Syntetbett: Nathe vs Nova?

the_connemara

Trådstartare
E kass på å googla... och på engelska :crazy: Ngn som vill dra upp skilnader o likheter mellan Nathe och Nova bett? Dvs skillnad i material, tjocklek, ev skav, vad hästarna tycker osv osv. Är intresserad av raka modellen med enkla ringar.

Sv: Syntetbett: Nathe vs Nova?

Nathe är tjockare och inte lika böjliga som Nova. Jag har ett Novabett och den hästen jag har ridit på den tycker bra om det, han får lätt sår i mungipan men inte med detta. Dock behövs rätt stora storlekar för att de inte ska nypas av bettringen. Typ en storlek större än normalt kanske.
Men det gäller att hästen är känlig i munnen och inte stark, det är ett väldigt snäll bett och det kan bli svårt att bromsa annars :angel:

Nyrelski skrev:
Dock behövs rätt stora storlekar för att de inte ska nypas av bettringen. Typ en storlek större än normalt kanske.
Men det gäller att hästen är känlig i munnen och inte stark, det är ett väldigt snäll bett och det kan bli svårt att bromsa annars :angel:

Precis! Jag hade, som tur var, mitt vanliga bett med när jag skulle köpa ett Nova-bett och kunde jämföra storlekarna. Nova-bettet var mindre, m a o jag fick köpa en storlek större.

Första gången jag provade Nova-bettet på hästen kombinerade jag det med en ridkapson just med tanke på att bettet är väldigt snällt och jag ville gärna kunna ha lite styrsel på hästen (som kan bli väldigt stark). Men nu går hon bra på enbart Nova-bettet.

Nathe-bett har jag däremot aldrig provat.

Ok, tyckte oxå Nathe verkade tjockare när jag klämde på dem men då var det bara stora strl o div konstiga skänklar, hittade inget litet vanligt o jämför med ;)

Hittills leder då Nova :) Mer erfarenheter mottages tacksamt!

Liknande trådar

Utrustning Ända sedan jag såg Bomberbits Happy Tounge har jag velat testa något liknande. Har dock inte fått tummen ur utan växlar mellan två olika...
Svar
8
· Visningar
6 293
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24
  • Pass förvaring
Tillbaka