syntet/gummi betts inverkar på slemhinnor och liknande

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 847
T

Tomaten

Som jag skrivit förut har ju pållen hostat och i samband med byte från syntet bett(sånt grön aktigt från h**ks) till ett "vanligt" så blev hostan mycket mildare(från ordentligt "torrhosta" till att hosta en gång per dag). säkert bara en tillfällighet men jag kom ändå att tänka på, påverkar dessa bett hästarna slemhinnor eller liknande? kan inte revor och liknande bli en väldig källa för bakterier?
Ett vanligt, vad är de i järn tror jag, är ju väldigt mycket lättare att göra rent!
så fram med vad ni tycker

Sv: syntet/gummi betts inverkar på slemhinnor och liknande

putt upp*nyfiken:)*

Ett bett i syntet eller gummi ger högre friktion är ett i metall, vilket naturligtvis kan irritera eller skada hästen. Vill det sig riktigt illa kan det nog bli sår t.o.m. :crazy:

Prova att gnugga ett syntetbett mot din egen hud, gärna fram på smalbenet eller ett annat ställe där det är nära till benet, och jämför sedan med att gnugga ett metallbett...

Vet inte om det kan leda till hosta osv, men som du skriver så är det nog större risk att det samlas bakterier på ett syntetbett, och i eventuella sår som blivit av det. Det kan kanske påverka hästens allmänhälsa om man har otur?

oj, det där har du ju rätt i. anledningen att jag använder ett sådant bett är att förra ägaren hade ut en tandläkare till hästen som sa att hon bara fick använda syntet bett annars skulle hörntanden(?tanden längst fram efter lanerna?)slitas ner, inte för att jag kan förstå hur det skulle gå till, provade att "dra och slita" i bettet häromdagen och det kom inte i kontakt med tänderna!:smirk:

Vi får väl se hur det går men jag tror nog jag blir kvar på metall betten eller så blir det ett hack!:bump:

Jag har nästan bara syntetbett då min ponny får panik om man lägger metallbett i hans mun.
Jag tycker inte att det blivit någon sillnad i hans mun när jag jämför med dom andra hästarnas munnar...
Men det kanske kan bero på att jag alltid efter användning tar hem bettet jag använt och lagt det i varmt vatten och Yesdiskmedel över natten......
Och har ett bett fått skador på sej byter jag genast ut det mot ett nytt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka