Ta egna minibalar med plast

Vi har plastat och pressat våra första småbalar (fyrkants) i sommras. Vi pressade balarna rakt ut på marken och sen har vi har en bogserad plastare och de tar runt 1 min att plasta en bal, då körde jag även och samlade upp balarna och tippade av minst 3-4 på samma ställe. Efter det lastade vi dem på stora pallar 9 per pall, balvikt ca 40-50 kg.
Allt funkade väldigt smidigt :)
Utrustning:
Claas Markant 60 - Dragfordon John Deere 3130 (hade gått med mindre traktor)
Tanco autowrap 404 EH (egentligen förregångaren tellefsdal autowrap) - Dragfordon Volvo BM 500

Resultatet blev över förväntan, väldigt fin kvalitet.
Vi köpte en sådan där stationär plastare! och en småbalspress (rundbalar) och tog eget hösilage som har blivit helt fantastiskt fint! Vi tog några skördar och velar lite varje gång hur vi bäst ska optimera arbetet. Vi upptäckte att plastaren gick dubbelt så fort när vi kopplade den till vedklyven som går på el istället för traktorn. Men, man måste lyfta upp balarna i plastaren och balarna väger ca 40 kg så det blir rätt tungt. Och balarna ska samlas upp och fraktas till plastaren (som iofs står vid slutförvaringsplatsen)
Men men, vi hittar nog bästa sättet så småningom :D
 
Vi köpte en sådan där stationär plastare! och en småbalspress (rundbalar) och tog eget hösilage som har blivit helt fantastiskt fint! Vi tog några skördar och velar lite varje gång hur vi bäst ska optimera arbetet. Vi upptäckte att plastaren gick dubbelt så fort när vi kopplade den till vedklyven som går på el istället för traktorn. Men, man måste lyfta upp balarna i plastaren och balarna väger ca 40 kg så det blir rätt tungt. Och balarna ska samlas upp och fraktas till plastaren (som iofs står vid slutförvaringsplatsen)
Men men, vi hittar nog bästa sättet så småningom :D
Nyfiken i en strut: hur hittade ni en minirundbalspress? Är den begagnad?
För det verkar inte finnas någon som marknadsför/importerar de där minipressarna i Sverige för närvarande.
Jag har varit ute och letat, för en kompis räkning som funderar på en sådan maskinkedja.
 
Nyfiken i en strut: hur hittade ni en minirundbalspress? Är den begagnad?
För det verkar inte finnas någon som marknadsför/importerar de där minipressarna i Sverige för närvarande.
Jag har varit ute och letat, för en kompis räkning som funderar på en sådan maskinkedja.
Vi såg en annons på internet. Det var Lantmännen som förmedlade den (begagnad) Rollpack 600 heter den. Grannen har en likadan så vi kände till den och den fungerar klockrent. Vi är jätteglada för den! Håll koll på säljsidorna så dyker det nog upp en förr eller senare.
Men ja, det är konstigt att det ska vara så svårt att få tag i småbalspressar, det är många som vill ha en. Folk har stannat här och frågat var vi köpt pressen för de vill också ha en.
 
Vi såg en annons på internet. Det var Lantmännen som förmedlade den (begagnad) Rollpack 600 heter den. Grannen har en likadan så vi kände till den och den fungerar klockrent. Vi är jätteglada för den! Håll koll på säljsidorna så dyker det nog upp en förr eller senare.
Men ja, det är konstigt att det ska vara så svårt att få tag i småbalspressar, det är många som vill ha en. Folk har stannat här och frågat var vi köpt pressen för de vill också ha en.
Det är överlag något märkligt, kanske "gubbigt" med marknaden för lantbruksmaskiner i Sverige.

Det finns väldigt många "hobbybönder"/deltidslantbrukare/småskaliga bönder, ofta med djurhållning i små besättningar, som håller liv i något mindre marker och biologisk mångfald, som brukar de där mindre gårdarna, inte sällan med små oregelbundna tegar, där det dessutom finns åkerholmar, jordfasta stenar och annat som gör brukandet "orationellt", och som därmed håller liv i ett småbrutet och varierat odlingslandskap, och som gärna skulle vilja ha jordbruksredskap, som passar för ändamålet, och som helst inte är väldigt dyra.

Men nya redskap som man skulle kunna önska sig, importeras inte till Sverige!

Då tänker jag inte i första hand på "redskap med ytterst varierande kvalitet från Kina", utan mera på europeiska redskap från välrenommerade tillverkare (eller med liknande kvalitet), som jag vet finns och säljs i andra delar av Europa. Numera "lätt" att hitta på Internet, i synnerhet om man kan lite tyska och franska förutom engelska...

Det tillverkas massor med "mindre" redskap i i stort sett varenda EU-land, men grejerna tas inte in i Sverige.

Istället så byter man gamla begagnade grejer med varandra, prylarna lagas och fixas, inte för att man vill snåla, och alltid ha "billigt", utan för att de där begagnade är det enda som finns att få tag på.
Och för att det är de enda redskapen som fungerar med de något mindre 50-100 hk traktorerna som är de som är tillräckligt små och smidiga för att kunna köras på de där små och oregelbundna åkrarna...

Det gäller tegplogar, harvar av olika slag, gödselspridare, balpressar, såmaskiner m.fl. redskap.

Jag har själv några åkrar där det är stört omöjligt att komma fram med vissa av grannarnas redskap, komma emellan åkerholmarna, vi brukar "köra åt varandra" - alla kan inte ha en egen komplett maskinpark, och maskinstationens stora gödselspridare kommer inte fram överallt den heller.

För mig är det en gåta, att maskinhandlarna inte ens tar med "småmaskiner" som beställningsvara.

Min hypotes är att det är "gubbroligare" att sälja en maskiner/ett redskap av jättestorlek, som passar till 200 hk traktorer för en miljon, än att sälja tio stycken maskiner/redskap för hundra tusen, som passar till en 80 hk traktor...
 
Jag håller med dig! Alla maskiner ska vara så stora som möjligt!
Men vi som bara har några hästar och lite mark kan inte använda sig av de där maskinerna och jättebalar fungerar inte när man har 2-4 hästar. Det blir dåligt. När vi bodde i Holland fanns det mycket större utbud av inplastade småbalar. 100 kg balar såldes det mest av tror jag. Dom kan man rulla själv och är lagom till det lilla stallet. När vi flyttade hem till Sverige igen fanns inga mindre balar än 500 kg att köpa. Slängde mer än jag fodrade med. :(
Varför kan man inte göra mer inplastade småbalar i Sverige? Våra småbalar är jättefina i kvalitén och hästarna älskar det. 12 lager plast och vi har vänt det en gång.
Jag håller med dig! Alla maskiner ska vara så stora som möjligt!
Men vi som bara har några hästar och lite mark kan inte använda sig av de där maskinerna och jättebalar fungerar inte när man har 2-4 hästar. Det blir dåligt. När vi bodde i Holland fanns det mycket större utbud av inplastade småbalar. 100 kg balar såldes det mest av tror jag. Dom kan man rulla själv och är lagom till det lilla stallet. När vi flyttade hem till Sverige igen fanns inga mindre balar än 500 kg att köpa. Slängde mer än jag fodrade med. :(
Varför kan man inte göra mer inplastade småbalar i Sverige? Våra småbalar är jättefina i kvalitén och hästarna älskar det. 12 lager plast och vi har vänt det en gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Hat
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp