Ta bort framvalvet på bomlös sadel

bettysmatte

Trådstartare
Visst var det någon/några här som tagit bort det hårda framvalvet i sina Torsionliknande bomlösa sadlar? Har för mig att jag läst om det, men kommer inte ihåg vem som skrev det!

Jag fick en kommentar för ett par veckor sedan att min Börjes bomlös-sadel såg ut att ligga väldigt högt fram. Efter att jag studerat sadeln på hästen håller jag med. Den gör, eller gjorde, nog det. Idag tog jag ut framvalvet helt. Jisses vilken klumpig, stel och tung sak det är egentligen! Jag rullade upp en handduk och la inuti utrymmet istället, bara för att det skulle vara lite stadga där när jag fäster padden runt framvalvet.

Tycker att sadeln ligger MYCKET bättre nu! Den kommer ner mer på hästen, och jag är rädd för att framvalvet kanske klämt henne, för vinkeln på det gör att sadeln blir rättså smal framtill. Funderar på att såga/fila till det, men låter nog lika gärna bli för det verkar som om sadeln hålls uppe från manken av bara padden ändå.

Har också beställt Skito-inlägg, så nu ska jag ta fram ett gammalt älskat blått schabrak och, med hjälp av sykunnig mamma, sy "påsar" till inläggen när de kommer. Har också planer på att ta ut bakvalvet och göra som Palle, lägga i en bit skumgummi istället.

Japp, det var min berättelse om mina bomlös-förbättringar. Håll till godo:D !!

Sv: Ta bort framvalvet på bomlös sadel

Det finns ju en del som tagit ur framvalvet har jag läst.

Men det går ju att ändra på det befintliga. Och i börjessadeln är det ju ett smalt framvalv. Det bytte jag då jag hade den. Min kompis har filat lite på den vad jag vet. Allt går ju att ändra på med mer eller mindre kraft :D

*trådkapning*

Får man fråga vad det kostar med lösa skitoinlägg plus frakt? Hur ser de ut, är det två lager, men det ena slutar halvvägs eller är de jämntjocka som Horsesaver inläggen?

För övrigt så har jag motsatt problem, det känns som om jag hamnar i framvikt när jag rider, men det borde ju vara lättare att fylla ut padden lite än att behöva fila på framvalvet!

Finns ju lösa "småpaddar" man lägger i fram för att höja där.

*trådkapning*

Får man fråga vad det kostar med lösa skitoinlägg plus frakt? Hur ser de ut, är det två lager, men det ena slutar halvvägs eller är de jämntjocka som Horsesaver inläggen?

skitoinläggen kostar 400:- plus frakt 120:-
har ingen aning om hur det ser ut. mina Haf-inlägg därifrån var iallafall jämntjocka men dt är ju inte samma.

Det kanske fins olika modeller på skito paddar. Har inte riktigt koll.
Men dom brukar vara jämtjocka och ganska tjocka. Har klämt både skito, TN (har såna själv), haf och grandeur men jag tyckte att skito verkade helt klart bäst.

Känner man att det blir för brett med skito iläggen så kan man ju skära bort lite i nederkanten så dom blir lite kilade.

/Linnea

Jag bytte ut dom hårda valven mot mjukare 10 cm tjocka skummgummibitar i stället.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
536
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 972
Senast: caballus
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 293
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 289
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur