Ta bort framvalv på bomfri?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare marria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 058
M

marria

Hej!

Först och främst vill jag rikta ett tack till alla er som skrivit i tidigare trådar om bomlösa sadlar! Jag har fått många bra tips inför mitt sadelköp! Jag har beställt en "Knights Bareback" och väntar med spänning på att den ska komma!

Min fundering till er lyder: har ni erfarenhet av att ta bort glasfiberframvalvet? (Den har ju både glasfiber fram och bak) Min häst har hög manke och risken finns att den inte passar riktigt framtill. Efter diskussion med Käll***st ska det inte vara något problem med höga mankar, men jag funderar ju ändå... passar den inte ska jag ju lämna tillbaka den, men vill först veta om några av Er vet om man kan stoppa om den med något annat material?!

Många tack på förhand!
Hälsningar från Maria

Sv: Ta bort framvalv på bomfri?

Min syster har tagit bort framvalvet på sin Torsion och fyllt med något annat :P Àlin här på buke.

Hästen trivs alldeles utmärkt! Till skillnad mot vad hon gjorde med framvalvet i :)

Jag har hört många som fyllt med annat som trasor, kuddstoppning och liknande.

Jag bara funderar på en sak: Om hästen har hög manke behövs ju något som håller upp sadeln från manken. De som har hästar med nästan ingen eller helt obefintlig manke behöver kanske inte det. T ex vissa fjordingar, Islänningar etc.

Jag är en sån som gärna testar olika saker själv och jag tog bort framvalvet och fyllde med överblivna fårskinnsbitar. Men min häst har definitivt manke och det tryckte ganska mycket på den faktiskt. Så jag satte dit fram-pommeln igen.

Tack för era svar!

Jag funderar också på det som du skriver "Bellafjella", ifall framvalvet inte behövs ändå för att faktiskt hålla upp sadeln från den höga manken... Men , o andra sidan, om materialet är mjukt och manken mot förmodan ligger emot vid något tillfälle (inte under hela ridturen alltså) kan det ju inte bli samma skada som om valvet är hårt? Eller? Jag menar, en helt flat sadel (ex utan fram och bakvalv) med en bra pad ligger ju nästan på manken, skillnaden är ju bara de cm som padden håller upp den...eller? Jag ska ju också ha en pad under som gör att ryggraden ligger fri, då borde väl det viktigaste vara att manken ligger fri de cm som resten av ryggraden gör...

Förresten, hur viktigt är det att bommen ligger just 3 fingrar från manken? Gäller det i de bomfria sadlarna också?

Hmm...:confused: mycket funderingar men så är det ju när man inte känner till sadeln riktigt, är ju van vid de "gamla hederliga" bomsadlarna!

Senast ändrad av en moderator:

Förresten, hur viktigt är det att sadeln ligger just 3 fingrar från bommen? Gäller det i de bomfria sadlarna också?

Vet inte riktigt vad du menar med detta? Hur ska sadeln kunna ligga tre fingrar bakom bommen? :confused:

Jag skulle inte prova utan framvalv på en häst med rejäl manke. Har man en väl inbäddad manke är det ingen fara att köra utan framvalv, det har jag gjort. Under förutsättning att hästen säger OK, vill säga...

Den sydda kanten på sadlen riskerar att gnugga i hästen, vissa hästar störs väldigt av det. Andra reagerar inte, men jag tycker ändå man ska se det som en risk, eftersom det faktiskt är ömtåliga tornutskott som tar stryk med tiden.

Nej, jag förstår att det där blev knas! :angel: Jag såg att jag skrivit fel...ändrade men tydligen inte snbbt nog, du hann se det! (typiskt!)

Tänker på måtten mellan sadel och manke, enligt en sadelmakare/utprovare jag besökte var det viktigt att kunna ha 2-3 fingrar mellan manke och framvalv/sadel, en annan sa att det räcker om du får in ett sugrör mellan.. vad ska man tro? Är ingen expert själv men har alltid haft gått mått till mina hästar...

Jag tror inte du kan lösa ev kommande problem nu. :) För du har väl inte fått sadeln ännu? Min erfarenhet är att när man väl har sadeln så upptäcker man vad som felas och vad som är bra.

Det kan ju vara så att sadeln passar perfekt och skulle det vara problem med t ex framvalvet så kanske man kan lösa det utan några större ingrepp.

Sen det där med att kunna få in tre fingrar det vet jag inte om jag tar så allvarligt. Det du ska kolla är om manken går fri när du sitter i sadeln och prova inte bara när du sitter stilla. Den ska ju fortfarande gå fri även när du rider lätt eller står i lätt sits.

Vi kan inte få in tre fingrar när dottern sitter i sadeln, knappt två men den går fri hela tiden.

Mitt tips är: Vänta tills du får sadeln och återkom gärna med frågor :)

Nej i nuläget finns inget att göra, imorgon vet jag dock hur den ligger! För mig gäller det bara att förbereda mig inför ev kommande problem eftersom jag inte har alltför många dagar på mig att bestämma mig om jag ska behålla sadeln eller inte!

Kankse kommer mer funderingar under morgondagen.. sålänge tackar jag för svaren!

Enligt flera engelska tidskrifter behövs det endast 1 (!!) finger under framvalvet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 636
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 041
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 344
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S