Bukefalos 28 år!

T-märkt häst, går det att "ändra"?

Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

Vi kan ta min förra häst som exempel på en kandidat till T-märkning. Nu blev det inte så pga att jag inte haft råd med annat än veterinärvårdsförsäkring de sista åren på den hästen, men hade jag haft livvärde typ A1 hade jag T-märkt hästen.

Jag hade totalt ledsnat på hästen i fråga. Ingenting jag ville göra fungerade problemfritt, jag ville göra mig av med hästen och helt sluta med hästar.
Åkte till klinik för att besiktiga honom innan jag satte ut annons. Han gick inte igenom besiktningen, han hade fått ett sjukdomstillstånd som enligt klinikveterinären var så ovanligt att det inte ens bedrevs forskning på!
Han hade enligt veterinären inte ont av ridning i dagsläget, men ingen kunde veta om han kunde få det senare. Behandling fanns inte.
Man kunde om några ÅR se om sjukdomen gått tillbaka, avstannat eller blivit värre.

Med en sådan "dom" kände jag att en T-märkning hade varit perfekt! Jag förstod att veterinären om jag ville hade dömt ut hästen, prognosen var ju långt ifrån lysande, så då hade ju en T-märkning varit ett alternativ.
 
Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

Tycker du har helt rätt!
Försäkringsformen A1 (fullvärdesförsäkring) är ju just att man betalar skapligt dyra pengar för att man har en tävlingshäst. Man har betalat en stor summa pengar i inköp, och man betalar en rejält tilltagen premie för att vara säker på att kunna köpa en någorlunda likvärdig häst om hästen av någon anledning är slut som tävlingshäst.

Man behöver ju absolut inte vara någon hästägare som ser sin häst som en maskin för det! Som ryttare har man ju olika intressen med sitt hästägande, varken häst eller ryttare blir lycklig om den tvingas till ett hästägande som är helt tvärt om mot vad man tycker är kul!
Det vore ju lika illa som att tvinga någon som bara vill motionsrida i skogen att tävla regelbundet...
 
Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

Mycket tänkvärt i dina inlägg och det känns som det stämmer rätt bra i mitt fall med tmärkning.

Köpte en t-märkt häst som idag med vila är fullt frisk och ridbar. Anledningen till att hon t-märkes var för kotledsinflammation och förförra ägarna inte kunde sälja henne för det hon var försäkrad för. Jag kan förstå om man som ungdom inte har tid eller råd att låta en häst gå och vila tills den är bra. Hästen kanske inte heller mår bra av att åka runt på olika tävlingar och kanske blir stressad av nya hästar hela tiden.

Däremot skulle jag gärna se en skärpning för vad hästar triangelmärks för. Att vetrinärerna väger in HUR hästen har tränats fram tills skadan uppkom. En hopphäst kan man inte gärna hoppa högt och hur många gånger i veckan som helst lika väl som en dressyrhäst inte ska vara på ridbanan alla dar i veckan. Variation är det bästa och ensidigt arbete kan bara förstöra
 
Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

Det håller jag med om! Att veterinärer kan vara mer hårda på att få veta träningsupplägget på hästen. Skulle nog spara många hästliv dessutom!
 
Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

visst är det brukbarheten man försäkrar, MEN om hästen blir fullt frisk igen så har den ju inte längre nedsatt brukbarhet eller hur? för att t-märka ska hästen ha nedsatt brukbarhet för resten av livet. tex pålagringar, sånt som ej blir bra av behandling och vila.

jag har haft triangelhäst själv, och han fungerade utmärkt som hobbyhäst, men fullt frisk kan jag ju inte påstå att han var.

jag är inte emot märkning, men det görs för lättvindigt pga man inte har tid att vänta ut hästen. men om alterntativet är att avliva hästen för att få ut pengar så är det iaf bättre att märka, ur hästens synpunkt.

sen tycker jag att om man vill tävla så är det väl bara att köpa en häst som inte är utförsäkrad. tror det skulle bli mkt strul om man skulle betala pengar in och ut till försäkringssällskapen. och det undergäver ju kriterierna för triangelmärkning, nämligen att hästen ska ha nedsatt användbarhet för all framtid.
 
Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

Även pålagringar kan avstanna så hästen blir brukbar igen. Och inte heller alla pålagringar leder till obrukbarhet.
Likaså spatt i vissa former. Det kan avstanna så att hästen blir "100 år" likväl som det kan explodera i smärta så hästen måste avlivas.
Så det är luddigt, inget är liksom säkert!

Ta tex en häst som är avlad för och mycket begåvad i hoppning. Halvkass trav, inget bra ämne som dressyrhäst annat än som mål godkänd poäng, max placering i lätt klass en bra dag.
Så får hästen spatt. Hästen som först var värd massor med pengar som hopphäst är nu värd en spottstyver som dressyrhäst i lätt klass.
Ska den hästen få T-märkas eller inte, det är frågan! Den är ju inte obrukbar som tävlingshäst, men har fått en gigantisk värdeminskning.
 
Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

nja dom kan sluta utvecklas men försvinner gör dom ju inte. givetvis måste läget vara så att hästen är påverkad av det, annars är den ju frisk.;)

håller med om att det är luddigt, bäst att skita i hela försäkringen och spara pengarna i madrassen kanske... :p
 
Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

Alltså, när jag läser vissa inlägg så börjar jag undra... Skall en veterinärvårdsförsäkring garantera att den häst du väljer skall motsvara dina förhoppningar på tävlingsbanan????? Du vill hoppa mer och högre, din häst gör inte det, kanske beroende på att du valt fel häst eller att du inte kan träna din häst korrekt för uppgiften, skall du då få t-märka den på lite halvvaga grunder???? Vart finns hästägarens eget ansvar i frågan?
 
Sv: T-märkt häst, går det att "ändra"?

Ojdå, där har du förstått fel!
Vad jag menar är att om man köper en hopphäst med talang och förmåga att hoppa låt oss säga minst 1,30. Man betalar då för det minst 100.000:-.
Sedan så skadar hästen sig i hagen så rejält i tex en sena så veterinär säger, nej, den här hästen håller inte alls för hoppning, möjligtvis dressyr i lätt klass.
Och har då hästen dessutom halvtaskig trav (vilket hopphästar gärna har), då är ju värdeminskningen enorm på den hästen i mina ögon.
Om jag själv inte vill tävla och träna lätt för start i lätt dressyrklass så vill jag då i det läget gärna T-märka. Har förmodligen hästen då försäkrad i sexsiffrigt. Kan inte sälja för mer än en spottstyver, kan inte tävla det det var tänkt osv. Då anser jag att jag betalat premie för att kunna T-märka.

Ovanstående kan också vara ett sto, då kan jag T-märka och avla.
Ovanstående kan också visat sig få hovbroskförbening eller spatt, då skulle jag också känna att jag ville T-märka.

Inte alla prestationsnedsättande skador är pga dålig ridning och för hårt tävlande, hästar kan lika väl skada sig på andra sätt som då är väldigt dålig prognos för tillfrisknande.

Jag har just nu ett jättefint sto som tävlingshäst. Skulle hon skada sig rejält med mycket dålig prognos till full ridning igen skulle jag T-märka och avla på henne. Sälja är otänkbart för mig, jag älskar den hästen för mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 418
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 273
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 496
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp