Sv: Systemkamera?
jag har en canon eos 1000d, den tar helt ok bilder och är väldigt lätt att hantera. den brukar inte krångla och inte vilja ta bilder, och batteriet räcker sjukt länge! (skönt att slippa tänka på att ladda). Jag fick den i slutet av maj, har iofs inte använt den jättemycket, men en del, och inte behövt ladda den än! Fick den i present, den hade kostat ca 4000 inkl batteri, minneskort 8 gb, fotobok och ett objektiv. man kan fota i rörelse, om det är någorlunda bra ljus. är det mörkt måste man ju ha lite längre slutartid för att få tillräckligt ljusa bilder, och då kan det bli suddigt (men så är det ju med de flesta kameror, på dyrare kameror kanman ju höja ISO massor utan att det blir brusigt, men det får man ju betala för också...).
min kompis har en nikon D3000. Den ger lite bättre bilder, men den var också dyrare. tror den kostade ett par tusen mer än min. Den är lite krångligare (inte svår, men vissa saker kan man inte räkna ut själv direkt) och klumpigare. Den är lite "tjurigare" än min kamera, vill inte ta bilder ibland för att den inte kan fokusera (går inte att ha manuell fokus med hennes teleobjektiv, det är irriterande ibland) eller om det är för mörkt. Min kamera brukar ta bilden ändå, även om den kanske inte blir så bra (men det bryr man sig ju inte om när man bara vill ta lite bilder när man är med kompisar eller så). Seg autofokus kan gör det svårt att få snygga bilder på t.ex hästar som busar, för när den väl fokuserat är hästen redan en bra bit längre fram och därmed utanför fokus.
bättre autoinställningar än på min, men som sagt lite klumpigare. JAG hade inte köpt den eftersom den är dyrare, men om jag hade fotat mer hade jag kanske köpt en sån eller något i ungefär samma prisklass.
sen så finns det ju andra märken än nikon och canon också, men vill man kunna köpa till objektiv och sånt senare är det nog bäst att välja ett någorlunda stort märke iaf, så man har lite att välja på. canon är väl lite ökända för att ha dyra ojektiv, iaf enligt pappa. nikon är ju inte billigt heller, men inte riktigt lika dyra kanske.