S
Seraphina
Sv: Ta betalt för att få avlastning
Tack, det är alltid intressant att få se det från andras perspektiv
Tack, det är alltid intressant att få se det från andras perspektiv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis som det är ett aktivt val att BLI medryttare...
Det finns lika många skäl som det finns hästägare. Vem är det som har rätt att bestämma att vissa skäl är mer giltiga än andra?
Och som andra påpekat tidigare, förutsättningar kan förändras. Om alla som inte har råd att ha häst skulle bli medryttare istället, vilka skulle de bli medryttare på? Det finns knappast hästar då så det räcker. Återigen - INGEN har någon som helst rätt att döma vad som är lämpligt motiv för att ta betalt för att låta någon annan rida sin häst. Tycker man inte det är något att betala för är det ju bara att låta bli, eller hur.
Det du får tjäna på hobby innan du behöver skatta är 15.000 kr/år, och då ska du också först räknat bort det som kostat för att möjligheten att tjäna pengar uppstått. Alltså inget som nånsin kommer komma upp i beskattningsbar inkomst.
Absolut håller jag med dig här! Men lider verkligen hästen av att ha två ryttare? Och om det är en tillfällig svacka ekonomiskt, måste alla sälja sina hästar då, när det om 6-12 månader kanske löser sig? Om det går att lösa t.ex. med medryttare.Förutsättningar kan förändras ja, men det är ingen rättighet att ha häst eller att rida. Kan man inte besörja för ett djur ekonomiskt ska man inte heller ha något! HÄSTEN ska alltid komma i första hand, inte människans behov av att ha häst eller att rida.
Förutsättningar kan förändras ja, men det är ingen rättighet att ha häst eller att rida. Kan man inte besörja för ett djur ekonomiskt ska man inte heller ha något! HÄSTEN ska alltid komma i första hand, inte människans behov av att ha häst eller att rida.
Ja, jo, det var väl inte världens bästa liknelse börjar jag inse
Det ÄR en hobby att rida och syssla med hästar, men det är fortfarande hästägaren som gör ett aktivt val genom att skaffa medryttare.
Om någon kan förklara varför man skaffar medryttare, om det inte är för att få avlastning med just hästen (tidsmässigt) och varför man vill ha betalt är jag beredd att lyssna.
DOCK inte om det är för att få hjälp med ekonomin. Har man inte pengar att hålla häst ska man inte heller göra det, anser jag.
Sedan har jag en allmän fråga som jag funderade på igår: Skattar hästägarna på de pengar de får in från medryttarna? Om vi säger 500 kr/månad, det låter inte mycket, men på ett år får man då in en cirka 6000 kr extra. Som visserligen försvinner in i hästen, men ändå.
Återigen - INGEN har någon som helst rätt att döma vad som är lämpligt motiv för att ta betalt för att låta någon annan rida sin häst. Tycker man inte det är något att betala för är det ju bara att låta bli, eller hur.
Jag tar mig inte rätten att bestämma vilka skäl som är giltiga eller inte, jag vill bara höra varför man skaffar medryttare helt enkelt![]()
Men om jag skulle behöva betala en summa varje gång jag skulle rida någon annans häst så hade jag tagit det som att hästen var MIN de dagar jag betalat för att rida den.
Betalar jag för att rida så ska jag få hoppa om jag vill, jag ska få rida i skogen om jag vill, jag ska få träna för min tränare om jag vill, för jag har betalat för att hästen ska vara min just då.
Om jag därimot hjälper en person gratis, så tycker jag att den personen har all rätt att säga vad jag får göra och inte göra och hur jag ska sköta hästen osv.