Syntet sadel frågor!!

Splittan

Trådstartare
Det här så här att en kompis har en ny syntet sadel.
Innan hade hon en gammal lädersadel som var aldelses för liten, den låg benhårt an mot sidorna på hästen. Samt så var där knappt någon stoppning kvar. :crazy:

Så hon köpe en Griffin haflinger, då hästen/ponnyn hon rider är väldigt ber, samt tjock (jag lovar den behöver banta ganska så mkt :angel: ).

Sadlen ligger med ca 2-2,5 fingrar ovan för manken, samt att det är lätt att dra handen igenom på sidorna av sadeln, inget för hårt tryck eller ojämt tryck. Sadlen ligger även an bra längs hela ryggen.

Nu är det dock så här att sadeln kasar väldigt lätt på sidan.

Så till frågorna!
Är syntetsadlar "halare" på häst ryggen än lädersadlar? Jag har noll koll på syntetsadlar).
Kan det vara så att efter som hästen är så fet, så får sadeln inget "grepp" att ligga kvar, utan då lättare glider åt sidan?
Den gammla läder sadlen som var för liten, låg ju långt ner på hästen för stoppningen var "slut" samt att den låg benhårt om, så den kunde omöjligt kasa åt sidan, där emot kasa fram.
Syntetsadelen är mkt större, men kan det vara så att pga av dett så får den inget att "greppa" tag om på den tjocka hästen??
Hästen har alltså fettvalkar :angel: .

Vill höra lite ider och åsikter från er som har erfarenhet av syntetsadlar.
Jag hoppas ni förstår nått så när vad jag menar ;) .

Sv: Syntet sadel frågor!!

Sadeln låter som att den passar ryggen bra, även framme vid manken om det är så att man får in 2-2,5 fingrar med ryttare i sadeln. Annars kommer sadeln att sjunka lite och då är det risk att den trycker mot manken sen.

Jo, det är nog så att sadeln glider pga av hästens kroppsbyggnad ;) De glider lätt när man sitter upp då det är som att sadeln ligger på en tunna, om du förstår :angel: :D Det kan ju också vara så att sadeln är något för vid och att den glider pga av det. Men det lät på beskrivningen som att den låg an bra överallt!

Jag har ridit i en Griffin i 2 år (medryttarhäst) och även andra syntetsadelar och jag upplever det inte som att de kasar åt sidan mer än vad en lädersadel gör.

Ja han är typ rund som en tunna, och jag sa till henne att sadlen lär nog ligga bra OM han bantar lite....
Det är ju precis som om sadeln inte har något att fästa i, och då passar ju bekrivningen "tunna" som du sa, väldigt bra!

Efter som sadlen är ny, så kommer den ju till att ligga till sig och sjunka lite till.
När en sadel kasar runt, så beror det ju i bland på att den är för liten, men som sagt den här sadlen verkar inte för liten i alla fall.

Jag har sätt när hennes häst har varit smalare, och då har han inte varit så rund som en tunna, utan mer markerad ryggrad och sidrona på manken, nu är ryggen platt och siderna om manken så finns det fett valkar.....

Hästen är av en korsning av en tyngre ras och har väldigt lätt att lägga på sig, fast han i princip bara får hösilage...

Tyvärr är det så att har man en tillräckligt bred/platt häst med dåligt markerad manke så åker sadeleländet runt nästan hur man än gör.

Är lite skeptiskt till syntetsadlar. Hade en till vår gamla valack (haflinger med minimal manke), den kändes som att den säckade ihop efter några år. Lite tippig var den hela tiden, men till just den hästen var det en sadel som kantrade minst av alla vi testat. Visst, dem är ju mycket lättare att hantera men...

jag gillar min syntet sadel..den är skön att rida i..i sen känns det bra attd en är så lätt..nu när pållen börjar bli gammal o lite svankig..;)
*lånar knapp*
Ibland fattar jag inte varför sadlar sak vara så tunga..egentligen..dumt egentligen att lägga så mycket extra tyngd o material mellan en själv o hästen..säjjer inte att det är minder på syntetsadlar..men om man tänker efetr..sadlar överhuvudtaget är ju lite av en dämpning av kommunikationen melölan häst o ryttare..

nää..nu slänger vi våra sadlar o "sadlar" om till babacka..eller va säjjer ni?? :p

nää..inte så kanske..bara en liten tanke..är det nån som har svar så kan ni ju komma med det... :)

För att återgå till frågan: jag upplever inte att min syntetsadel snurrar runt lättare än lädersadlen gjorde..men nu har jag haft den ett tag, o den har format sig bra efter pålles kropp..kan nog vara att denna pållen i fråga är lite tjock..som du säjjer... :D men om hästen går ner lite o att sadeln(som verkar ligga bra för övrigt)blir "inriden" så ligger den nog bättre sen!

Det enda som funkade på min "tunna" var långa stroppar och en bakåtsvängd anatomisk gjord. Då låg den helt stilla.+ att jag alltid hoppar upp från pall. Det var dock en lädersadel. (Låg bra f.ö.)
Korta stroppar och vanlig gjord fungerade inte! Då "kasade" den åt sidorna hela tiden. Skitläskigt.

Hm, skrev ett svar till men det verkar försvunnit i rymden :confused:

Hur som helst så skrev jag att jag absolut inte tror den är för trång iaf! Och som du säger, minskar hästen lite i omfång kommer nog sadelläget bli bättre. Sen kan det hända också att sadel "sätter sig" bättre på ryggen efter lite användning då den lagt sig.

Jag har ju en Wintec cair till min påg och jag upplever inte att den kasar runt på honom, hade även en Griffin innan till honom o inte heller den kasade..
Så, bantning för din kompis´ pålle vore nog inte så dumt :angel: :devil:

har själv 2 syntet sadlar,och min pålle är ganska *host* rund...
kort,breeed rygg ingen manke,och klotrund kagge :D
han har varit fetare och då tyckte jag faktiskt att dom kunde kasa lite sidledes,nu har han gått ner lite grann och tycker sadlarna ligger bättre ;)

Tack för ALLA era svar! :bow:

Ett tillläg bara, är att hästen i fråga har faktiskt lite manke, men den försvinner efter som den har fettvalkar vid sidorna :crazy: .

Men det låter lite positivt efter att ha läst era erfarenheter. Ska vidrabefodra era erfarenheter till min polare!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
151
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 714
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Aifos
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka