Bukefalos 28 år!

Ta bort tänder

Saschasevic

Trådstartare
Min häst ska operera bort sina vargtänder. Undrar hur länge ni väntat med att rida?
Om ni ridit redan dagen efter?
Givetvis bettlöst.
Jag utgår alltid från mig själv oftast när det gäller hästarna. Om jag hade gjort ett ingrepp i munnen då hade jag velat ta det lugnt några dagar efteråt.
Hur har ni andra gjort och resonerar?
(Även om veterinären hade sagt det var ok) Om dom nu gör det? Vet jag inte heller?
 
Min drog ut första kindtänder så ett större ingrep än vargtänder men han skulle vara utan bett i 3-4 veckor. Rida kunde jag göra efter 1 vecka
 
Jag drog vargtänderna på min när hon var tre år och nyss inriden. Jag valde att låta henne helvila för att även vila hjärnan efter inridningen i samband med det, men har för mig att veterinären sa att hon inte skulle ha bett i munnen på två veckor. (Detta var 2013, så jag kan minnas lite galet.) Red (med bett) efter kanske en månad, och det var inga problem.
 
Jag drog vargtänderna på min när hon var tre år och nyss inriden. Jag valde att låta henne helvila för att även vila hjärnan efter inridningen i samband med det, men har för mig att veterinären sa att hon inte skulle ha bett i munnen på två veckor. (Detta var 2013, så jag kan minnas lite galet.) Red (med bett) efter kanske en månad, och det var inga problem.
Tänkte mer om att rida dagen efter? Utan bett.
 
Jag kommer inte riktigt ihåg, tror jag red bettlöst antingen dagen efter eller dagen efter det. Red nog väldigt lugnt förvisso, typ skritta i skogen á la åka häst typ.
Var förvisso ingen operation, då det gjordes hemma på stallgången av utbildad veterinär.

Jag tror veterinären sa det, så kanske bör rådfråga dom om råd va de rekommenderar. Kan även ändrat sig sen jag fick göra det. Är några år sedan nu.
 
Jag kommer inte riktigt ihåg, tror jag red bettlöst antingen dagen efter eller dagen efter det. Red nog väldigt lugnt förvisso, typ skritta i skogen á la åka häst typ.
Var förvisso ingen operation, då det gjordes hemma på stallgången av utbildad veterinär.

Jag tror veterinären sa det, så kanske bör rådfråga dom om råd va de rekommenderar. Kan även ändrat sig sen jag fick göra det. Är några år sedan nu.
Veterinären kommer ut till stallet och gör det men blir ju typ en mindre operation eftersom dessa är stora.
 
Jag hade väntat minst en vecka med ridning.

Jag brukar inte utgå ifrån mig själv när det gäller hästarna, men ska jag tänka så, så skulle det inte bli ridning på flera veckor, för jag var väldigt väldigt dålig efter att jag drog ut den ena visdomstanden.
 
Jag hade väntat minst en vecka med ridning.

Jag brukar inte utgå ifrån mig själv när det gäller hästarna, men ska jag tänka så, så skulle det inte bli ridning på flera veckor, för jag var väldigt väldigt dålig efter att jag drog ut den ena visdomstanden.
Jag brukar utgå från mig själv vi är inte så olika djur ändå 😊 Och lite sunt förnuft mest intresserad hur ni andra resonera.
 
Tänkte mer om att rida dagen efter? Utan bett.
När jag gjorde tandkoll sist, det vill säga inte drog ut något utan bara raspade och att hästen fick lugnande, sa veterinären att avvakta några dagar, bortåt en vecka med bett. Rider du ändå bettlöst så har den ju inget i munnen, men den är ju faktiskt opererad så att vänta en vecka känns ju ändå ganska schysst mot hästen? Jag har själv dragit ut tänder i vuxen ålder = inga mjölktänder, och man var ju inte alltför glad och munter efteråt. Att typ träna efter det hade jag aldrig velat.
 
När jag gjorde tandkoll sist, det vill säga inte drog ut något utan bara raspade och att hästen fick lugnande, sa veterinären att avvakta några dagar, bortåt en vecka med bett. Rider du ändå bettlöst så har den ju inget i munnen, men den är ju faktiskt opererad så att vänta en vecka känns ju ändå ganska schysst mot hästen? Jag har själv dragit ut tänder i vuxen ålder = inga mjölktänder, och man var ju inte alltför glad och munter efteråt. Att typ träna efter det hade jag aldrig velat.
Helt inne på ditt spår.
 
Min häst ska operera bort sina vargtänder. Undrar hur länge ni väntat med att rida?
Om ni ridit redan dagen efter?
Givetvis bettlöst.
Jag utgår alltid från mig själv oftast när det gäller hästarna. Om jag hade gjort ett ingrepp i munnen då hade jag velat ta det lugnt några dagar efteråt.
Hur har ni andra gjort och resonerar?
(Även om veterinären hade sagt det var ok) Om dom nu gör det? Vet jag inte heller?

Hästen vilar eller går med bettlöst tills dom har läkt. Brukar inte rida dagen efter. Läkningstiden beror på hus stora vargtänderna är. Hade en som tog 6 veckor på sig att läka 😬
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: Sel
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
676
Senast: Sassy
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 395
Senast: mily
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp