Ta bort låååånga kastanjer?

Alla mina har hårda kastanjer och jag pillar aldrig på dem. Har aldrig varit med om att en häst skulle fastna pga sina kastanjer heller... :confused: Har du någon bild på din hästs långa kastanjer?
Inte nu, för jag lyckades faktiskt få bort dem igår kväll :D . De var sisådär 5 cm långa....
 
Som för så många andra i tråden så tar min hovslagare dom när de börjar bli långa. Hon frågade första gången om jag ville att hon skulle ta dom och sen dess knipsar hon dom när det behövs.

De kan bli riktigt långa på frambenen.
 
Min häst (haflinger) får väldigt långa (HÅRDA) kastanjer på bakbenen. Och jag tycker att det är GRÄSLIGT svårt att få bort dem. Har ni några supertips? Hovtång har jag testat, men osäker på om den jag har är för klen, för det funkar verkligen inte bra. Kastanjerna är seg-hårda så det är inte helt lätt att "bita av" dem.... Jag vill gärna hitta en bra metod så jag kan hålla dem lite kortare och slippa risken att hon fastnar någonstans och sliter av dem!
Jag dåg ett russ för jättemånga år sedan som hade 1, 5 dm långa kastanjer fram.
 
Min häst (haflinger) får väldigt långa (HÅRDA) kastanjer på bakbenen. Och jag tycker att det är GRÄSLIGT svårt att få bort dem. Har ni några supertips? Hovtång har jag testat, men osäker på om den jag har är för klen, för det funkar verkligen inte bra. Kastanjerna är seg-hårda så det är inte helt lätt att "bita av" dem.... Jag vill gärna hitta en bra metod så jag kan hålla dem lite kortare och slippa risken att hon fastnar någonstans och sliter av dem!
En fråga, vår har också långa kastanjer och även en oerhörd pälsväxt.
Klipptes häromdagen och klippmaskinen hade svårt ta sig igenom (sommar)pälsen på rumpan.
Hur ser din häst ut pälsmässigt? Tänkte om det kan finnas något samband?
 
Så konstigt, undra om det är olika bland raser. Har bara halvblod och ett par ponnys och har som sagt aldrig haft det på någon. 😳
Jag har en ponny av fullblodstyp som får så, men ja det varierar nog mellan olika raser. Vet iaf en islänning som får så långa också.
 
Så konstigt, undra om det är olika bland raser. Har bara halvblod och ett par ponnys och har som sagt aldrig haft det på någon. 😳
Urraser och många kallblod är det mer regel än undantag på att dom växer så det kan behöva klippas bort då och då. Ädla raser har jag inte märkt att dom finns alls på om jag inte letar efter kastanjerna.

Så ja det är enorm skillnad på typ av häst.
 
Min häst (haflinger) får väldigt långa (HÅRDA) kastanjer på bakbenen. Och jag tycker att det är GRÄSLIGT svårt att få bort dem. Har ni några supertips? Hovtång har jag testat, men osäker på om den jag har är för klen, för det funkar verkligen inte bra. Kastanjerna är seg-hårda så det är inte helt lätt att "bita av" dem.... Jag vill gärna hitta en bra metod så jag kan hålla dem lite kortare och slippa risken att hon fastnar någonstans och sliter av dem!
Be hovslagaren om att trimma kastanjerna. Gjorde det ofta när jag jobbade som hovis så är ingen ovanlig fråga.
 
Urraser och många kallblod är det mer regel än undantag på att dom växer så det kan behöva klippas bort då och då. Ädla raser har jag inte märkt att dom finns alls på om jag inte letar efter kastanjerna.

Så ja det är enorm skillnad på typ av häst.
Spännande ändå att man lär sig något nytt varje dag. Har aldrig haft något kallblod så då är det inte så konstigt att mina aldrig haft något liknande 🙂
 
Så konstigt, undra om det är olika bland raser. Har bara halvblod och ett par ponnys och har som sagt aldrig haft det på någon. 😳
Jag har en haflinger och en shettis. Man kan se shettisens kastanjer såklart, men de växer ALDRIG utåt som de gör på haflingern. Jag behöver aldrig fundera på att pilla/klippa/skära bort något alls på shettisen. Så, ja, det varierar nog rätt rejält.... :)
 
Mina varmblod jag haft har aldrig haft långa sporrar men min sällskapshäst som är till stor del nordsvensk får hovslagaren klippa på regelbundet.
 
Hade ett sto som kunde få kastanjer uppåt 5 cm på frambenen. Brukade olja dem innan svettiga arbetspass, så var de bara att pilla bort efteråt.
 
Jag är smått besatt av att pilla bort kastanjer så på mina hästar blir de aldrig stora, vet inte hur mycket de skulle växa om jag inte var där och pillade var och varannan dag🤪 Sporrar hade min mycket sportiga KWPN på alla ben men däremot inte den grova ponnyn så jag vet inte om det hänger ihop egentligen. Sporrarna har jag ibland klippt med sax, kastanjerna kan man olja om de är hårda. Om man inte låter de bli långa och hårda upplever jag dock att det är jättelätt att ”skala av” ett lager i taget för hand.
 
Alla mina har hårda kastanjer och jag pillar aldrig på dem. Har aldrig varit med om att en häst skulle fastna pga sina kastanjer heller... :confused: Har du någon bild på din hästs långa kastanjer?
Min häst fick 3-4 cm långa kastanjer och en dag var den blodig och sprucken i delar, hon måste ha fastnat eller något. Efter det håller jag efter dem med hovtången lite då och då.
 
Jag är smått besatt av att pilla bort kastanjer så på mina hästar blir de aldrig stora, vet inte hur mycket de skulle växa om jag inte var där och pillade var och varannan dag🤪 Sporrar hade min mycket sportiga KWPN på alla ben men däremot inte den grova ponnyn så jag vet inte om det hänger ihop egentligen. Sporrarna har jag ibland klippt med sax, kastanjerna kan man olja om de är hårda. Om man inte låter de bli långa och hårda upplever jag dock att det är jättelätt att ”skala av” ett lager i taget för hand.
jag har pillat på kastanjerna förut för att hålla efter det lite, men sist åkte det mer för mycket och blev ett sår så nu får de trimmas istället.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 458
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 330
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 226
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp