Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har kommit över en massa 50- och 60-talsmönster. Underbart! Men nu behöver jag tyg som matchar. Var hittar man vintagetyger? Vävda, inte trikå.
Jag rajdar second hand affärer och hittar lite grann (och mycket annat förstås :D) men inte i de längder jag behöver..
Ååh lyllos! Lusefine säljer vintagetyg, vet att det finns fler men kan för mitt liv inte minnas vad dom heter :/
 
Min tur med symaskinsproblem, overlocken har börjat kapa av en av trådarna när man syr. Jag trädde om den från brickorna och nedåt igår utan att det blev bättre men får väl fortsätta ikväll att brottas med den. Störigt när man bara har en söm kvar på klänningen man ska ha på sig på morgondagens julfest :nailbiting::wtf:.
 
Hann färdigt, här hänger den på tork. Hade mängder av stärkspray i för att underlätta sömnaden så den fick en snabb tvätt efteråt.
 

Bifogade filer

  • 874D874F-45B3-4938-95E6-E98BC417D307.jpeg
    874D874F-45B3-4938-95E6-E98BC417D307.jpeg
    110,8 KB · Visningar: 104
Jag ska sy en hatt. Frågan är vad man behöver.. Någon form av mellanlägg så hatten håller formen. En clouche blir det, har hittat ett enkelt mönster. Matchar inte riktigt resten av utstyrseln men jag vill ha en hatt.
Ska inventera mitt material och se vad jag har. Mellanlägg vet jag att jag inte har.. Vad ska man ha tro? Volymmellanlägg kanske? Jag behöver åka till en välsorterad tygaffär och klämma lite!
 
Sthu är lycklig!
15455559379524630093727647793091.jpg
Massor med mönster och två brevkurser från 50 talet :love: den ena hittade jag på second hand för 5 kr/brev

Nu måste jag hämta nålar, sax, måttband, klämmor och tråd så jag kan sy något fint :love:
 
Hur gör man flatlocksöm egentligen? Googlar men blir inte klokare. Och när använder man flatlock?
Såg i en sock-instruktion att man skulle sy med flatlock på overlocken.
 
Lite så jag tänker också...
Funderade mest på färgval till kviltningstråden om man har en filt i många olika kulörer.
Jag hade nog gått efter den färg som är mest förekommande i tygerna, exempelvis om du har mest blåa rutor, då hade jag tagit en blå tråd :) alternativet om du inte vill ha en "synlig" tråd över allt, är att göra varje ruta för sig.
 
@Teilani grattis till symaskinen!

Har aldrig kviltat, men hur svårt kan det vara tänker jag :D testa!

Shit, och jag har alltid tänkt att det är jättesvårt. Man måste sy exakt rakt (eller exakt enligt linje) jättelångt och inget får dra sig det minsta för det kommer att se helpuckat ut.

Därför har jag aldrig en vågat prova. 😁
 
Shit, och jag har alltid tänkt att det är jättesvårt. Man måste sy exakt rakt (eller exakt enligt linje) jättelångt och inget får dra sig det minsta för det kommer att se helpuckat ut.

Därför har jag aldrig en vågat prova. 😁

Äsch, nu ska du inte vara sån! :D Klart det är lite klurigt, men jag tänker att det finns crazy quilt av en anledning :angel:
 
Äsch, nu ska du inte vara sån! :D Klart det är lite klurigt, men jag tänker att det finns crazy quilt av en anledning :angel:

Fast nu var det ju ingen crazy quilt hon visade direkt. Jag är i hemlighet jättesugen på att prova, men fegar konstant ur. 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 630
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
866
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
515
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp