Syntetbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 560
E

Egonson

Silikon, gummi eller vad det nu kan vara. Är alla bett tjocka? Lyckas inte hitta något syntetbett som är någorlunda smalt (inte bridong-size kanske, men ändå "normal" tjocklek, de svarta gummibetten är ju groteska :crazy: )

De där Nova-betten är ju inte så fasligt tjocka, men kostar $$$$$$$$ Vad jag minns iaf.

Sv: Syntetbett

Okej. Finns ju inte någon uppsjö av gummi eller sytetbett annars.

delvis knapplån :D

Och Nathebetten är väl lika tjocka som novabetten är? Fast jag har för mig att de kostar mer. Nathebetten alltså.

Har aldrig hört talas om Nathe. Får nog söka lite om det.

Syntetbetten Apple Mouth och Happy Mouth är smalare än de svarta i gummi, de är ju gigantiska. :eek: Men du ville kanske ha ännu smalare..?

Jag har ett Apple Mouth, inte lika smalt som "vanliga" bett, men inte så jättegigantiskt heller. Bild

Ja, eller jag frågar eg. för att jag är nyfiken. Min systers häst ska ha någon form av syntetbett enl. tandläkare/vet. och just nu har han ett rakt Nova-bett som väl funkar bra, fast det är nog lite för böjligt och mjukt för honom eg.
Funderar lite ang detta.

Ville bena ut vad det finns för fler alternativ, och vill inte ha ett för tjockt bett för då kan inte hästen stänga munnen om det.

Jo tack jag har nog sett de svarta gummibetten, jag vet inte hur stor mun den tillverkaren tror en häst har?! :crazy:

Jag har ett Nova-bett och jag är otroligt nöjd med det. Just för att det är smalt, och böjligt.

Köpte det för ett par veckor sedan, och min häst som hittills inte accepterat något bett går jättebra på det. Så för mig hade det varit värt det dubbla...även om det var dyrt som det var...

Och tycker man att Nova betten är för tjocka kan man med hjälp av en mattskärare/brytkniv göra dom smalare.... det tar lite tid då materialet är svårt att skära i, men risken att ta för mycket minimeras....

annars så kan du ta ett vanlingt smalt bett och linda in det med latex. annars är NOVA betten super!

Snacka om att vara liiite förvirrad....

Ponnyns raka "tränsbett" är ett smalt rakt uppkäksbett som är ca 6 mm som jag lindat med några varv Sealtex till önskad tjocklek, ca 8-9 mm....

Inget att tävla på men jättebra att använda vid träningen på ridbanan...

Ska se om jag kan ta bild på det i nästa vecka...

Jag minns inte exakt vad jag köpte Nova-bettet för, men tror inte det var så himla dyrt. Vanliga bett är ju inte heller så billigt... (utom vanliga 2/3-delade på lågprisställen då) Vår valack gillade absolut inte sitt vanliga raka bett, men nova funkar super! Jag tycker också att svarta gummibett är hemskt tjocka, men nova är väl inte speciellt tjockt alls tycker jag.

Du säger att materialet är segt, ändå har min häst lyckats bita sig igenom väldigt långt ner i bettet:eek:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
39 017
Senast: monster1
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 886
Senast: pews1972
·
Utrustning Hej! Just nu har jag bettproblem, eller vem har inte det egentligen ? ;) I dressyren rider jag på ett vanligt tredelat som funkar bra...
Svar
5
· Visningar
992
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 552
Senast: Equidaem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur