Regler hos försäkringsbolag

Kopplat till hästar istället för hundar - den lokala ridklubben skulle pensionera en häst som nyligen fått PPID (och allmänt visade mer och mer att hon inte trivdes). Hästen hade varit försäkrad i Agria under många år utan några ändringar, och meningen var att nya ägaren skulle ta över försäkringen. När hon ringde Agria och pratade med dem om det hela sa de dock att det skulle bli reservationer för PPID. Jag ifrågasatte det hela, och tog själv kontakt med Agria och fick då skriftliga svar på att det endast skulle bli reservation om man ändrade i försäkringen, och då på beloppet som ändrades (t.ex. om liv/veterinärförsäkringen ökades). Det vill säga, det skulle inte vara några problem att ta över försäkringen utan att göra ändringar. Jag vet inte om nya ägaren behövde använda det skriftliga svaret jag fick, men det blev i alla fall inte någon reservation på försäkringen.

Jag har aldrig fått någon reservation på något djur (vare sig häst eller hund, oavsett om det varit hos Agria eller Svedea som jag har till hundarna) under tiden jag haft försäkringen, även efter skadorna. Äldsta hunden har både korsbandsskada och juvertumör i bagaget innan hon fick cancern nu, men har fortfarande inga reservationer på försäkringen. Shettisen jag hade innan hade kraftiga problem med patellaupphakning, och inte heller hon hade några reservationer på försäkringen efter den operationen. Däremot har jag en reservation på hästen som hade skimmelknutor på besiktningen när jag köpte henne och fixade försäkring på henne - eftersom det då handlade om en ny försäkring, eftersom hon inte varit försäkrad innan.

Jag skulle definitivt ifrågasätta om det kom en reservation utan att jag ändrat försäkringen något.
 
En vän till mig har liknande på både hund och häst (Agria). Hästen opererades som föl på ett framben (sena) och helt plötsligt en dag, fick den reservation på alla 4. Det var alltså flera år efteråt och ingenting hade ändrats.
Hennes hund, som nu är borta, fick också reservation helt apropå, en hund som aldrig behövt veterinärvård.
 
Det känns ju som att de liksom testar vad som funkar. Många muttrar väl men överklagar inte.

På finska finns ett bra begrepp: "kokeilla kepillä jäätä" Dvs man provar med en käpp om det går att gå på isen...
 
Jag tycker att det låter väldigt märkligt, jag har Agria, Ville var med i en svår olycka för snart 3 år sedan, han är friskförklarad men kommer med stor säkerhet få problem med artros i de leder som blev skadade. Men vi har inte fått någon reservation på hans skadade ben.
 
Låter jättekonstigt. Jag har haft Agria i alla år för både hästar, hundar och katt. Har använt försäkringarna flitigt men aldrig fått en reservation på det sättet. Är du säker på att du inte gjort någon förändring och att reservationen gäller på den nya delen? Eller typ betalat en faktura för sent någon gång (blir ju bruten försäkring)? Om inte så hade jag definitivt klagat, de borde bryta mot sina egna villkor isf.
 
Det står att hunden har reservation för skadan som inträffade 2021 gällande hälta. Den skadan var ett veterinärbesök. Hunden blev bra med bara vila. Jag blev helt ställd när jag upptäckte reservationen. Det var ju ett tag sedan och bara en resa till veterinären. Jag fick faktiskt ringa och fråga vad det var för skada.
Verkar ju mysko (inte från din sida) har aldrig hört eller varit med om att få reservation. I perioder har vi nyttjat försäkringen ganska friskt till hundar/ hästar och aldrig fått reservation. Då faller ju halva grejen med försäkringen om man bara får nyttja den för ett framben "en gång".
 
Verkar ju mysko (inte från din sida) har aldrig hört eller varit med om att få reservation. I perioder har vi nyttjat försäkringen ganska friskt till hundar/ hästar och aldrig fått reservation. Då faller ju halva grejen med försäkringen om man bara får nyttja den för ett framben "en gång".
Lite så jag också känner, det är därför som jag undrar hur det är på andra bolag. Sedan kanske jag kunde ha förstått det om reservationen kom i försäkringen vid brytpunkten mellan 21 och 22 eller om det varit fortsatta problem med skadan under 22. Men att komma nu 23 känns lite väl märkligt när det har varit något alls under 22.
 
Jag flyttade mina hundar till annat bolag för jag tycker Agria har varit så fruktansvärt stelbenta och fyrkantiga.

Just nu väntar jag på att de ska avsluta min försäkring på en häst jag tog bort i juni. Skickat in papper mm men enda svaret jag får är att det är ett pågående ärende och det dras fortfarande pengar för försäkring på häst som inte längre är i livet :rage:

Har alltid tyckt agria varit bra men nu är det tredje gången de bråkar så jag har bytt.

Tror inte detta bidrog något till tråden mer jag som klagade av mig.
 
Jag har nyligen haft en tvist med Agria i ett liknande ärende (jag fick till slut rätt, efter att ha rört upp himmel och jord). Kommer nu att flytta över både hund o katt till Folksam, där jag har hästarna och där jag inte haft några som helst bekymmer under alla år med häst.
 
Jag flyttade mina hundar till annat bolag för jag tycker Agria har varit så fruktansvärt stelbenta och fyrkantiga.

Just nu väntar jag på att de ska avsluta min försäkring på en häst jag tog bort i juni. Skickat in papper mm men enda svaret jag får är att det är ett pågående ärende och det dras fortfarande pengar för försäkring på häst som inte längre är i livet :rage:

Har alltid tyckt agria varit bra men nu är det tredje gången de bråkar så jag har bytt.

Tror inte detta bidrog något till tråden mer jag som klagade av mig.
Jag hade rakt av stoppat autogirot om jag var du - såna j-a dumheter!
 
Hm, jag har Agria på Indigo och Dunit (beauceron och whippet), betalar 12000 om året för Indigo och 6000-nånting för Dunit. Yngsta hunden - Griseo, beauceron - har jag i ManyPets och där är även katterna försäkrade. Ska kolla om jag ska flytta Dunit dit också, eller till något annat men Indigo har haft så många skador att det inte finns en chans att flytta honom - tre stora knäoperationer i höger knä, diskbråck samt en kroniskt inflammerad biceps.

Agria må vara dyra men de har betalt ut över 120 000 för hans åkommor (inkl. en del medicin och rehab) under de senaste 7,5 åren och aldrig tjafsat om något. Kan heller inte se någon reservation för något när jag kollar i försäkringsbrevet. Men visst, dyrt är det men i hans fall har vi ju utnyttjat försäkringen så mycket att den har betalat sig själv (den kostade ju inte 12 000 per år från början utan har sakta men säkert höjts) och som sagt, nu kan jag ju inte flytta honom.

En av de tidigare hundarna hade jag också i Agria och han utnyttjade väl sin försäkring 3 gånger på 13 år, så i hans fall var det definitivt en dålig affär (fast jag tar hellre den kostnaden och en frisk hund...).
 
Kan inte. Har en häst kvar och den är över 20 så inget försäkringsbolag som vill teckna om så låter det rulla på tills Agria släpper det. annars hade det varit stoppat för länge sen
Jo då, stoppar du autogirot så får du faktura istället och kan då betala den som ska betalas och helt enkelt skita i den som inte ska betalas. När den är avslutad på riktigt kan du ansöka om autogiro igen :)
 
Jag flyttade mina hundar till annat bolag för jag tycker Agria har varit så fruktansvärt stelbenta och fyrkantiga.

Just nu väntar jag på att de ska avsluta min försäkring på en häst jag tog bort i juni. Skickat in papper mm men enda svaret jag får är att det är ett pågående ärende och det dras fortfarande pengar för försäkring på häst som inte längre är i livet :rage:

Har alltid tyckt agria varit bra men nu är det tredje gången de bråkar så jag har bytt.

Tror inte detta bidrog något till tråden mer jag som klagade av mig.
Jag kanske missar något, men varför stoppar du inte betalningen för den försäkringen? Om den dras på autogiro så kan du ju stoppa autogirot för den.
Samt skicka in ett mail och kräv tillbaka pengarna för de månader som föll efter att du meddelade agria att din häst hade gått bort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 854
Senast: WildWilma
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har fått ett glädjande erbjudande om att ta över en vuxen rottiskille 3 år. Jag har inte tidigare haft rottweiler (aldrig...
2
Svar
25
· Visningar
5 391
Senast: vallhund
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 022
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp