Bukefalos 28 år!

Syskonpsykologi

Sv: Syskonpsykologi

Sommaren 2012 hade SvD en artikelserie om syskonrelationer med fokus på fysiska och psykiska övergrepp. Otroligt intressant men kanske inte alls vad du är ute efter.
 
Sv: Syskonpsykologi

Tack! Hittade den nu.

Nej, våld handlar det inte om, verkligen inte. Men där kan finnas något matnyttigt ändå så jag ska läsa artiklarna (dock hoppar jag nog den med rubriken "Brorsan plågade mina kattungar", sånt klarar jag inte :()
 
Sv: Syskonpsykologi

Nej, det tror inte jag heller. Men visst är det något som påverkar. Ibland väldigt mycket.

Jag är endabarn, förhoppningsvis ett funktionellt sådant, men kan efter att ha läst in mig lite grann identifiera vissa beteenden hos närstående som relativa till sin placering i syskonskaran. Även nu, när de berörda är i övre medelåldern.

mandalaki, jag har inte listan på artiklarna och essäerna jag har läst här, men vill du ska jag rota fram dem. Jag har nog några kopierade också som jag kan posta till dig om du vill.

Du sökte förstås för sent?

Men var du TVUNGEN att hinna före med den? :banghead: :banghead: :banghead: :D
 
Sv: Syskonpsykologi

Artiklarna? Essäerna? :) Nyfiken!
Gäller det Lollygagging eller syskonproblematik?

Jag menar inte att man kan sätta en siffra på barnen efter deras plats i syskonskaran och sen säga vilka de ska bli/har blivit, typ: Nr 1, ja då är du chef osv. Men jag tror att platsen i syskonskaran tillsammans med en massa andra faktorer har stor påverkan.

Syskonskaror kan se så väldigt olika ut och ha så otroligt många olika förutsättningar, kanske är det komplexiteten som gjort det mindre intressant att behandla? Inte så enkelt att få tydliga resultat?
 
Sv: Syskonpsykologi

Ja, lite så tänker jag också. Syskonen borde väl vara nästan lika signifikanta personer för en som föräldrarna är.

För min egen del är det nog 20 år sedan jag började greppa hur mycket min syskonrelation påverkat mitt liv. När jag gick i terapi vet jag att vi nuddade vid det - och nu känns det nästan frestande att gå igen bara för att syna det lite djupare.
Jag har ganska nyligen gjort just det. Dvs det var inte avsikten från början, men vi hamnade där.
Under tiden drömde jag att jag var på sjukhus (dvs jag mådde inte bra) och jag hade med mig en ryggsäck. Jag letade efter något, så jag öppnade den och tömde ut innehållet. Till min förvåning upptäckte jag att en massa stora mörka tunga tygsjok fyllde min ryggsäck. Jag visste att dom inte var mina, och jag förstod inte varför jag gick omkring med dom. Så jag lät bli att packa ner dom igen utan lämnade dom på sjukhuset.
Det var saker som jag bar åt andra i familjen, syskonen inkluderade.
Tyvärr var det inte lika lätt att göra samma sak i verkliga livet som i drömmen :p
 
Sv: Syskonpsykologi

Gärna tips på artiklar och essäer - tack :)

Vad gäller funktionellt endabarn - som jag minns det menar hon att ett barn som gränsar till sladdbarn (tror hon drar gränsen vid sex års ålderskillnad) fungerar som ett endabarn. Men det är alltså inget endabarn.
 
Sv: Syskonpsykologi

Fantastisk dröm!

Intressant också att du tydligen är och rotar i ungefär samma saker som jag gör :)
 
Sv: Syskonpsykologi

Det kan ju vara så att det finns ett antal andra delade samband som gör att vi båda har hamnat där :)
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Twihard
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 827
Senast: Blyger
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
504
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp