Ta bort brodyr?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dessan_v
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 8 956
D

Dessan_v

Jag har köpt ett begagnat schabrak, men det är brodyr på den (företagslogga). Går det att ta bort brodyren? Eller blir det ruskigt fult? Är det någon här som har gjort det? :laugh: Bild?:D

Sv: Ta bort brodyr?

Det är bara att börja sprätta. Lär synas massa hål och märken efter den, men det får man stå ut med. Vad är det för företag på loggan?

Min kompis har gjort det,det stod hennes namn och hästens namn men när hon bytte ville hon ju ha kvar det schabraket.
Så hennes farmor (tror jag) sprättate bort det och sen tvättade dom det och nu syns det typ inte,jag ska försöka fotta det ;)

Tack för era svar! Det är en finsk fotobutiks logga :) Jag undrar ifall jag vågar - det är ett vitt schabrak med svart text :angel: :)

skimraa: fota gärna :D

De ggr jag gjort det så har det varit en annan färgnyans där texten/loggan suttit och det har varit kvar efter tvätt..

hejhej lite sent men här kommer bilden (sorry mobilkvalla)
Hon har tvättat det kanske 3-4 ggr

Det syns ju knappt alls! :laugh:

Till TS: Jag skulle gissa att man skulle kunna se en eventuell färgnyans precis som tidigare talare sagt, men eftersom det är vitt så borde det väl inte ha blekts något :idea:?

det syntes verkligen inget :D får se om jag tar bort brodyren, den är ju inte direkt ful :)

Har hört att man kan ta ett rakblad och skära loss alla trådar,då går det jättefort att få bort brodyren! Du ska naturligtvis skära på undersidan av schabraket,utifall det skulle bli några märken..

Jag sprättade bort vit brodyr från ett örkblått schabrak en gång, efter lite användning och några tvättar syns det knappt allt.

Använd en sån där liten "sprättare" som ser ut som en minislangbella typ. Oj så svårt att förklara, men såna man använde i syslöjden i skolan! Och var försiktig och noggrann så att du bara sprättar av rätt trådar, alltså brodyren. Då blir det bäst resultat!

kl

eftersom jag är en sådan som har brodyrmaskin har jag fått sprätta mååånga gånger.

på baksidan så finns det ett speciellt papper som bli typ invävt i brodyren, det är till för att stabilisera, men det skyddar oxå

så här gör jag. om det är ett brodyr med många stygn så tar jag en rakhyvel och rakar med på baksidan av brodyren, spänn dock tyget buktigt så det bara skär i trådarna.
undertråden vi använder när vi broderar är mycket tunnare än övertråden, så den är lättare att hyvla bort.

sedan tar jag en NY tvättsvamp med viss hårdare ludd på ( ta inte grönt det kan färga) och skrubba lätt då lossnar de avklippta trådarna o man kan få hålen att dra ihop sig igen.
försök att inte dra för hårt med en sprättare eller dyl då blir det bara vissa stygn som kommer sätta sig hårdare

vänligen MaskinBroderande Matte till Grodan

tack för tipsen :D Nej, för tillfället har jag ingen bild på loggan :)

peetraa, eftersom schabraket kostade 50 kr och var i utmärkt skick så tyckte jag att det lönade sig att köpa det :)

Varför inte bara låta det sitta, det är mycket snyggare än att sprätta bort det om det syns efteråt. Sälj det annars, folk är galna i schabrak med loggor.

tack för tipsen :D Nej, för tillfället har jag ingen bild på loggan :)

peetraa, eftersom schabraket kostade 50 kr och var i utmärkt skick så tyckte jag att det lönade sig att köpa det :)

Okey :) men då hade jag typ strykt eller sytt fast nått fint märke över loggan :) Kanske på dig och hästen tillsammans eller nått? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
325
Senast: DarkInNight
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 406
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
374
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka