Bukefalos 28 år!

Systemkamera för gröna?

lady_vip

Trådstartare
Har blivit rekommenderad att kolla på Canon, de skulle vara relativt enkla..?

Jag och min PV är ganska dåliga på det här med kameror, jag tycker min mobilkamera med 5 Mpixlar är bra, så vi kollade först på schyssta kompaktkameror. Men då tyckte experterna i umgänget att skulle vi betala så mycket kunde vi lika gärna köpa en systemkamera...

Vilka modeller är bra? Inte allt för dyra, vi behöver inte alla finesser och ska bara ha den för hemmabruk. Men jag har både hästar och hundar, hade varit kul att kunna ta bra bilder på håll i rörelse och att kunna få ganska bra ljus i dunkla miljöer, det är väl de kraven vi har.

Vad skulle ni rekommendera?
 
Sv: Systemkamera för gröna?

Canon 1000D är bra, men kolla in Nikon D3000 eller D60, båda är extremt klockrena gällande pedagogik, smidighet samt logik, mycket bra!
 
Sv: Systemkamera för gröna?

Är själv sugen på en systemkamera och har fotat mycket med min nuvarande vanliga digitalkamera (5 megapixlar) men vill ta steget vidare, den dagen jag har råd lutar det mot Nikon D90

Har en kompis som har en Nikon D5000 som om jag förstått det rätt är "lillebror" till D90, Det ska tydligen vara ett bra steg till Systemkamera, inte FÖR avancerad men ändå så att man kan utvecklas med den!

Min kompis är iallafall nöjd med den! :D
 
Sv: Systemkamera för gröna?

Har sett Canon 1000 i flera internetbutiker, den är ju inte fruktansvärt dyr.
 
Sv: Systemkamera för gröna?

Har haft min Canon 1000 i snart en månad. Är riktigt nöjd med den ! :D Rekommenderar iallafall att köpa ett 18-200 okjektiv istället för 18-55. Du klarar dig så mycket längre på det förstnämnda ! :)
 
Sv: Systemkamera för gröna?

Jag rekommenderar också någon av Nikons instegsmodeller. Mycket användarvänliga.
 
Sv: Systemkamera för gröna?

"Alla" systemkameror är bra idag, så kolla efter någon som passar er plånbok.
Det främsta som skiljer olika märken åt är menyn och hur kameran är byggd (varje märke har "sitt sätt" att utforma allt på).
Leta efter en kamera som är bekväm att hålla i och som har menyer ni tycker är lätta att hitta i.
Själv valde jag Nikon för att jag älskar deras menyer och knappuppsättningar, men jag har en vän som valde Canon med samma motivering, så det är väldigt individuellt vad som passar.

Ser man mellan olika modeller är det främst storleken på kamerahusen som skiljer och det som är mest avgörande för bildresultatet är objektiven. Det finns bra objektiv till både Nikon och Canon och objektiven ligger i samma prisklasser. (Hur det är med andra märken vet jag inget om då jag bara har koll på just canon och nikon)

Köp inte en kamera ni inte fått möjlighet att prova. (och inte bara kika på den genom en glasruta, utan kläm, känn och kolla menyerna)
 
Sv: Systemkamera för gröna?

KL

Jag hoppar in lite och frågar: Vilken Nikonmodell är den som är billigast att köpa? Alltså ny, inte begangnad.
 
Sv: Systemkamera för gröna?

Tittade lite snabbt i en internetaffär och den billigaste nikonkameran var Nikon D3000. Den har dock inte släppts än, utan släpps i slutet av månaden (m.a.o. när som helst)
Annars är väl D60 den billigaste, om man hittar affärer som den säljs i.
 
Sv: Systemkamera för gröna?

Jag har en Nikon D90 som jag är nöjd med. Dock tycker jag att kompisens Canon eos 400 är lite enklare att förstå sig på. Fast det beror nog på att jag inte har lärt mig kameran riktigt än:)
 
Sv: Systemkamera för gröna?

Köpte en Nikon D90 igår och 2 objektiv. Trots att jag bara haft den ett dygn så börjar jag förstå funktionerna. När jag väl hittat alla inställningar och knappar så tror jag att den kommer att göra mig mycket nöjd. Så hittills kan jag rekommendera den.
 
Sv: Systemkamera för gröna?

Till de lilla ni ska fotografera duger det med en vanlig kamera.
tycker personligen inte det finns något värre än folk som köper sig en systemare och ställer den på auto, kan man lika gärna köpa en vanlig kamera, för då har man slösat ut väldigt mkt pengar.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Lii
·
IT & mobiler Jag är väldigt sugen på att byta ut min iPhone SE mot ny telefon med en bra kamera, men jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar...
2
Svar
24
· Visningar
2 256
Fritid Har haft min canon 1000D sen urminnes tider och varit jättenöjd. Men inser att det verkligen har kommit till åren och gissar att det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 811
Senast: voltis
·
IT & mobiler Jag vill ha en kamera och funderar på att köpa en begagnad systemkamera om man kan komma undan relativt billigt. Vad får man räkna...
Svar
0
· Visningar
998
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp