Systemkamera?

marengo

Trådstartare
Funderar på att skaffa en systemkamera, men har ingen aning om vilken. Någon som har tips? Ska inte vara någon proffskamera som går för en halv förmögenhet, men vill ändå få valuta för pengarna sas. Vill kunna fotografera människor/djur i rörelse utan att de ser ut som demoner :p

Någon? :)

Sv: Systemkamera?

Funderar på precis samma sak! ;)

Jag är väldigt sugen på en Nikon D5000!
Vår familj har en Canon EOS 1000D som jag använder flitigt & den är riktigt bra :)
Inte så dyr heller, vilket Nikon D5000 är... "/

Okej :)

Vad kostar en Canon EOS 1000D då? Vad är det som gör att du föredrar Nikon D5000 framför den ni har? :)

Canon EOS 1000D kostar med objektiv 3890 kr på Elgiganten :)

Jag gillar Nikon mer än Canon, & sen så har Nikon D5000 mer megapixlar...
Fast sen är det väl lite oxå att jag vill ha en "egen" kamera o inte dela med familjen :p

Jag har en nikon D3000, jättebra kamera för billig peng, men hjälpfunktioner för nybörjaren, men även rolig för den som vill hålla på med slutartid osv!!
Tror jag gav runt 5000 för den.

Hoppar in från ÄU

Jag har en Nikon D90 som jag köpte för en vecka sen så har inte hunnit fota särskilt mycket med den än, vill ha ett objektiv med bättre Zoom! Den är ju iofs dyrare än Nikon D5000 men av det jag har fotat så är det inget fel på den, jag är långt ifrån ett proffs dock!

Första dagen med kameran

halvt kl

Tack för alla svaren! :)

Var lite inne på en Nikon D3000, man kunde köpa den på sib* för 3791 kr, och då ingick kameraväska och minneskort också. Men den fanns tydligen inte i varken webblagret eller i någon butik nära mig :(

och föresten, när man köper en systemkamera, vad behöver man för tillbehör? Kameraväska, minneskort...?

Objektiv.. Sedan kan nog ett kamerastativ vara mycket bra, om du frågar mig. Men allt till kameran är ju inte megabilligt precis så man kan ju ta steg för steg :P

Annars kan jag tycka att fler objektiv än det som tillhör kan vara väldigt bra, samt en starkare blixt :))

minneskort behövs om det inte följer med, kameraväska är bra om du vill ta med den på resan eller så, objektiv brukar de flesta inhandla senare när behoven ökar för bättre bilder.

mitt tips är att läsa mycket på nätet om olika kameror, tips och trix om inställningar, recensioner osv.
och tänk på att meapixlarna bara har betydelse om du vill förstora upp dina bilder mycket.
lycka till! :)

Själv säger jag canon, bara för att gå emot strömmen. Har alltid gillat deras kameror bättre, men det är en smaksak, så tipsar precis som ovan att läsa på lite, de underlättar :)

Jag har klarat mig en vecka med Kamera+Ojektiv, minneskort (har 2 ett sen tidigare) och väska.

Nästa att införskaffa är helt klart ett till objektiv behöver ett med bättre zoom lite trådlån men någon som vet ett bra objektiv som passar att fota djuren, främst hästar då. Vet att det behövs ett med längre zoom och ljusstarkt iallafall, har en Nikon D90 (som det står ovan)

Huruvida man ska köpa canon eller nikon är nog mest en smaksak. Känn efter det som ligger bäst i händerna helt enkelt.
Båda märkena har bra kameror!
Jag själv är nikonist och har en D90, och är därmed inte vidare förtjust i D3000 eller D5000. Bleka jämfört med d90n som visserligen kostar en aning mer men är såå mycket bättre, men jag är ju van vid D90n också..
I canon-väg har både 450 (visserligen utgången, men går att hitta i butik), 500 och 550d i eos-serien fått mycket goda recensioner.
Skillnaden prismässigt mellan en 1000d och 450d kan inte vara så stor och då är absolut 450dn att föredra! :)

Nästa att införskaffa är helt klart ett till objektiv behöver ett med bättre zoom lite trådlån men någon som vet ett bra objektiv som passar att fota djuren, främst hästar då. Vet att det behövs ett med längre zoom och ljusstarkt iallafall, har en Nikon D90 (som det står ovan)
Ett ljusstarkt får du ju lägga ut lite mer på, men det vet du antagligen.
Runt 5k begagnat och 7 nytt tror jag. Att rekommendera är tamrons eller sigmas 70-200 2.8, både mycket bra! Nikons äldre 80-200 skjutzoom är också mycket bra, dock svårare att få tag på. :)

fördelen med canon (tycker jag) är att de är mycket smidigare och enklare att ändra inställningar jämnfört med nikon. har kompisar som har d40 & d60 och min canon 1000d är mycket enklare när de kommer till sånt. :D men det är en smaksak, canon har väl sina fördelar o nicon sina :)

Själv säger jag Canon (haft deras analoga systemkameror i många år). Men bäst är ju att du testar själv, fråga om du kan få känna på kamerorna, inte bara vikt å sånt, utan även hur menyerna funkar, hur de är att ta bilder med etc.

jag själv har en eos 1000d, min mamma har en analog som tar superbilder och min pappa äger en digital canon - alla lika nöjda. så jag röstar på canon jag med :D

jag har en canon eos 1000d, den tar helt ok bilder och är väldigt lätt att hantera. den brukar inte krångla och inte vilja ta bilder, och batteriet räcker sjukt länge! (skönt att slippa tänka på att ladda). Jag fick den i slutet av maj, har iofs inte använt den jättemycket, men en del, och inte behövt ladda den än! Fick den i present, den hade kostat ca 4000 inkl batteri, minneskort 8 gb, fotobok och ett objektiv. man kan fota i rörelse, om det är någorlunda bra ljus. är det mörkt måste man ju ha lite längre slutartid för att få tillräckligt ljusa bilder, och då kan det bli suddigt (men så är det ju med de flesta kameror, på dyrare kameror kanman ju höja ISO massor utan att det blir brusigt, men det får man ju betala för också...).

min kompis har en nikon D3000. Den ger lite bättre bilder, men den var också dyrare. tror den kostade ett par tusen mer än min. Den är lite krångligare (inte svår, men vissa saker kan man inte räkna ut själv direkt) och klumpigare. Den är lite "tjurigare" än min kamera, vill inte ta bilder ibland för att den inte kan fokusera (går inte att ha manuell fokus med hennes teleobjektiv, det är irriterande ibland) eller om det är för mörkt. Min kamera brukar ta bilden ändå, även om den kanske inte blir så bra (men det bryr man sig ju inte om när man bara vill ta lite bilder när man är med kompisar eller så). Seg autofokus kan gör det svårt att få snygga bilder på t.ex hästar som busar, för när den väl fokuserat är hästen redan en bra bit längre fram och därmed utanför fokus.
bättre autoinställningar än på min, men som sagt lite klumpigare. JAG hade inte köpt den eftersom den är dyrare, men om jag hade fotat mer hade jag kanske köpt en sån eller något i ungefär samma prisklass.

sen så finns det ju andra märken än nikon och canon också, men vill man kunna köpa till objektiv och sånt senare är det nog bäst att välja ett någorlunda stort märke iaf, så man har lite att välja på. canon är väl lite ökända för att ha dyra ojektiv, iaf enligt pappa. nikon är ju inte billigt heller, men inte riktigt lika dyra kanske.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
396
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 967
IT & mobiler Hjälp... Har castat från min telefon till TVn för ett par timmar sedan utan problem. Men nu när jag skulle starta ett program händer det... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
6 793
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
894
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S