syntetsadlar!? bra/dåligt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MariaAhmira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 161
M

MariaAhmira

vad har ni för erfarenheter av syntetsadlarna, wintec och andra?

positiva eller negativa!
SKRIV

:idea:

Sv: syntetsadlar!? bra/dåligt?

Wintec, både gamla och nya: :love: :love: :love:

Men dom måste passa hästen också...;)

Maxam: Passar inte mej, jag bara hamnar på framvalvet :crazy:

P&R: Nästan lika sköna som Wintec..;)

Några fler har inte jag ägt...

Jag har en wintec pro hoppsadel med cair. Underbart skön, du sitter som gjuten i den. :love: Klossarna är flyttbara både bak och fram så du kan anpassa den väldigt bra till dina ben, skänklar heter det visst :)
Är mockaliknande material i sits och på vulster. Hästen stortrivs också med den. Han har ganska känslig rygg, men med denna sadeln har det inte varit några problem. Är bra med utbytbara koppjärn också.
Funderar på att köpa en wintec pro dressyr. Någon som erfarenhet av den?

Wintec - :love:
Superskön, passar min häst perfa!

Horse saver har jag ridit i när jag red en annan tjejs häst ett tag förut, herregud vilken fruktansvärt obekväm sadel! Hård och stel och blä.

jag fullkomligen ÄLSKAR syntet!! Man behöver inte bry sig om att smörja; bara att torka av om den har blivit skitig!! Man sitter som gjuten! iaf i dem jag har haft.

Jag rekommenderar varmt en syntetsadel (spec. griffin thowowgood, den bästa av alla tycker jag)

syntet verkar ju få bra betyg än så länge!
Jag är himla sugen på att prova!

hur länge har ni haft era syntetsadlar?hur är hållbarheten?

själv är jag intresserad av en dressyr:)
har tittt mycket på både internet och annonser i ridsport och liknande de verkar onekligen väldigt populära!

Har ägt Wintec,Griffin,Maxam och provridit en Horse Saver.

Gillar inte Horse Saver.
Wintecn passade tyvärr inte hästen efter en tid men annars var den en lätt,snygg och helt ok sadel.
Maxam var helt ok för att var så billig, dock lite sämre kvalite.
Griffin var helt underbar,skön att rida, bra kvalite, mjuk,rejäl kanal för ryggraden och bra stoppade bossor.

MVG: Griffin
VG: Wintec
G: Maxam
IG: Horse Saver

Jag har en horse saver som gillar men ska nu sälja den för att den inte passar min häst längre.

Så horse savern är helt klart godkänd av mej.

Har ridit i en wintec dressyrsadel i ett år och var jättenöjd med den - mycket bekväm. Har nu köpt en wintec allround cair till min nya häst och är gööötnöjd! Mjuk och skön och passar min häst bra.

Gillar idén med luft i stället för bara ull som fyllning = formar sig bra efter hästens rygg! :love: :banana:

Chivita skrev:
Wintecn passade tyvärr inte hästen efter en tid men annars var den en lätt,snygg och helt ok sadel.

Chivita skrev:
Jag har en horse saver som gillar men ska nu sälja den för att den inte passar min häst längre.

Ändrar sig alltid syntetsadlarna efter en tid???:confused:
det äe ju inte så kul iså fall

MariaAhmira skrev:
vad har ni för erfarenheter av syntetsadlarna, wintec och andra?

positiva eller negativa!
SKRIV

:idea:

Dom äldre wintec gillar jag (de i tyg-syntet, inte fuskläder) och de brukar passa fler hästar än de nyare som är gjorda för svankiga hästar :p Har haft en Wintec med cair också i fuskläder, och jag gillade den men jag tror inte dom blir så jättefina i längden eftersom materialet blir repigt ganska lätt. Jag hade min ett år innan hästen musklade ur den (eller egentligen musklade den ur sadeln redan efter ett par månader men vi löste det tillfälligt genom specialpad) och den hann bara få en repa.

Griffinsadlarna gillar jag. Men som nån redan har påpekat, de ska passa hästarna också. Har sett ganska många begagnade Griffin till salu så jag gissar att många köper dom fär att dom är billiga och sen inser att den inte passar hästen.
Men för priset på Griffin (särskilt andrahandspriset) tycker jag det är mycket fina sadlar, och fiffigt att man kan byta ut knästöden.
Passar Wintec´s nya sadlar tycker jag dom är toppen också, men där skulle jag garanterat köpa en bättre begagnad eftersom det finns många sådana och priset ligger tusenlappar under nypriset :p riskerar hästen att muskla ur den har man inte heller förlorat lika mycket på att sälja den vidare.

Maxam sadlarna gillar jag inte riktigt. Kanske för att den enda sådana jag ridit i inte passade hästen. Men jag tycker inte de verkar hålla sådär jättebra plus att de ser lite B ut :D

Sorbe skrev:
Kanske är hästen som ändrat sig?!

Jo det e ju klart, så e det ju :p :)

tänkte mest om själva formen ändrar sig mer än en riktig sadel, om den blir "nerriden" efter en tid...?

:D

*knapplån*

Wintec :love: :love:
Äer själv en Isabell sadel! UNDERBAR!

Maxam - Har haft en och den var hemsk.. men det var en dressyrmodell.. vet inget om de andra modellerna!

Har haft en Griffin Haflinger/cob dressyr o en selecta (använde den endast som allround). Supersköna sadlar, särskilt dressyren! Kräver dock häst med relativt rak rygg. Prisvärda eftersom mycket är "sparat" på "yttermaterialet" = bom och övrigt material borde kunna jämföras med en lädersadel i en högre prisklass. (Detta är dock bara mina funderingar..!) Otroligt lättskötta.

hållbarheten? har en syntet som säkert är 20år som funkar lika bra!

syntet är en bekvämlighetsgrej+ lättare för hästen.

jag har en griffin.. köpt på h**ks för länge sedan, de flyttbara klossarna fastnar inte på materialet, bossorna är stenhårda och ytan är skithhal

Har en maxam dressyrsadel och den är jätteskön!
Men har ridit i en maxam allround och den var inte alls skön!

MariaAhmira skrev:
Ändrar sig alltid syntetsadlarna efter en tid???:confused:
det äe ju inte så kul iså fall

I mitt fall var det hästen som ändrade sig.....:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
702
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
352
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka