mitten på december. Får genast göra att de har 100 dagars nöjd kund garanti, ja klantigt att inte reklamera innan men har tänkt att jag vänjer mig.
Orsaken till att jag insåg att jag inte kommer vänja mig var att jag skulle gå nerför en dikesslänt under påsken men bangade eftersom jag inte kan bedöma avstånd då marken går i vågor. Visar sig som jag misstänkte att de lagt in en *censur* astigmatisk korrigering som jag uttryckligen sa flera gånger att jag inte ville ha eftersom jag testat det förut och det inte funkat då.
Bokat ny synundersökning, första tiden som fanns var i slutet på maj. Verkar ju som om de anser att jag ska stå för fiolerna så funderar på om jag ska boka någon annanstans.
/Skitsur
 
Var tillbaka till Synsam idag på ny synundersökning och fick träffa en annan optiker. Det var en jättegullig tjej som ingav förtroende och som lyssnade på vad jag sa. Så har nu en mycket bättre känsla av dem igen :)
 
Jag har sagt upp mitt abonnemang till när det går ut i juli! Kommer nog köpa ut ett par, mest för att jag inte vill stå där utan glasögon. Har inte orkat fortsätta med hela spektaklet att hitta linser som passar, fungerar och inte skaver. Var visst ett större projekt än vad jag trodde, trots att jag också bara har ett litet litet synfel och litet litet brytningsfel. Så fortsätter med glasögon tills jag orkar ta tag i det igen.
 
Baxnar när jag hör priserna... har just beställt nya och kunde då få ett par till för halva priset, så jag valde att få solglasögon. Två par inkl märkesbågar för strax under 10'. Översynthet + astigmatism + progressiva glas....
 
Baxnar när jag hör priserna... har just beställt nya och kunde då få ett par till för halva priset, så jag valde att få solglasögon. Två par inkl märkesbågar för strax under 10'. Översynthet + astigmatism + progressiva glas....
Fick samma minus progressiva plus extra skydd mot ljusreflexer och repor för 3500 😅
 
Jag har dyra glasögon, men det här med abonnemang låter som om det är dyrare helt i onödan. Vore det inte mer ekonomiskt att köpa dem kontant? Eller om inte annat ta ett annat lån någon annanstans... för att köpa glasögonen kontant?
Synsam är i övrigt rejält mycket dyrare i övrigt, om man jämför med tex Specsavers där jag brukar köpa mina numera. De är inte heller lika samarbetsvilliga är min upplevelse....
Jag behövde böja rätt mina glasögon så att jag kunde använda dem och knallade in på Synsam eftersom Specsavers var stängt och min vanliga optiker fanns på annan ort. glasögonen var skitsneda och ordentligt skadade. Personalen tar dem i sin hand, rynkar på näsan medan han tittar på dem, säger- inte frågar:
-Du har inte köpt dem här va?
-Nej, men ...
-Då går det inte, vi hjälper bara våra kunder, alltså om man köpt sina glasögon här hos oss.
-Men jag behöver dem, du kan inte göra undantag?
- Nej, och det är helt omöjligt, de är ju mosade.
På Specsavers sa de att de var totalförstörda och bara att köpa nya. Min ordinarie optiker tittade på dem:
-vem är den skyldige den här gången då??
-Hästen!
-Vi gör väl ytterligare ett försök då!

Tyvärr är det för långt dit att åka varje gång jag ska fixa brillorna :) Men hon är DUKTIG! För något år sedan fick jag dock glasögon av synenheten, vanliga med färgat glas som ska hjälpa när man har migrän, glasögon för datorarbete och läsglasögon. Oerhört tacksam för den hjälpen med tanke på glasögonpriserna i dag. Jag har gått utan glasögon pga ekonomin vid flera tillfällen, så jag har vett att vara riktigt glad och tacksam över den möjligheten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 964
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 467
Senast: Niela
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp