Bukefalos 28 år!

Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tre SKÅDIS tavlor med tillbehör också, tycker de är väldigt bra :)
IMG_20201218_132819.jpg
 
Hoppas det är okej att fråga i denna tråd.. Hur förvarar ni era sömnadsprylar, framförallt trådar, nålar etc. Jag behöver inspiration på smarta lösningar!
Jag har trådrullar i ett litet ställ min mamma gjorde till mormor i träslöjden :D Annars ryms det mesta i symaskinen, har ett fack utanpå fodralet där jag lägger saxar och linjaler, och i lådan där spolar och pressarfötter finns ryms både symaskinsnålar och handsömnadsnålar. Mönster är ett ständigt gissel dock, jag har börjat vika och lägga i stora zippåsar från Ikea. Hittar dom lite överallt hemma :laugh:

Tillägg: korsettgrejer har en egen låda. Lägger snedslå och band osv däri också.
 
34AE52F3-CC92-4D06-AB08-3AA6DC76FB3E.jpeg

Jag har nålar och tråd i boxen ovan. Man staplar varje lager på varandra och knäpper fast på sidan och får som en box. Köpt på tgr för inga pengar alls typ. Ångrar att jag inte köpte en till. Har knappar, resår, band osv i 2 plexiglaslådor med fack för bra översikt. De är köpta på Åhléns. Har koner till overlockern, saxar och rullkniv, märkpenna, linjal mm i skrivbordslådan till mitt sybord (Micke Ikea), symaskinen förvaras i skåpet under och har tygförvaring i en eket med dörr, oxå från Ikea (den som är 70 hög) och har en mindre eket box för overlockern. Funderar på att skaffa en sån nättavla också att sätta på väggen eftersom jag använder mitt sybord till övriga pysselhobbys också (compact living!) för att få mer utrymme.
 
Någon som sytt lakanset till en bäbis som har något standardmått på täcke och kudde?
Har sytt ett spjälsängsskydd och fick tyg över :D
 
Jag håller på och syr julklappar! Igår gick den högraste tråden av i min overlock, och då blev det stopp :nailbiting:.Jag kan inte ett smack om den maskinen, jag har bara använt den typ tre gånger. I morgon tänkte jag försöka mig på att trä i tråden igen, och sen får jag hoppas att det var en olycka att den gick av, så att det inte är nåt mer man måste justera.
 
Jag håller på och syr julklappar! Igår gick den högraste tråden av i min overlock, och då blev det stopp :nailbiting:.Jag kan inte ett smack om den maskinen, jag har bara använt den typ tre gånger. I morgon tänkte jag försöka mig på att trä i tråden igen, och sen får jag hoppas att det var en olycka att den gick av, så att det inte är nåt mer man måste justera.
Hur har det gått?
 
Hur har det gått?
Tack för frågan! Jag tänkte ta tag i det för tio minuter sedan, tänkte att "Jamen det är ju bara en tråd av fyra, hur svårt kan det vara". Men det första som står i handboken är att om en tråd slits av måste samtliga träs om. Då kände jag att jag fick vatten över huvudet direkt. När jag köpte den satt det trådstumpar i, så jag kunde bara knyta fast rullarna och dra igenom så var den trädd. Är rädd att fördärva allt. Kanske får se om det finns nån tutorial på youtube!
Tyvärr känner jag ingen annan som syr, och är själv nybörjare så det är lite läskigt alltihop. :nailbiting:
 
Tack för frågan! Jag tänkte ta tag i det för tio minuter sedan, tänkte att "Jamen det är ju bara en tråd av fyra, hur svårt kan det vara". Men det första som står i handboken är att om en tråd slits av måste samtliga träs om. Då kände jag att jag fick vatten över huvudet direkt. När jag köpte den satt det trådstumpar i, så jag kunde bara knyta fast rullarna och dra igenom så var den trädd. Är rädd att fördärva allt. Kanske får se om det finns nån tutorial på youtube!
Tyvärr känner jag ingen annan som syr, och är själv nybörjare så det är lite läskigt alltihop. :nailbiting:
Christinas sytips på Youtube har film om hur man trär ☺️
 
Tack för frågan! Jag tänkte ta tag i det för tio minuter sedan, tänkte att "Jamen det är ju bara en tråd av fyra, hur svårt kan det vara". Men det första som står i handboken är att om en tråd slits av måste samtliga träs om. Då kände jag att jag fick vatten över huvudet direkt. När jag köpte den satt det trådstumpar i, så jag kunde bara knyta fast rullarna och dra igenom så var den trädd. Är rädd att fördärva allt. Kanske får se om det finns nån tutorial på youtube!
Tyvärr känner jag ingen annan som syr, och är själv nybörjare så det är lite läskigt alltihop. :nailbiting:

Jag brukar bara trä om den som gått av. Rätt eller inte vet jag inte, men det funkar för mig.
Gjorde det nyss, kunde sy en hel t-shirt utan problem efter det.
 
Sen att jag glömde justera trådspänningen är en annan sak. Nåja, det ser inte alltför illa ut. Bara den håller över jul är jag nöjd.
 
Tack för frågan! Jag tänkte ta tag i det för tio minuter sedan, tänkte att "Jamen det är ju bara en tråd av fyra, hur svårt kan det vara". Men det första som står i handboken är att om en tråd slits av måste samtliga träs om. Då kände jag att jag fick vatten över huvudet direkt. När jag köpte den satt det trådstumpar i, så jag kunde bara knyta fast rullarna och dra igenom så var den trädd. Är rädd att fördärva allt. Kanske får se om det finns nån tutorial på youtube!
Tyvärr känner jag ingen annan som syr, och är själv nybörjare så det är lite läskigt alltihop. :nailbiting:
De behöver träs i en viss ordning för annars kan de trassla sig. Jag trär om min ofta eftersom jag ofta byter tråd :P. Det är inte så svårt som det verkar. Bara att följa instruktionerna så blir det rätt.
 
Jag brukar bara trä om den som gått av. Rätt eller inte vet jag inte, men det funkar för mig.
Gjorde det nyss, kunde sy en hel t-shirt utan problem efter det.

De behöver träs i en viss ordning för annars kan de trassla sig. Jag trär om min ofta eftersom jag ofta byter tråd :P. Det är inte så svårt som det verkar. Bara att följa instruktionerna så blir det rätt.
Okej, jag vågade! Och lyckades faktiskt. Så av bara farten smällde jag ihop varsitt mys-set till kidsen som jag tänkte lägga i deras julstrumpor. Ja, jag måste köpa lite mudd och fålla och sådär förstås, men det får bli på tisdag :)
dressar.jpg
 
Jag har massor med tyg, massor med mönster, massor med skaparglädje och noll inspiration.
Det står helt still, jag har ingen aning om vad jag vill göra för något. Fick en massa fina trikåtyger i min julkalender men jag vet inte vad jag ska hitta på med dem. Kollat igenom min mönstersamling och hittar en del jag kan tänka mig att göra men inget jag känner sådär att "Wow! Det vill jag sy!". Det är en väldigt tråkig känsla..
 
Jag har massor med tyg, massor med mönster, massor med skaparglädje och noll inspiration.
Det står helt still, jag har ingen aning om vad jag vill göra för något. Fick en massa fina trikåtyger i min julkalender men jag vet inte vad jag ska hitta på med dem. Kollat igenom min mönstersamling och hittar en del jag kan tänka mig att göra men inget jag känner sådär att "Wow! Det vill jag sy!". Det är en väldigt tråkig känsla..
Känner igen den!
Har i varje fall sytt 4 julklappar 👍 med typ bara raka sömmar och utan att behöva tänka så det funkade. Har nu letat fram ett mönster på en alldeles vanlig topp jag kan tänka mig och som dessutom saknas i min garderob. Men ser då att jag någon gång i forntiden klippt ut mönstret och är inte alls säker på att jag kan ha samma storlek nu! Behöver alltså provsy först och DÄR försvann motivationen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
29 029
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
939
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
785
Senast: Mint
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
315
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp