Ta det lugnt vid avmaskning?

F

Fakal

Avmaskade hästen igår med Banminth. Har hört delade meningar om att låta hästen vila/eller ta det lugn tre dagar efter avmaskningen. Samtidigt som en del säger att man kan rida som vanligt :confused:
Så snälla, kan inte någon kunnig reda ut detta för mig :bow:
 
Sv: Ta det lugnt vid avmaskning?

Har hört 1 dag som den inte bör hårdtränas men att en lugn tur ut ska vara ok..Alltså endast vad jag hört men vet inte om det stämmer!
 
Sv: Ta det lugnt vid avmaskning?

Har hört att hästarna kan må illa efter avmaskningen, men inget om att man ska ta det lugnt. Det verkar konstigt att ta det lugnt 1 dag efter avmaskningen då den går igenom hästens mage, alltså borde det vara flera dagar man ska ta det lugnt eftersom hästen har en väldigt långsam matsmältning och det brukar ju inte vara förän efter 3 dagar hästen kan reagera på något den ätigt?
 
Sv: Ta det lugnt vid avmaskning?

Har hört både det ena och det andra. Men jag kör på som vanligt, alltså rider ändå. Har läst i papprena som man får med i förpackningen och där står det inget om någon villa. Det borde ju stå det där som biverkningar och sånt. För det gör det ju för oss människor. Och eftersom det inte gör det så tar jag det som att det inte är någon fara att rida på sin pålle. Mina pållar lever än och har inte tagit någon skada av mask med.
 
Sv: Ta det lugnt vid avmaskning?

Se det så här, maskmedel är ju ett gift egentligen så varför inte låta hästens kropp i lugn och ro få ta hand om detta istället för att hästägaren ska vara så stressig....Rida hinner man väl med tid nog.
 
Sv: Ta det lugnt vid avmaskning?

Jag brukar skritta ut en sväng, å bara ta det lungt. Men tror inte att det är någon fara att rida på som vanligt om man inte ska tok jobba med hästen, då kan man väl skjuta upp det till dagen efter.

Btw har jag hört att man ska ta det lungt en dag efter man har vaccinerat sin häst! Och det är vet. som har sagt det.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 657
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 260
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Allt är kaos

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp