Systemkamera?

Sv: Systemkamera?

Saken är ju inte att det är fel på canon, snarare att deras objektiv inte alls håller samma kvalité som Nikons.
Men du gör ju som du vill, testa vänners kameror! :)

Agree... ;)
marrie, sorry men det var inte ett så kunnigt uttalande.

till TS:
Jag själv har Canon (hade en 400D i tre år och har nu en 50D, grymma kameror båda två), och i Canonväg skulle jag tro att 1000D passar in på dina krav. Den går att hitta till riktigt bra pris nu också. Kanske 500D och 550D också, om du vill kunna filma. Annars är Nikon D3000 en bra kamera också. Den och 1000D ska väl vara mer nybörjaranpassade och lättare att förstå och lära sig. Sen finns det ju gamla modeller att få tag på begagnat i fint skick också.
Och haka inte upp dig så mycket på märket. Testa och håll i olika kameror, känn efter hur de känns i handen och om du har möjlighet testa hur menyerna känns och hur det känns att fota med den. Det behöver inte vara en Canon eller Nikon du fastnar för, du kanske vill ha en Sony eller Olympus till slut (för dom har också bra kameror) :) dock är fördelen med Canon och Nikon att dom har störst utbud med objektiv och tillbehör till kamerorna, och att dom ju är "ledarna". Stirra dig heller inte blind på megapixlarna, dom spelar inte så stor roll på lägre nivåer.
Även om jag äger en Canon så skulle jag kunna tänka mig att ha en Nikon med. Gillar deras kameror (vi har såna i skolan). Men tja, NU skulle jag inte kunna tänka mig att byta, är såld på Canon nu ;) men som sagt, känn efter själv vilken kamera som känns bäst. Good luck!

OJ hahaha.. kunnigt uttalande?
okej nejdå, min pappa som har jobbat som fotograf och hållt på med foto i ca 35 år är okunnig.. Jo tjena ;) Å kanske ska tillägga att det är av hans råd också att köpa Nikon :p
Behöver ni bevis för sådant så .. klart ni ska få :p
Men ah, detta är bara våra åsikter :)

Nej jag säger bara som jag tycker, jag har själv en Canon men jag ska köpa en ny :)
Jag tycker att Nikon är mycket bättre, och det spelar ingen roll om ni inte tycker det eller inte för det är iaf min åsikt. Punkt.

Josefine: Nejdå, men jag antar att skaparen av tråden är ute efter en mer hobbykamera :P

Senast ändrad av en moderator:

fast det är klart, amatörsmässiga kameror, Nikon VS Canon så är inte skillnaden den största.
Beror ju mest på vad man är ute efter och vad man vill lägga ner på en kamera :)

Skulle jag vara Marie så skulle jag nog köpa en enklare kamera utan en massa inställningar, köra på manuell och lära sig hela den vägen. När man gjort det så är man en bra bit på vägen :)

Men sammtidigt tycker en fotograf här, som har exakt samma erfarenhet mycket mer om canon. Tycker att nikon har "sämre kvalitet" eller hur man nu ska beskriva det, han gjorde det, men är dålig på att återberätta :)
Tycker även att det flesta fotografer som är fotografer har en tendens till att bli lite, det finns endas ett märke som är rätt, och det är mitt.

Alla har olika åsikter och tycken, smaker. Man ska väl hitta en kamera som passar en själv och ens behov. Personligen gillar jag canon (möjligtvis influerad av fotografen nämd ovan) men andra gillar nikon, olympus, sony m.fl.
Det flesta hobbykamerorna är ju ändå riktade till lite mer "ovana" fotografer, Lawendel gav många bra exempel :)

Senast ändrad:

Funderar själv på att köpa Systemkamera & vill ha Nikon ;)

Men då undrar jag vilken som är bäst, mes prisvärd osv:
Nikon D90 eller Nikon D5000?

Är det kanske nån som har nån av kamerorna? Eller funderar på att köpa?
Eller har en kompis som har nån? :)

D90n är ju bättre, men sen finns det ju en liten prisskillnad också.
Det är dock värt det, d90n är en superbra kamera som passar både nybörjaren och den lite mer erfarne, har en själv. :)

Jag ska köpa en systemkamera om ungefär 2 månader när jag har fyllt år blablaabla.
jag har funderat på en Nikon D3000 som två av mina vänner har, jag tycker att den tar otroligt fina bilder:)
och så har jag funderat på en Canon eos 1000D som jag inte vet nått om, och Olympus E450 och Sony A230.
Nån som vet nått om dom?:)

Är kanske inte världsbäst p kameror, men brukar låna en canon 1000D, som jag tycker fungerar mycket bra, är bekväm, jag förstår den, får ändå bra bilder :) Men helt omöjligt om man bara har objektivet som i princip följer med på köpet vars man än köper den, ifall man ska fota hästar och annat, har ingen aning om vad de är för objektiv på den, men det andra dom köpte till har dels mer zoom och jag tycker det blir bättre färger. :)

Jag må vara blind och/eller dum, men jag får det till att båda kamerorna hanterar ISO 100-6400.
Eller är det någon skillnad i bruset på högre ISO:n du tänker på?

D90 har inbyggd autofokus i huset. D3000/5000 så får man köpa objektiv med autofokusmotor. Objektiven blir klart dyrare då har jag förstått.
Jag har en D60. Kollade lite på en D80 när jag skulle köpa kamera men tyckte den var för dyr. Ångrar mig idag eftersom jag säkert att sparat in dom pengarna när jag vill köpa mer objektiv.

Det är sant. Dock så är de flesta nytillverkade objektiv för Nikons DX-format redan försedda med autofokus-motor.
Däremot, vill man köpa begagnat och/eller från tredjepartstillverkare kan det vara en fördel med af-motor i huset, även om det kommer fler och fler objektiv med motor även där.

Skulle dock säga att skillnaden D60/D80 är större än skillnaden D5000/D90, inte bara i fråga om avsaknad av af-motor.

Nu låter det kanske som om jag bara försöker säga emot, men jag har hört "D90 är såååå mycket bättre än D5000" men har inte hört någon som egentligen kan motivera det.

Själv valde jag D5000 egentligen av en anledning, nämligen att den ligger bra i mina små händer. Alternativet, som låg lika bra var D700, och då hamnade jag i fel prisklass och litegrann att kasta pärlor för svin.

jag ska köpa en systemkamera, kommer bli en Nikon helt klart! ålskar deras menyer och knapparna är så lätta att man fattar hela grejen direkt;P (lite flummigt, men ja)

jag har aldrig haft en systemkamera innan, endast digitalkamera (Nikon). Min farmor har precis köppt en nikon system och är supernöjd. kommer dock inte ihåg vilken det var, ska fråga snarast:)

Så för en nybörjare som vill ha nikon, har jobbat med deras menyer innan och bara vill roa sig med att ta fina bilder, vilken ska man satsa på? D3000, D5000, D90 eller D60? vad är den grövsta skillnaden dem imellan egentligen? jag har läst och läst, men helt ärligt fattar jag inte mycket:angel:

känns som om det är många blandade åsikter här:)

har läst ännu mera nu, plus att jag ringt till min fotografkompis. Han rådde mig att köpa D3000 på grund av att det är min första systemkamera, så det blir till att köpa den imon:)

Det tror jag är ett bra val! Den ska vara lätt att komma igång med, samtidigt som det ändå är en kompetent kamera!

Glöm inte att utnyttja erbjudandet på kurs som följer med kameran, den är superbra :bump: (Särskilt om du råkar bo i norra Sverige, då får du träffa den berömda foto-Micke)

nu har jag kommit till ett dilemma, vad är vr för något????

nikon D3000 + 18-55mm objektiv = 3790kr
nikon D3000 + 18-55mm vr objektiv = 4390 kr

och vad betyder af?

vad i helsike skilljer dem åt????

har fått reda på det nu:)

ny fråga (min fotografkompis är inte tillgänglig"///)

vet någon vilken som är bäst mellan nikon D3000 +AF-S DX 18-55 VR och nikon D3000 18-55 VR??? de har samma pris båda två:)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
396
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 967
IT & mobiler Hjälp... Har castat från min telefon till TVn för ett par timmar sedan utan problem. Men nu när jag skulle starta ett program händer det... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
6 793
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
894
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S