Syskon på samma avdelning

Jag hade själv lillsyrran först i samma enhet och sedan fick vi också gå i samma klass (3-4-5a) och hon är ett år yngre än mig.

Vi fick en del gemensamma vänner och sådär Som såklart underlättade framför allt på fritiden men kan nog hålla med en del här ovan, de va lite jobbigt att hela tiden känna extra ansvar för att ”ta hand om” henne om något hände osv.
 
Våra döttrar har gått på samma avdelning den här terminen och ärligt, hade jag fått valet igen, då hade jag inte gjort det. Nu är det dock större åldersskillnad mellan våra, äldsta är idag drygt 5,5 år och yngsta fyller nu 2, så de var 1,5 och 5 då.

Kanske har det berott på att lillasyster varit mycket yngre än de andra. När hon började som 1,5 åring, var barnet närmast i ålder 4 år. Vi har haft stora problem med att lillasyster inte fått sova på dagarna, då de äldre barnen har väckt henne. Många gånger har hon kommit hem och sovit totalt 15 minuter under dagen, vilket har inneburit ett barn som kraschat vid 16-tiden och som vi då varit tvungna att lägga direkt, vilket har ställt till nattsömnen rejält.

Nu i höst går storasyster upp i förskoleklass och lillasyster kommer att få flytta över till en småbarnsavdelning, vilken hon, med facit i handen, borde ha gått på från början.
 
Det är 2,5 år mellan våra pojkar. Som tidigare så klokt sagt här i tråden så har det inneburit fördelar för lillebror och kanske lite mer nackdelar för storebror.

Vi inser väl allt mer nu att storebror fått dra ett väldigt stort ansvarsfullt lass med lillebror.

Storebror har haft lite tur, det fanns många kompisar i hans åldersgrupp både på förskolan och runtomkring oss. Lillebror har inte haft någon kompis i samma ålder på förskolans avdelning och inte heller har vi haft någon i hans ålder runt omkring oss i villaområdet. Han har därmed rätt tidigt börjat att hänga efter Storebror och hans kompisar. De har tagit med honom och låtit honom varit med, men samtidigt så har lillebror aldrig fått lära sig att skaffa vänner på egen hand - kompisar (storebrors) har liksom bara kommit på dörren och ringt på och han har fått hänga med.

Nu är förskolan slut för lillebror och förskoleklass börjar till hösten, jag hoppas verkligen att det där med att skaffa vänner på egen hand kommer att lösa sig och bli bra.
 
Det är absolut positivt om förskolan arbetar med mindre grupper och liknande, men oftast handlar det om 1-1,5 timmes aktivitet per dag. Om man ser till hur många timmar resten av dagen på förskolan består av så gör den stunden inte så stor skillnad.
Fast på en bra förskola ställer väl inte pedagogerna vid sidan om i den fri leken och låter barnen köra sitt eget race. På vår förskola pågick arbetet med smågrupperna hela dagen men inte lika organiserat. T.ex det fick bara vara fyra barn i dockhörnan, alla barn fick inte vara i samma rum utan barnen delades upp så barnen som ville leka med legot satt vid ett bord och de som ville pussla vid ett annat bord osv Vid utevistelse delades upp barnen så några cyklade och några gungade osv. Gungorna var på baksidan och cyklarna på framsidan och barnen kunde inte springa emellan.
 
Fast på en bra förskola ställer väl inte pedagogerna vid sidan om i den fri leken och låter barnen köra sitt eget race. På vår förskola pågick arbetet med smågrupperna hela dagen men inte lika organiserat. T.ex det fick bara vara fyra barn i dockhörnan, alla barn fick inte vara i samma rum utan barnen delades upp så barnen som ville leka med legot satt vid ett bord och de som ville pussla vid ett annat bord osv Vid utevistelse delades upp barnen så några cyklade och några gungade osv. Gungorna var på baksidan och cyklarna på framsidan och barnen kunde inte springa emellan.
Hos oss är det också struktur även i den fria leken, tycker våra pedagoger är väldigt duktiga på att se barnen och deras behov.
Här har så gott som alla (minst) ett syskon och eftersom det alltid varit så och är så så anpassas ju verksamheten lite därefter. Pedagogerna är vana liksom.
De jobbar med små och stora i samma grupper men även bara stora/bara små, just för att nå alla delar. Men de kan lika gärna snabbt strukturera om om det behövs.
 
Fast på en bra förskola ställer väl inte pedagogerna vid sidan om i den fri leken och låter barnen köra sitt eget race. På vår förskola pågick arbetet med smågrupperna hela dagen men inte lika organiserat. T.ex det fick bara vara fyra barn i dockhörnan, alla barn fick inte vara i samma rum utan barnen delades upp så barnen som ville leka med legot satt vid ett bord och de som ville pussla vid ett annat bord osv Vid utevistelse delades upp barnen så några cyklade och några gungade osv. Gungorna var på baksidan och cyklarna på framsidan och barnen kunde inte springa emellan.
I den fria leken så väljer barnen själva med vem och var dom vill leka - vill småsyskon då hänga på äldre syskon i den fria leken får denne såklart göra det, eftersom det är ett fritt val. Då kan inte äldre syskonet ”komma undan”.
Det är klart att inte alla barn springer runt och gör allt, men det är ett fritt val.

Det är endast i planerade aktiviteter och smågrupper som man verkligen till 100 procent kan sära på syskon som går på samma avdelning. Det är det jag menar med att små grupper oftast enbart pågår i ca 1-1,5timme. Eventuellt även en liten stund på eftermiddagen men oftast inte eftersom man blir en pedagog mindre (den som börjar tidigt går hem tidigt..)
 
Är så otroligt tacksam för alla svar, från föräldrar och personal. Allt det ni skriver, båda fördelar och nackdelar, är det vi har funderat på sedan vi fick reda på detta i torsdags.

Idag pratade jag med en föräldrar vars barn går på samma förskola som våra barn och som har sina barn på mellananavdelningen, två syskon. Hon sa att personalen var väldigt bra på att hjälpa det äldre syskonet om den yngre var för på och den äldre inte ville leka. Det låter i alla fall positivt. Det är som sagt främst storasyster vi tänker på, lillasyster lär väl nästan bara få fördelar.

Imorgon får vi förhoppningsvis lite mer allmän information om hur de tänkt angående uppdelningen och hur storasysters kompisar kommer vara fördelade.
 
Jättebra att få erfarenhet från ditt perspektiv också, tack. Vår förskola brukar göra mycket tillsammans mellan avdelningarna och är ute mycket ihop så det hade sett mycket ändå. Vår äldsta dotter har ingen vila på dagen så då slipper hon i alla fall lillasyster 😄
Vår son är på en1-5-förskola och det är många syskonpar där. Det verkar inte vara några problem med det och syskonen hänger inte hela tiden efter varandra. Barnen delar oftast upp sig själva utefter aktiviteter. De aktiva barnen kanske cyklar medan de minsta väljer sandlådan etc. De har olika grupper och de är blandade så att de får göra olika saker i smågrupper tex snickra eller måla.
gympahruppen är bara för 4-5 åringar och när de går till skogen får 1-åringarna stanna på skolgården eller i dungen utanför.
inte ens ett tvillingpar hänger jämt med varandra, den ene tvillingen brukar leka med min son medan den andre leker med andra.
 
Är mamma till syskonpar (1,5 år mellan) som går på syskonavdelning just nu och studerande förskollärare. Jag har lagt in om önskemål att få jobba på 1-5 års avdelning när jag är klar om ett år.
Det är fantastiskt att se hur en icke åldershomogen grupp kan tillföra olikheter till varandra. Hur de mindre barnen utvecklas tack vare förebilder och hur de äldre barnen får utveckla sin förmåga att också kunna anpassa sig - vilket man behöver göra hela livet. Självklart ska de äldre barnen få ”egentid” då de kan få leka med sina äldre kompisar. Och lika självklart är det att lärandet anpassas efter mogenhet hos barnen och det gör man lättast genom att dela in barngruppen i mindre grupper. Det är en förutsättning för att en 1-5 års avdelning ska fungera för alla parter.

Det finns forskare och pedagoger som menar att åldersindelning på barn numera är ett förlegat sätt att dela in barn. Att man istället ska se efter mognad och då tänker jag att en syskonavdelning är den optimala blandningen.
Precis det vi upplevt faktiskt! Vår son har utvecklats otroligt av att leka med äldre barn och nu när han är i mittenspannet så ser vi att han är omtänksam och hjälper de mindre och låter dem vara med. Jag tror att det är mycket mer givande för honom än om han vore i en grupp med 10 årsbarn.
hand fsk är liten, 20 barn totalt och de försöker ha 4-5 barn av varje årgång. Max två eller tre ettåringar får börja samtidigt.
 
I den fria leken så väljer barnen själva med vem och var dom vill leka - vill småsyskon då hänga på äldre syskon i den fria leken får denne såklart göra det, eftersom det är ett fritt val. Då kan inte äldre syskonet ”komma undan”.
Det är klart att inte alla barn springer runt och gör allt, men det är ett fritt val.

Det är endast i planerade aktiviteter och smågrupper som man verkligen till 100 procent kan sära på syskon som går på samma avdelning. Det är det jag menar med att små grupper oftast enbart pågår i ca 1-1,5timme. Eventuellt även en liten stund på eftermiddagen men oftast inte eftersom man blir en pedagog mindre (den som börjar tidigt går hem tidigt..)
Fri lek borde inte betyda att barnen är fria att göra exakt vad de vill. Om storasyskonet blir besvärad av lillasyskonet så måste det vara personalens uppgift att styra upp den fria leken t.ex. genom att dela upp gruppen eller genom att gå in i leken och delta i leken och på sätt lösa problemet. Fram till en timme innan stängning var de två personal på vår förskola och vid behov och när barnen hade olika önskemål om aktiviteter delade fröknarna upp gruppen till en timme innan stängning.
 
Våra barn (5 och 2,5 år) går visserligen på varsin avdelning men det är en liten förskola med bara de två avdelningarna. Avdelningarna är åldersuppdelade men förskolan arbetar mycket båda avdelningarna tillsammans och delar upp barnen i mindre grupper inte baserat på ålder.

Jag tycker detta är väldigt positivt och förskolan själva tycker att det varit jättestora fördelar sen detta infördes. Man märker också i den fria leken att barnen leker väldigt blandat även när de själva får välja.

Jag tror också att det inte går att säga kategoriskt om det är bra eller dåligt. Utan det är helt beroende på hur förskolan arbetar och hur bra de är på att följa barnens behov beroende på vilka barn det är.
 
I den fria leken så väljer barnen själva med vem och var dom vill leka - vill småsyskon då hänga på äldre syskon i den fria leken får denne såklart göra det, eftersom det är ett fritt val. Då kan inte äldre syskonet ”komma undan”.
Det är klart att inte alla barn springer runt och gör allt, men det är ett fritt val.

Det är endast i planerade aktiviteter och smågrupper som man verkligen till 100 procent kan sära på syskon som går på samma avdelning. Det är det jag menar med att små grupper oftast enbart pågår i ca 1-1,5timme. Eventuellt även en liten stund på eftermiddagen men oftast inte eftersom man blir en pedagog mindre (den som börjar tidigt går hem tidigt..)

Fast det är ju pedagogernas uppgift att se till att den fria leken fungerar. Det behöver ju inte vara syskonpar som ”kräver” att det styrs upp utan kan ju vara vad som helst.

Att en barngrupp bara skulle vara uppdelad i mindre grupper 1-1,5 timme per dag låter väldigt lite (lite såklart beroende på hur stor gruppen är från början). Det låter verkligen inte som en rolig situation du beskriver med så lite tid uppdelat i mindre grupper och dessutom att den fria leken går till så att pedagogerna beskriver det som att barnen inte kan ”komma undan”.
 
I den fria leken så väljer barnen själva med vem och var dom vill leka - vill småsyskon då hänga på äldre syskon i den fria leken får denne såklart göra det, eftersom det är ett fritt val. Då kan inte äldre syskonet ”komma undan”.
Det är klart att inte alla barn springer runt och gör allt, men det är ett fritt val.

Det är endast i planerade aktiviteter och smågrupper som man verkligen till 100 procent kan sära på syskon som går på samma avdelning. Det är det jag menar med att små grupper oftast enbart pågår i ca 1-1,5timme. Eventuellt även en liten stund på eftermiddagen men oftast inte eftersom man blir en pedagog mindre (den som börjar tidigt går hem tidigt..)

Fast det där låter ju märkligt. Absolut att barn ska lära sig att leka tillsammans men just angående syskon behöver kanske personalen ha lite överseende och hjälpa det äldre syskonet alternativt leka med det yngre syskonet.

Tycker personalen på vår förskola är väldigt bra på att leka och sitta med barnen även när det är ”fri lek” och har koll på barnen. En kan ju inte bara låta barnen leka fritt som någon slags ”herre på täppan” 😄
 
Fast det där låter ju märkligt. Absolut att barn ska lära sig att leka tillsammans men just angående syskon behöver kanske personalen ha lite överseende och hjälpa det äldre syskonet alternativt leka med det yngre syskonet.

Tycker personalen på vår förskola är väldigt bra på att leka och sitta med barnen även när det är ”fri lek” och har koll på barnen. En kan ju inte bara låta barnen leka fritt som någon slags ”herre på täppan” 😄
Känner att ni alla inte riktigt förstod vad jag menade så jag antar att min förklaring inte gick fram.

I den fria leken får barnen välja VAD dom ska göra, detta såklart oavsett syskon osv. Är det fri lek och alla barnen får välja med vad dom vill leka/pyssla så kan du inte neka A att leka med klossar bara för att B är där. Självklart håller man koll på barnen och det blir en naturlig uppdelning av barnen i grupper eftersom inte 15 barn vill leka med samma saker exakt samtidigt. Det jag menar är att det äldre syskonet inte helt blir av med det yngre eftersom denne kan välja att använda samma material eller leka med samma saker som det äldre.
Anser ni att man ska "tvinga" det yngre barnet att leka med någonting annat enbart för att syskonet är där denne vill vara?

På alla arbetsplatser jag varit är det 15 stycken barn i yngrebarnsgrupper och uppemot 20 på äldrebarnsavdelningar. På avdelningar med blandade åldrar (1-5) har det varit 17-18 barn.
Vi har varit tre pedagoger på plats mellan 9-14.30 som längst, och det är då vi haft den så kallade pedagogiska verksamheten.
På alla platser jag arbetat har "dagen" sett ut som nedan mellan dessa tider som man är tre pedagoger:
9-9.30 Samling/fruktstund
9.30-11 Uppdelat i mindre grupper för aktiviteter
ca 11.15-12.00 Lunch (här sitter barnen uppdelade på flera bord/rum)
12-14 Vila för yngre barn, läsvila och lugna fria aktiviteter för äldre barn
14.00-14.30 Mellanmål (lite olika på olika arbetsplatser huruvida alla äter på en gång eller om man kör flera omgångar)

Som ni ser så är det mycket man ska hinna med på väldigt få timmar och när man sedan är 2 pedagoger på 10-20 barn så är det en omöjlighet att kunna sitta och leka med ett enskilt barn. Då förflyttar man sig efter behov och arbetar för att alla barnen ska bli sedda och att alla barn kommer igång och hittar någonting att sysselsätta sig med. Det går inte att sätta sig med ett enskilt barn och leka med endast denne för då har den andra pedagogen ensam ansvaret över resterande 9-19 barn. Det är det jag menar med att det äldre syskonet inte alltid kan komma undan det yngre även om denne hade velat.

Fantastiskt om det finns resurser för just era pedagoger om dom kan lösa detta eller att era barn inte upplever problematiken som kan uppstå med syskon på samma avdelning, men i många fall så ser det faktiskt inte ut så - och jag tycker att det är viktigt att även det får komma fram.
 
Det jag menar är att det äldre syskonet inte helt blir av med det yngre eftersom denne kan välja att använda samma material eller leka med samma saker som det äldre.
Anser ni att man ska "tvinga" det yngre barnet att leka med någonting annat enbart för att syskonet är där denne vill vara?

Det är väl här som pedagogerna som ska vara uppmärksamma och se om det är så att syskonet väljer samma som den större eller om den egentligen väljer att göra just som syskonet.
 
Känner att ni alla inte riktigt förstod vad jag menade så jag antar att min förklaring inte gick fram.

I den fria leken får barnen välja VAD dom ska göra, detta såklart oavsett syskon osv. Är det fri lek och alla barnen får välja med vad dom vill leka/pyssla så kan du inte neka A att leka med klossar bara för att B är där. Självklart håller man koll på barnen och det blir en naturlig uppdelning av barnen i grupper eftersom inte 15 barn vill leka med samma saker exakt samtidigt. Det jag menar är att det äldre syskonet inte helt blir av med det yngre eftersom denne kan välja att använda samma material eller leka med samma saker som det äldre.
Anser ni att man ska "tvinga" det yngre barnet att leka med någonting annat enbart för att syskonet är där denne vill vara?

På alla arbetsplatser jag varit är det 15 stycken barn i yngrebarnsgrupper och uppemot 20 på äldrebarnsavdelningar. På avdelningar med blandade åldrar (1-5) har det varit 17-18 barn.
Vi har varit tre pedagoger på plats mellan 9-14.30 som längst, och det är då vi haft den så kallade pedagogiska verksamheten.
På alla platser jag arbetat har "dagen" sett ut som nedan mellan dessa tider som man är tre pedagoger:
9-9.30 Samling/fruktstund
9.30-11 Uppdelat i mindre grupper för aktiviteter
ca 11.15-12.00 Lunch (här sitter barnen uppdelade på flera bord/rum)
12-14 Vila för yngre barn, läsvila och lugna fria aktiviteter för äldre barn
14.00-14.30 Mellanmål (lite olika på olika arbetsplatser huruvida alla äter på en gång eller om man kör flera omgångar)

Som ni ser så är det mycket man ska hinna med på väldigt få timmar och när man sedan är 2 pedagoger på 10-20 barn så är det en omöjlighet att kunna sitta och leka med ett enskilt barn. Då förflyttar man sig efter behov och arbetar för att alla barnen ska bli sedda och att alla barn kommer igång och hittar någonting att sysselsätta sig med. Det går inte att sätta sig med ett enskilt barn och leka med endast denne för då har den andra pedagogen ensam ansvaret över resterande 9-19 barn. Det är det jag menar med att det äldre syskonet inte alltid kan komma undan det yngre även om denne hade velat.

Fantastiskt om det finns resurser för just era pedagoger om dom kan lösa detta eller att era barn inte upplever problematiken som kan uppstå med syskon på samma avdelning, men i många fall så ser det faktiskt inte ut så - och jag tycker att det är viktigt att även det får komma fram.

Nu förstår jag bättre vad du menar. Har full respekt för att ni har dåligt med resurser och verkligen gör det absolut bästa ni kan. Jag kan dock hålla med @cirkus att det är i dessa fall man som personal får se till situationen och om man har valt att placera två syskon på samma avdelning får man kanske ha andra ”regler” för dem.
 
Nu förstår jag bättre vad du menar. Har full respekt för att ni har dåligt med resurser och verkligen gör det absolut bästa ni kan. Jag kan dock hålla med @cirkus att det är i dessa fall man som personal får se till situationen och om man har valt att placera två syskon på samma avdelning får man kanske ha andra ”regler” för dem.
Man ska absolut se till situationen, men du får inte ha andra ”regler” för vissa barn oavsett anledning. Alla barn, ska ha samma ”regler” eftersom man annars behandlar barnen olika - vilket absolut inte är okej pga flera olika orsaker :)

Tyvärr måste man vara väldigt väldigt noggrann med just detta eftersom det annars i andras ögon kan ses som okej att särbehandla andra barn av andra anledningar.
 
Det är väl här som pedagogerna som ska vara uppmärksamma och se om det är så att syskonet väljer samma som den större eller om den egentligen väljer att göra just som syskonet.
Absolut är det så och man ska lära känna barnen såpass bra att man vet om barnet väljer aktivitet för sin egen skull eller för någon annan.
Men det är fortfarande här problematiken med syskon ligger. Jag anser att syskon behöver mera tid på egen hand, både äldre och yngre :)
 
Man ska absolut se till situationen, men du får inte ha andra ”regler” för vissa barn oavsett anledning. Alla barn, ska ha samma ”regler” eftersom man annars behandlar barnen olika - vilket absolut inte är okej pga flera olika orsaker :)

Tyvärr måste man vara väldigt väldigt noggrann med just detta eftersom det annars i andras ögon kan ses som okej att särbehandla andra barn av andra anledningar.

Jag förstår. Kanske ”regler” var fel ordval men jag tror vi förstår varandra 😊
 
Känner att ni alla inte riktigt förstod vad jag menade så jag antar att min förklaring inte gick fram.

I den fria leken får barnen välja VAD dom ska göra, detta såklart oavsett syskon osv. Är det fri lek och alla barnen får välja med vad dom vill leka/pyssla så kan du inte neka A att leka med klossar bara för att B är där. Självklart håller man koll på barnen och det blir en naturlig uppdelning av barnen i grupper eftersom inte 15 barn vill leka med samma saker exakt samtidigt. Det jag menar är att det äldre syskonet inte helt blir av med det yngre eftersom denne kan välja att använda samma material eller leka med samma saker som det äldre.
Anser ni att man ska "tvinga" det yngre barnet att leka med någonting annat enbart för att syskonet är där denne vill vara?

På alla arbetsplatser jag varit är det 15 stycken barn i yngrebarnsgrupper och uppemot 20 på äldrebarnsavdelningar. På avdelningar med blandade åldrar (1-5) har det varit 17-18 barn.
Vi har varit tre pedagoger på plats mellan 9-14.30 som längst, och det är då vi haft den så kallade pedagogiska verksamheten.
På alla platser jag arbetat har "dagen" sett ut som nedan mellan dessa tider som man är tre pedagoger:
9-9.30 Samling/fruktstund
9.30-11 Uppdelat i mindre grupper för aktiviteter
ca 11.15-12.00 Lunch (här sitter barnen uppdelade på flera bord/rum)
12-14 Vila för yngre barn, läsvila och lugna fria aktiviteter för äldre barn
14.00-14.30 Mellanmål (lite olika på olika arbetsplatser huruvida alla äter på en gång eller om man kör flera omgångar)

Som ni ser så är det mycket man ska hinna med på väldigt få timmar och när man sedan är 2 pedagoger på 10-20 barn så är det en omöjlighet att kunna sitta och leka med ett enskilt barn. Då förflyttar man sig efter behov och arbetar för att alla barnen ska bli sedda och att alla barn kommer igång och hittar någonting att sysselsätta sig med. Det går inte att sätta sig med ett enskilt barn och leka med endast denne för då har den andra pedagogen ensam ansvaret över resterande 9-19 barn. Det är det jag menar med att det äldre syskonet inte alltid kan komma undan det yngre även om denne hade velat.

Fantastiskt om det finns resurser för just era pedagoger om dom kan lösa detta eller att era barn inte upplever problematiken som kan uppstå med syskon på samma avdelning, men i många fall så ser det faktiskt inte ut så - och jag tycker att det är viktigt att även det får komma fram.
Man ska absolut se till situationen, men du får inte ha andra ”regler” för vissa barn oavsett anledning. Alla barn, ska ha samma ”regler” eftersom man annars behandlar barnen olika - vilket absolut inte är okej pga flera olika orsaker :)

Tyvärr måste man vara väldigt väldigt noggrann med just detta eftersom det annars i andras ögon kan ses som okej att särbehandla andra barn av andra anledningar.


Jag förstår inte varför det är så svart eller vitt. Antingen ska barnen göra vad de vill, eller så tvingar man ett enskilt barn att göra något annat?

Självklart ska inget barn uteslutas eller särbehandlas, det är väl ingen som har påstått något i närheten av det? Men det finns ju massor pedagogerna kan göra för att styra den fria leken efter barnens behov utan att särbehandla enskilda barn.

Exempel:
På mina barns förskola är den fria leken inomhus alltid indelad i mindre grupper. På varje avdelning är hälften uppe och hälften nere. Detta sker varje dag och det är alltid olika konstellationer (i syfte att främja att det inte blir grupperingar bland barnen och att alla leker med alla). Detta vet barnen och leken upplevs inte mindre fri för att man idag ska ”leka uppe” eller att man just idag inte hamnade i samma grupp som Kalle. Samtidigt ger det pedagogerna möjlighet att styra gruppen och separera barn vid behov utan att det behöver märkas. Tex syskon eller tillfällig konflikt eller liknande.

Sen kan det ju självklart finnas syskon som verkligen inte funkar i samma grupp, det säger jag ingenting om.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 894
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp