Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sthu tyckte du att det var svårt och lära sig hur overlocken fungerar?

Jag har kikat lite på blocket. Är ofta en singermodell som säljs till bra pris, har lyckats googla mig fram till att den lite då och då säljs billigt på Lidl.
Jag har en singer från lidl och den fungerar bra. Jag tycker inte den är så komplicerad men den kan ju bara göra en sak också. Den kan sy ihop två tygbitar med varandra samtidigt som den skär av kanten. Allt annat gör jag med min vanliga hushållsmaskin (en bernina från 50-60 talet). Så jag syr ihop alla delar med overlocken och sedan syr jag alla kanter med berninan.
 
  • Gilla
Reactions: Bee
Jag har en singer från lidl och den fungerar bra. Jag tycker inte den är så komplicerad men den kan ju bara göra en sak också. Den kan sy ihop två tygbitar med varandra samtidigt som den skär av kanten. Allt annat gör jag med min vanliga hushållsmaskin (en bernina från 50-60 talet). Så jag syr ihop alla delar med overlocken och sedan syr jag alla kanter med berninan.

Kanske en dum fråga, men vad mer brukar de kunna göra? Bandkanta?
 
Kanske en dum fråga, men vad mer brukar de kunna göra? Bandkanta?
Nej min kan bara sammanfoga. Den klipper och kastar runt sömmen. Så man kan ju sy kanterna men inte fålla dom typ. Jag syr som sagt alla fållar på min vanliga hushållsmaskin med en tvillingnål eller zickzack om det är trikå.
 
Kanske en dum fråga, men vad mer brukar de kunna göra? Bandkanta?

Min kan också bara sy ihop två tygbitar. Jag brukar snygga till kanterna med den och använda den istället för att sicksacka. Och som sagt, att sätta ihop två tygbitar. Resten använder jag hushållsmaskinen till. Overlocken är mer som ett komplement till hushållsmaskinen.
 
Jag har en singer från lidl och den fungerar bra. Jag tycker inte den är så komplicerad men den kan ju bara göra en sak också. Den kan sy ihop två tygbitar med varandra samtidigt som den skär av kanten. Allt annat gör jag med min vanliga hushållsmaskin (en bernina från 50-60 talet). Så jag syr ihop alla delar med overlocken och sedan syr jag alla kanter med berninan.

Vet du om det fortfarande säljs på Lidl?
 
"Mitt" Lidl hade några kvar i förra veckan när jag var inne. Har du inte för långt kan det ju vara en idé att kolla :)
Säljs de hela tiden på Lidl eller bara ibland? Du får gärna skicka pm om vilket som är ”ditt” Lidl. Även om någon annan sett det i sin butik får ni görna hojta till. Rör mig endel runt om i Sverige så kan passa på då:)
 
Säljs de hela tiden på Lidl eller bara ibland? Du får gärna skicka pm om vilket som är ”ditt” Lidl. Även om någon annan sett det i sin butik får ni görna hojta till. Rör mig endel runt om i Sverige så kan passa på då:)

Nä, det är bara under kampanj de får in maskinerna. Sen står väl lagret kvar tills det är sålt antar jag. Gislaved såg jag hade kvar några overlockar sist jag var inne.
 
Säljs de hela tiden på Lidl eller bara ibland? Du får gärna skicka pm om vilket som är ”ditt” Lidl. Även om någon annan sett det i sin butik får ni görna hojta till. Rör mig endel runt om i Sverige så kan passa på då:)
De verka ha kampanj någon gång om året för symaskiner.
 
Jag har haft en Lidl overlock, efter ett halvår hade jag in den på service för den krånglade och lät som fan... Efter ytterligare ett par månader ballad den ur igen (gripararmen hade blivit sned) och då köpte jag en Husqvarna s15 istället, det var väldigt stor skillnad! Hade mycket strul med Lidl maskinen och rekommenderar den inte. Bättre att lägga 3900 på en s15, än 1500 på en Lidl singer... Enligt mig då.

@Bee om du vill bandkanta är den en coverlock du ska lera efter. Bandkanta kan du ju göra på en vanlig maskin också :)
 
Tack för era svar!

Det jag är ute efter i första hand är att kunna sy ihop två bitar. Resten har jag räknat med att gör på den vanliga maskinen. Sen har jag sett de som bandkantar och det ser så smidigt ut, så tänkte att man kanske nån gång kan köpa till en sådan. Men då passar det alltså inte på en overlock utan det måste vara en coverlock?

Får sy kantband på den vanliga istället:)

@Trott har sett s15 till salu för 2 000kr begagnade, kanske ska sats på något sådan då.
 
Tack för era svar!

Det jag är ute efter i första hand är att kunna sy ihop två bitar. Resten har jag räknat med att gör på den vanliga maskinen. Sen har jag sett de som bandkantar och det ser så smidigt ut, så tänkte att man kanske nån gång kan köpa till en sådan. Men då passar det alltså inte på en overlock utan det måste vara en coverlock?

Får sy kantband på den vanliga istället:)

@Trott har sett s15 till salu för 2 000kr begagnade, kanske ska sats på något sådan då.
Jag tror du kan sätta en bandkantare på din vanliga maskin det är liksom bara en annan fot.
 
Tack för era svar!

Det jag är ute efter i första hand är att kunna sy ihop två bitar. Resten har jag räknat med att gör på den vanliga maskinen. Sen har jag sett de som bandkantar och det ser så smidigt ut, så tänkte att man kanske nån gång kan köpa till en sådan. Men då passar det alltså inte på en overlock utan det måste vara en coverlock?

Får sy kantband på den vanliga istället:)

@Trott har sett s15 till salu för 2 000kr begagnade, kanske ska sats på något sådan då.
Exakt, overlock syr ihop (och skär av tyg), det är det enda den kan :) bandkantas kan du göra med vanlig symaskin eller coverlock. Erikas syskrin har bland annat bandkantare, 3-viks och 4-viks. Du kan även köpa en pressarfot som kan bandkanta, men det är mer till för vävda tyger enligt mig.
Hade slagit till på den s15 om den funkar! Helt klart värt en 500 extra för att slippa "skördetröska" ljudet från Lidl maskinen, även om det är en begagnad maskin du köper :angel:
 
Jag saknar mina symaskiner :arghh: Vill sy klart alla projekt som ligger på strykbrädan och dräller, men har ingen lust att åka 15 mil enkelt väg bara för att sy lite (eller mycket). Måste försöka få hit maskinerna och göra plats för dem någonstans. Kan ju inte vara symaskinslös ända till februari, hur skulle det se ut?
 
Såhär blev ulltäcket jag sydde åt min hund. Blev riktigt nöjd :)
Ska göra ett skaltäcke i softshell att ha över när det är dåligt väder.
 

Bifogade filer

  • pärlas ulltäcke.jpg
    pärlas ulltäcke.jpg
    70,6 KB · Visningar: 54
Jag har kommit över en massa 50- och 60-talsmönster. Underbart! Men nu behöver jag tyg som matchar. Var hittar man vintagetyger? Vävda, inte trikå.
Jag rajdar second hand affärer och hittar lite grann (och mycket annat förstås :D) men inte i de längder jag behöver..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 337
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
839
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
272
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
513
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp