syntetsadlar!

QuickStar

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en dressyr syntetsadel, vilka märken finns?
Wintec och Griffin vet jag, sen har ju Hööks ett billigt alternativ Sigma och sen finns ju Horse Saver som är i samma prisklass som Sigma, finns det fler märken? Har läst någonstans om Norton, kan det stämma? Sökte efter det med hittade bara om motorcyklar :confused:

Vilket märke ska man satsa på att titta först på, i mina ögon med mest prisvärda alltså?
Har tittat en del på Horse Saver och den skön ut och till ett vettigt pris, åsikter?

Jag vill inte ha en luftstoppad sadel, verkar inte finnas någon här om kring som kan "lufta" om en sådan sadel

Sv: syntetsadlar!

Jag hade tidigare en horse saver och tyckte att den var både bekväm att sitta i och lätt att göra ren.

Griffin och Sigma är båda tillverkade av Thorowgood, och Sigma är deras budgetsadel.

Köp Griffin!
Helt klart de skönaste och bästa syntetsadlarna jag suttit i, och bra kvalité på materialet. Wintec ska ju vara av bra kvalité iofs, men jag har inte riktigt trivts i de jag provat...

Svarar er båda i samma:

HS-sadlen ser väldigt bekväm ut på bilderna jag sett, har kollat lite med Lillhästen i Stav och man får öppet köp så jag kan ju prova den på hästen, dock är det en liten nackdel med den att man bara får 1 års garanti, Om Sigma står inget om garanti, men det gör det inte på någon av sadlarna på hooks.se så jag har mailat en fråga.

Griffin och Wintec har ju lång garanti men kostar ju därefter. Jag har ridit i både Griffin och Wintec och trivdes bäst i G-sadlen, Wintecen kändes lite stum och jag satt inte riktigt bra i den. Dessutom är wintecen lite konstig i strl vill jag minnas, normal var för smal för min häst och nästa steg för vid.

Jag har ebn Griffin Haflinger/Cob dressyr och den är absolut värd sina pengar. Ja, den är bättre än många dyrare lädersadlar jag har ridit i!

Griffin känns ofta lite plastig(som dom gamla wintec)
wintec tycker jag är välldigt olika beroende på modell, jag har en isabell som jag tycker är jätteskön!

Sigma och horsesaver har jag bara ridit i några gånger, dom var helt ok sadlar.

jag har en sigma som jag tycker är väldigt bekväm. Den knarrar dock ganska mycket men det går kanske att få bort på nåt sätt... har hört att många upplever den som en "musknäckare" men det gör inte jag. Kan iofs bero på att jag har den som är 17,5 i sätet och jag är inte så stor i baken egentligen...drar 36 i byxor.
En helt okej sadel skulle jag säga för det låga priset. Att den ligger bra på min häst är definitvit det bästa!

Var kan man köpa Griffin Haflinger Dressyr? Jag har kollat på Hööks hemsida men de har bara en allroundmodell...

De har inte alla sadlar på hemsidan tyvärr, men i katalogen finns den med, kostar 3895:- finns i vid och x-vid

Provade en lite äldre griffin igår, väldigt skön att rida i och sadlen låg väldigt bra på min häst, dock så behöver han en vid bom, den vi provade var normal och tryckte lite framtill. Så det blir nog en sådan! tack för era synpunkter

Är du säker på att sigma är tillverkad av thorowgood? Maxam heter väl deras lågprismodell sigman finns över huvud taget inte med på deras hemida.

ja sigma är tillverkad av thorowgood, det följde med en lapp till sadeln (garantin) där det stog det.

jag har alltså haft en sigma, 2 månader, den gick sönder 1.a veckan.
bara blev ett hål på sadeln. Hård var den för knäna och knarrade mkt gjorde den så det var väl den jobbigaste.

Den låg dock bra på hästen...i början. Sen blev den för vid och hästen som har den vida bör inte ha mkt manke alls för den lägger sig och trycker. Tror den blir runt 110 grader vid.

jag hade en griffin precis när dom kom ut på marknaden.
efter 1 år var den sönder här och var. blev hård på vintern.
Men den borde förbättras nu tycker jag en hel del sen dess.
det var många års sen. dock tycker jag att många griffin sadlar ser skabbiga ut efter regelbundet avändande (dom ser alltså inte nya ut så länge)...hur dom är att rida i nu uttalar jag mig inte om.
har hört några som gillar den iaf! och det är int eomöjligt att jag köper en griffin igen, eftersom den som sagt borde förbättrats.

wintec, mkt bekväm sadel, ser bra ut i materialet.
tyvärr blir bommen ganska sväng om du har vid bom. så den passar inte hästar med för raka ryggar, då glappar dom.
annars en sadel jag skulle satsat på om man fick välja.

jag har isabell werth dressyr, en mkt högklassig syntetsadel.
otroligt bekväm, ser mkt snygg ut. ligger bra.

__Stilett__ skrev:
wintec, mkt bekväm sadel, ser bra ut i materialet.
tyvärr blir bommen ganska sväng om du har vid bom. så den passar inte hästar med för raka ryggar, då glappar dom.
annars en sadel jag skulle satsat på om man fick välja.

jag har isabell werth dressyr, en mkt högklassig syntetsadel.
otroligt bekväm, ser mkt snygg ut. ligger bra.

isabellen är ju en wintec

ja, men jag menar "dom vanliga wintecsadlarna" tex wintec 500 cair,
dressyr, allround, hopp.

Liknande trådar

Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
899
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 885
R
Utrustning Behöver råd om vilket märke ni rekommenderar och det snabbt!! Har precis fått hem min nya häst. Skall nu köpa sadel till honom. Då...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rozzita Star
·
Utrustning Hej, Jag har tänkt att köpa ett par jodhpurs men kan inte bestämma mig för vilka. Jag har ett par Mountain Horse stövlar och de har... 2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: kryptisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31