Syskon på samma avdelning

Jag förstår inte varför det är så svart eller vitt. Antingen ska barnen göra vad de vill, eller så tvingar man ett enskilt barn att göra något annat?

Självklart ska inget barn uteslutas eller särbehandlas, det är väl ingen som har påstått något i närheten av det? Men det finns ju massor pedagogerna kan göra för att styra den fria leken efter barnens behov utan att särbehandla enskilda barn.

Exempel:
På mina barns förskola är den fria leken inomhus alltid indelad i mindre grupper. På varje avdelning är hälften uppe och hälften nere. Detta sker varje dag och det är alltid olika konstellationer (i syfte att främja att det inte blir grupperingar bland barnen och att alla leker med alla). Detta vet barnen och leken upplevs inte mindre fri för att man idag ska ”leka uppe” eller att man just idag inte hamnade i samma grupp som Kalle. Samtidigt ger det pedagogerna möjlighet att styra gruppen och separera barn vid behov utan att det behöver märkas. Tex syskon eller tillfällig konflikt eller liknande.

Sen kan det ju självklart finnas syskon som verkligen inte funkar i samma grupp, det säger jag ingenting om.

Det är så där jag hoppas att det ska funka när våra barn går på samma avdelning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 065
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp