Fast det där låter ju märkligt. Absolut att barn ska lära sig att leka tillsammans men just angående syskon behöver kanske personalen ha lite överseende och hjälpa det äldre syskonet alternativt leka med det yngre syskonet.
Tycker personalen på vår förskola är väldigt bra på att leka och sitta med barnen även när det är ”fri lek” och har koll på barnen. En kan ju inte bara låta barnen leka fritt som någon slags ”herre på täppan”
Känner att ni alla inte riktigt förstod vad jag menade så jag antar att min förklaring inte gick fram.
I den fria leken får barnen välja VAD dom ska göra, detta såklart oavsett syskon osv. Är det fri lek och alla barnen får välja med vad dom vill leka/pyssla så kan du inte neka A att leka med klossar bara för att B är där. Självklart håller man koll på barnen och det blir en naturlig uppdelning av barnen i grupper eftersom inte 15 barn vill leka med samma saker exakt samtidigt. Det jag menar är att det äldre syskonet inte helt blir av med det yngre eftersom denne kan välja att använda samma material eller leka med samma saker som det äldre.
Anser ni att man ska "tvinga" det yngre barnet att leka med någonting annat enbart för att syskonet är där denne vill vara?
På alla arbetsplatser jag varit är det 15 stycken barn i yngrebarnsgrupper och uppemot 20 på äldrebarnsavdelningar. På avdelningar med blandade åldrar (1-5) har det varit 17-18 barn.
Vi har varit tre pedagoger på plats mellan 9-14.30 som längst, och det är då vi haft den så kallade pedagogiska verksamheten.
På alla platser jag arbetat har "dagen" sett ut som nedan mellan dessa tider som man är tre pedagoger:
9-9.30 Samling/fruktstund
9.30-11 Uppdelat i mindre grupper för aktiviteter
ca 11.15-12.00 Lunch (här sitter barnen uppdelade på flera bord/rum)
12-14 Vila för yngre barn, läsvila och lugna fria aktiviteter för äldre barn
14.00-14.30 Mellanmål (lite olika på olika arbetsplatser huruvida alla äter på en gång eller om man kör flera omgångar)
Som ni ser så är det mycket man ska hinna med på väldigt få timmar och när man sedan är 2 pedagoger på 10-20 barn så är det en omöjlighet att kunna sitta och leka med ett enskilt barn. Då förflyttar man sig efter behov och arbetar för att alla barnen ska bli sedda och att alla barn kommer igång och hittar någonting att sysselsätta sig med. Det går inte att sätta sig med ett enskilt barn och leka med endast denne för då har den andra pedagogen ensam ansvaret över resterande 9-19 barn. Det är det jag menar med att det äldre syskonet inte alltid kan komma undan det yngre även om denne hade velat.
Fantastiskt om det finns resurser för just era pedagoger om dom kan lösa detta eller att era barn inte upplever problematiken som kan uppstå med syskon på samma avdelning, men i många fall så ser det faktiskt inte ut så - och jag tycker att det är viktigt att även det får komma fram.