Sv: Systemkamera?
Agree...

marrie, sorry men det var inte ett så kunnigt uttalande.
till TS:
Jag själv har Canon (hade en 400D i tre år och har nu en 50D, grymma kameror båda två), och i Canonväg skulle jag tro att 1000D passar in på dina krav. Den går att hitta till riktigt bra pris nu också. Kanske 500D och 550D också, om du vill kunna filma. Annars är Nikon D3000 en bra kamera också. Den och 1000D ska väl vara mer nybörjaranpassade och lättare att förstå och lära sig. Sen finns det ju gamla modeller att få tag på begagnat i fint skick också.
Och haka inte upp dig så mycket på märket. Testa och håll i olika kameror, känn efter hur de känns i handen och om du har möjlighet testa hur menyerna känns och hur det känns att fota med den. Det behöver inte vara en Canon eller Nikon du fastnar för, du kanske vill ha en Sony eller Olympus till slut (för dom har också bra kameror)

dock är fördelen med Canon och Nikon att dom har störst utbud med objektiv och tillbehör till kamerorna, och att dom ju är "ledarna". Stirra dig heller inte blind på megapixlarna, dom spelar inte så stor roll på lägre nivåer.
Även om jag äger en Canon så skulle jag kunna tänka mig att ha en Nikon med. Gillar deras kameror (vi har såna i skolan). Men tja, NU skulle jag inte kunna tänka mig att byta, är såld på Canon nu

men som sagt, känn efter själv vilken kamera som känns bäst. Good luck!