Syntetsadel eller läder?

T

Thuja

Har alltid ridit i lädersadel av olika märken. Nu är det dax för ny sadel till mitt hbl-sto och jag klurar lite på en syntetsadel. Provred en häst som hade en sådan en gång för LÄNGE sen och den sadeln var väldigt skön, man satt verkligen bra i den.
Vad tycker ni andra?
:confused:
 
Jag har aldrig ridit i en syntetsadel, men jag vill ha en :)
Fördelarna är väl lättskött, väger lite, snygga..fast inte lika snygga som läder såklart, och m,an får bra sadlar billigt :)
Själv letar jag efter en begagnad griffin...tycker de är snygga och ser sköna ut
 
Jag har övergått helt till syntetsadlar. Dom passar både hästarna och mej perfekt. Jag tycker att dom är sköna att rida i och man sitter stadigt. Lätta att rengöra också. Jag har en vanlig och en dressyr av märket Griffin. Jag är nöjd med båda.
 
Har en Wintec hemma. Den är bland de skönaste sadlar jag ridit i.
Tyvärr har hästen vuxit ur den trots att jag har x-vid bom.
Jag tycker att det är mycket sadel för pengarna. Billig, lättskött, lätt, skön att rida. Man behöve rinte vara så rädd om den heller pga synteten och priset... Helt enkelt perfekt.. :D
 
Jag har nyss haft en wintec och jag gillar dem inte. Köper hellre en beg lädersadel, man jag kan förstå att de gillas pga lätt vikt, lätta att göra ren osv.
 
Jag skulle gärna köpa en syntetsadel om jag hittade någon som passade bra :)
Är lite nyfiken faktiskt...
 
Jag har altid ridit i lädersadel förut. Nu har jag en Horse Saver syntet som jag blivit riktigt förtjust i. Lätt och bra grepp. (Köpte den pga av vidden) Superbusan
 
Tack för era svar. Jag beställde en SIGMA allround (trots att jag läste att det var en tjej som inte var så nöjd med just den...) Vi får se hur det går när den kommit, det är ju alltid svårt att köpa sadel utan ha sett den!
:p
 
Har också levt med övertygelsen att läder är bäst tills jag köpte en wintec 500.

Nu vill jag bara ha syntet. Underbart skön, bra passform som håller många år och en sadel som allt slit inte syns på, förutom att den bara är att spola av med vattenslangen någon gång/år.
 
Syntet sadlar är skit sköna att rida i.
Jag har haft både Griffin(dressyr) och wintec(allround)Det du ska tänka på är att syntet sadlarna håller inte lika länge som en läder sadel men då är dom ju av tyg och syntet läder matrial. Men annars så är det sköna och bra sadlar.
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Tyvärr, jag har ridit i en Maxam och ägt en ny griffin men aldrig mer!!
Griffinsadeln knarrade HELA tiden (höll på att bli vansinnig!) och av båda sadlarna fick jag skavsår vid svanskotan. :mad: Red man ut när det regnade var man dyngsur i baken när man kom hem :crazy:
Nej du, tacka vet ja läder :love:
 
Jag har egentligen ingen åsikt i frågan, men eftersom vår hyresgäst i stallet håller på att bli sadelmakare (har gått halva lärlingstiden, hos Mycket rutinerad sadelmakarmästare) så passade jag på att fråga henne när vi skulle leta ny sadel. Enligtn henne kan aldrig en syntetsadel anpassa sig lika bra efter hästens form och ligga lika bra som en lädersadel, så hon tyckte absolut att vi hellre skulle köpa en begagnad lädersadel än en ny i syntet även om priset var detsamma.
 
Har ridit i Isabell Werhts syntetsadel (konstmocka), griffin och Maxam - funkar inte alls för mig. Får brännskador på sittknölarna.

Dessutom älskar jag läderlukten och är en riktig putsmaja - så här är det läder som gäller... :cool:
 
Sv: Syntetsadel eller läder?

en syntetsadel är ju hemskt skön å rida i på vintern iaf, man slipper bli kall om baken.. hade en dressyr syntent, men vet inte vilket märke, till ponny för länge sen.. det funkade bra för mig, men hann aldrig rida i den på sommaren.. Men jag har hört att dom inte är så sköna på sommaren, kan det stämma?
Använder bara läder nu.. Stübben, eller Rösli, underbara sadlar!
 
Sv: Syntetsadel eller läder?

hur bra an sitter anser jag vara hur bra sadel är utpassad till dig.. din position på skänklar och bäcknet spelar en stor roll i hur du kan sitta i en viss sadel..

tex den sadel jag har kan inta många vuxna rida i .. eftersom den plaserar beckenet på ett visst sätt.. på mig passar det super... men emn alla e vi olika
 
Sv: Syntetsadel eller läder?

jo, jag med men det har väl inte så mkt med syntetsadel å göra? är den rätt utpassad kan den väl vara lika underbara som alla andra sadlar, men däremot sägs det att den inte blir så trevlig på sommaren, och ni som har ridit i en sån på sommaren, vad säger ni?
jomenvisst, alla är olika. Man ska nog provrida många innan man hittar den rätta, och glad som jag är så har jag iaf gjort det :) och du med verkar det som!! :)
 
Sv: Syntetsadel eller läder?

Jag har en syntets Dressyr sadel som jag bara ÄLSKAR :) :)
Och så har jag en lädersadel Hopp som jag precis köpt och har precis börjat lära känna :)
Fördelen med synteten är enl. mej att den är mer påkostad en en lädersadel i samma prisklass eftersom råvaran är mycket dyrare om man jämför med synteten....
Sadeln i syntet är väldigt lätt och lätt att göra ren, hålla ren och ser alltid fräsch ut..
Ska du köpa en syntet så anser jag att du bör gå upp till 3-4000:- klassen för att få en bra sadel.
 
Sv: Syntetsadel eller läder?

Syntets Sadeln är varm och gosig på vintern men absolut inte nå varm på sommaren ja.. inte mer än en vanlig lädersadel tycker jag ialla fall. Min sadel har en "mocka" sits..
 
Sv: Syntetsadel eller läder?

Jag har en Wintec 500 cair allround till min ena häst o den är ap-skön att rida i, hade en Griffin young rider allround innan men den låg inte 100 på pållen så därför bytte jag men den var oxå jätteskön att rida i, mjuk o varm o man halka inte omkring i den ;) den hade konstmocka-sits så den blev varm även på sommaren vilket kanske inte är så kul men Wintecen har inte sådan sits så den är lika behaglig oavsett årstid.

Jag tycker Wintec är en bra sadel till lågt pris (kostade 4500 NY, då jag köpte den av en direkt-importör) o naturligtvis är det ett + att den är lättskött o att man kan byta järn.

Jag har en lädersadel till den andra pållan och den är lika skön att rida i, så jag är inte bara för syntetsadlar :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
242
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp