Ta åt sig ett relativt ohanterat kallblod

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare skjootan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 909
S

skjootan

Jag funderar på om jag ska ta åt mig ett ganska så ohanterat kallblod (travare) hon är inkörd men krånglade framför vagnen som två åring sedan dess gått som sällksaps häst då hon inte hunnits med, hon kan stå i gången lyfta hovar.
Hon är 9år är de försent för att träna henne å så småninom rida in henne?
De är ju både en för å nackdel med att hon är så ohanterad,lite nervös av sig men de kommer av att ingen hållt på med henne.

Hon är olastat ochså så de kan ju de i sig vara ett problem...

Nåja om honkommer till mig så kommer jag gå varsamt fram med henne å bygga upp hennes förtroende.

de jag mest undrar över är de för sent att rida in henne?

mvh en fundersam anna :banana:

Vet du varför och på vilket sätt hon "krånglade" framför vagnen ???

Är hon bara ohanterad eller är hon svår att hantera ? ....det är ju två helt olika saker.

Det är aldrig för sent att "använda" hästen.....jag antar att du inte tänkt att sätta igång henne för travtävling för då är det för sent. ;)

Tänk inte: Hon är olastad och det kan vara ett problem (så fort du tänker ordet problem riskerar du att det blir ett problem)

Tänk endast : Hon är olastad.....men det är ju inget problem ...det löser sig vartefter :idea:

NH-tips är jag inte rätt person att ge, men mina frågor överst i inlägget kan vara viktiga ändå för den som ska hjälpa dig med råd.

Lycka till !!!

Tror inte att det skulle vara problem med inridning. Har ridit in hästar i den åldern utan problem..

Hej!

Jag vet inte på vilket vis hon krånglade framför vagnen å faktiskt så bekymmrar de mig mindre :D

Hon är snäll att hantera lite nervös dock då hon är ovan,men jag kunde lätt gå in i oxen å klappa henne över allt. Hon är snäll att ställa i stallgången så hon är ju inte på de viset besvärlig atthatera men sedan kommer ju allt annat miljö träning å så :D

Om jag hade lastat henne själv skulle jag ha en possitiv inställning men de ligger inte i min ahänder dock utan de är ägarna som isåfall sköter den biten, om de nu blir av.

*skrattar* neee inte trav inte utan en lugn harmonisk skogmulla till en början för at se vad hon vill å klarar.

Tack för dina råd!!! :D

mvh anna :banana:

Jag vet inte på vilket vis hon krånglade framför vagnen å faktiskt så bekymmrar de mig mindre

Du gör som du vill men all information om vad som hänt hästen tidigare i livet kan vara av stor vikt.

Om det var min häst och jag hade fått information om att hästen "krånglade" som tvååring skulle just den frågan vara mitt största bekymmer.

Vid vilka tillfällen "krånglade" den ?

På vilket sätt "krånglade" den ?

Vet man varför den "krånglade" helt enkelt.....det är ovanligt att en häst krånglar utan anledning ?

Mitt råd är att du verkligen funderar över om du har tillräckligt med baskunskaper för att kunna ta hand om och träna hästen.......om inte.......ta hjälp av någon rutinerad person du litar på och försök inte klara hantering och inridning på egen hand.

OBS ! Eftersom jag inte alls känner dig vet jag ju inte vad du kan så ta inte mitt tips som någon kritik.

Var rädd om dig och hästen :)

Nej då ingen fara :o
Du har rätt i de du säger!
Jag ska fråga ut ägaren då jag känner denne å köpte min häst jag har nu av henne och hon har alltid varit ärlig i alla avseenden så jag hoppas på få et väldigt ut tömmande svar.
Anledning att jag skrev att jag inte bekymmrade mig är att jag just i detta läget inte gör d då de är hanteringen jag tänkte på först men du har helt rätt,tack tack.

mvh anna

Tycker absolut att du ska ta dig an henne.
Det kan vara så att hästen helt enkelt har inte fått den tid den behövt, och det är där du kommer in i bilden.
Med träning och tålamod kan man lösa det mesta!!!

Så lycka till och ge henne den kärlek hon förtjänar!

Hälsar
Sam

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka