Ta hand om annans kanin

BornAgain

Trådstartare
En granne ska in på sjukhus och jag har sagt att jag kan ta hens kanin. Är jag oresonlig om jag skickar ett SMS där jag skriver att när hon lämnar sin kanin hos mig då utgår jag ifrån att kunna åka till veterinären akut utan att hon godkänner det i förväg och att om kaninen blir hos mig en bra bit längre än överenskommet då är det min kanin.

(hen har tydligen ingen bur till kaninen utan bara kompastgaller - så hos mig blir det att bo i ett badrum. Så vill jag inte ha den någon längre tid. Allt händer dock snabbare än jag räknade med)
 
En granne ska in på sjukhus och jag har sagt att jag kan ta hens kanin. Är jag oresonlig om jag skickar ett SMS där jag skriver att när hon lämnar sin kanin hos mig då utgår jag ifrån att kunna åka till veterinären akut utan att hon godkänner det i förväg och att om kaninen blir hos mig en bra bit längre än överenskommet då är det min kanin.

(hen har tydligen ingen bur till kaninen utan bara kompastgaller - så hos mig blir det att bo i ett badrum. Så vill jag inte ha den någon längre tid. Allt händer dock snabbare än jag räknade med)
När det gäller den sista biten så är det "om inget annat är överenskommet".

Jag vill bara skydda mig mot att få ett djur dumpat hos mig som jag ansvarar för, men inte har kontroll över.
 
Kanin-matte är jätte upprörd :( Men tar jag hem den är det min skyldighet att den vid behov får vård eller avlivas (det är inte grattis att avliva akut heller). Jag vill inte stå där med ett djur som det är min skyldighet enligt lag att ge vård och en matte som inte kan/vill svara.

Jag har inga planer på att gå till veterinären titt som tätt (eller alls) men jag vill inte ha hit ett djur som jag inte får åka med efter eget huvud. (Och folk som jag inte har det förtroendet för har aldrig fått ta hand om mina egna djur).
 
Om jag hade lämnat min kanin till någon jag litade på när jag skulle in på sjukhus och fått ett sådant meddelande hade jag trott att personen fått en hjärnblödning. Ditt sms är sjukt konfliktsökande enligt min mening. Man tar det väl som det kommer och kommunicerar om kaninen skulle bli sjuk, och varför skulle grannen dumpa kaninen på dig och inte svara vid kontakt?
 
Hur sjuk är ägaren? Finns det anledning att tro att du inte kommer få svar relativt direkt om det skulle vara så att kaninen blir sjuk och du behöver höra av dig till hen angående veterinärvård? Om det är så, så tycker jag att det är rimligt att åtminstone ha diskuterat igenom vad som gäller om kaninen skulle bli sjuk.

Däremot så skulle jag bli väldigt fundersam som ägare om jag fick ett sms där det står att kaninen skall övergå i kaninvaktens ägo efter en viss tid. Det hade inte känts bra för min del, i alla fall inte baserat på hur du har uttryckt det här. Jag tänker att om sjukhusvistelsen blir mycket längre än vad som går att förutse så finns det ju t.ex. pensionat där kaninen skulle kunna bo så länge. Hade det varit min kanin det gällde så hade jag ju så klart velat ha kvar min kanin när jag kommer hem igen.
 
Hur sjuk är ägaren? Finns det anledning att tro att du inte kommer få svar relativt direkt om det skulle vara så att kaninen blir sjuk och du behöver höra av dig till hen angående veterinärvård? Om det är så, så tycker jag att det är rimligt att åtminstone ha diskuterat igenom vad som gäller om kaninen skulle bli sjuk.

Däremot så skulle jag bli väldigt fundersam som ägare om jag fick ett sms där det står att kaninen skall övergå i kaninvaktens ägo efter en viss tid. Det hade inte känts bra för min del, i alla fall inte baserat på hur du har uttryckt det här. Jag tänker att om sjukhusvistelsen blir mycket längre än vad som går att förutse så finns det ju t.ex. pensionat där kaninen skulle kunna bo så länge. Hade det varit min kanin det gällde så hade jag ju så klart velat ha kvar min kanin när jag kommer hem igen.
Tanken är ju att hon ska ha kvar sin kanin - men jag vill inte riskera att stå med ett djur som jag måste vårda men som jag inte bestämmer över (fick ett marsvin dumpat hos mig). Tanken är också att stämma av eventuell veterinärvård - men om det händer något akut vill jag inte behöva vänta. Jag hade satt tiden flera veckor efter det att hon sagt att han skulle komma hem och att det gällde om vi inte kommit överens om annat.

När jag lämnar på hundpensionat ingår det faktiskt i avtalet att hunden övergår i deras ägo om man inte hämtar den.(just därför att de annars är skyldiga att vårda den på obestämd tid mot rätten att kräva ägaren på kostnaden)

Hon är en granne - jag känner henne inte närmare.
 
Jag hade inte velat lämna ngt djur till ngn som skrev ett sådant sms till mig när jag skulle in till sjukhus, hade blivit väldigt ledsen. Hade det inte varit smartare att prata om eventuell veterinärvård ansikte mot ansikte? Sms kan så lätt missförstås och jag hade tagit ditt sms som väldigt konfliktsökande.
 
Olyckligt formulerat sms.

Att höra om hur personen vill göra vid behov av veterinär, om personen vill behandla och I så fall till vilken kostnad och vid vilka prognoser eller om personen vill avliva - det är helt rimligt. Även höra kring om det blir akut och personen inte kan nås och besluta själv.

Resten känns mest elakt. Särskilt det sista, personen styr knappast själv hur länge hen blir på sjukhus!
 
Jag förstår dina tankar och tycker de är vettiga i grunden men något sådant tar man inte per SMS utan diskuterar lugnt och vänligt öga mot öga. Skulle jag få något sådant på SMs skulle jag bli oerhört orolig och må rejält dåligt över situationen.
Gå över och säg att du vill prata lite om hur ni löser situationen om kaninen blir sjuk så lär saken lösa sig utan konflikt.
 
Jag hade inte velat lämna ngt djur till ngn som skrev ett sådant sms till mig när jag skulle in till sjukhus, hade blivit väldigt ledsen. Hade det inte varit smartare att prata om eventuell veterinärvård ansikte mot ansikte? Sms kan så lätt missförstås och jag hade tagit ditt sms som väldigt konfliktsökande.
Jag vill hjälpa henne - men jag vill inte riskera att stå där med ansvaret för ett djur där jag inte har kontrollen...

Hämtar hon inte sin kanin efter sjukhusvistelsen är jag skyldig att ta hand om den och se till att den för vård tills dess hon väljer att göra det... Lämnar jag den till ett pensionat är det jag som ansvarar för att de får betalt... Jag kan kräva henne på kostnader - men det betyder inte att hon betalar. Hämtar hon inte sin kanin vill jag faktiskt ha rätten att i värsta fall omplacera. (Marsvinet igen)

Händer något akut vill jag ha rätten att gå till en veterinär (naturligtvis ska/skulle vi prata igenom olika scenarier och kostnadsstopp)

Jag känner henne inte. Och vill ha de här sakerna nedskrivna. (Alla dumpade hästar som figurerat på Buke): Hade vi varit nära vänner hade det varit en annan sak
 
Senast ändrad:
Jag vill hjälpa henne - men jag vill inte riskera att stå där med ansvaret för ett djur där jag inte har kontrollen...

Hämtar hon inte sin kanin efter sjukhusvistelsen är jag skyldig att ta hand om den och se till att den för vård tills dess hon väljer att göra det... Lämnar jag den till ett pensionat är det jag som ansvarar för att de får betalt... Jag kan kräva henne på kostnader - men det betyder inte att hon betalar. Hämtar hon inte sin kanin vill jag faktiskt ha rätten att i värsta fall omplacera. (Marsvinet igen)

Händer något akut vill jag ha rätten att gå till en veterinär (naturligtvis ska/skulle vi prata igenom olika scenarier och kostnadsstopp)

Jag känner henne inte. Och vill ha de här sakerna nedskrivna. (Alla dumpade hästar som figurerat på Buke): Hade vi varit nära vänner hade det varit en annan sak

Men i värsta värsta fall är det väl bara att ringa på och lämna tillbaka den? alternativt ställa den utanför dörren om hon inte öppnar.
 
Tanken är ju att hon ska ha kvar sin kanin - men jag vill inte riskera att stå med ett djur som jag måste vårda men som jag inte bestämmer över (fick ett marsvin dumpat hos mig). Tanken är också att stämma av eventuell veterinärvård - men om det händer något akut vill jag inte behöva vänta. Jag hade satt tiden flera veckor efter det att hon sagt att han skulle komma hem och att det gällde om vi inte kommit överens om annat.

När jag lämnar på hundpensionat ingår det faktiskt i avtalet att hunden övergår i deras ägo om man inte hämtar den.(just därför att de annars är skyldiga att vårda den på obestämd tid mot rätten att kräva ägaren på kostnaden)

Hon är en granne - jag känner henne inte närmare.
Förstår såklart din oro, men det låter inte jättetrevligt så som du formulerade dig. Förklarade du för kaninägaren att du har dåliga erfarenheter sedan innan, med ett marsvin som du fått dumpat på dig? Det skulle nog åtminstone för min del kännas mindre som ett "påhopp" om jag fick reda på bakgrunden.
 
Ditt resonemang är fullständigt vettigt, men ta det muntligt istället för i text. Antingen ansikte mot ansikte eller via telefon. SMS och text är lätta att missförstå och det är lätt att det låter hårdare än vad som var avsikten.

Men jag tycker definitivt att du ska prata igenom det ordentligt med kaninens ägare innan du tar emot den.
 
Tanken är ju att hon ska ha kvar sin kanin - men jag vill inte riskera att stå med ett djur som jag måste vårda men som jag inte bestämmer över (fick ett marsvin dumpat hos mig). Tanken är också att stämma av eventuell veterinärvård - men om det händer något akut vill jag inte behöva vänta. Jag hade satt tiden flera veckor efter det att hon sagt att han skulle komma hem och att det gällde om vi inte kommit överens om annat.

När jag lämnar på hundpensionat ingår det faktiskt i avtalet att hunden övergår i deras ägo om man inte hämtar den.(just därför att de annars är skyldiga att vårda den på obestämd tid mot rätten att kräva ägaren på kostnaden)

Hon är en granne - jag känner henne inte närmare.

Jag förstår att du vill undvika att hamna i en liknande situation igen! Det finns ingen möjlighet att gå över till grannen och diskutera detta direkt som andra redan föreslagit? Chansen för missförstånd mellan er minskar nog betydligt. Sen förstår jag om du vill ha det skriftligt också, men det är förhoppningsvis inga problem om grannen bara förstår vad din oro grundar sig på tänker jag. :)

Annars så kanske det är bättre att dra sig ur redan nu? Särskilt om ni inte känner varandra sedan innan. Många 4H-gårdar och liknande ställen tar ju emot kaniner för längre eller kortare tid. Från ett sådant ställe kanske du annars kan få en kopia på hur deras avtal brukar se ut när de tar emot djur.
 
ditt resonemang förstår jag men kan för mitt liv inte förstå varför man skickar ett sådant sms, herregud det är en granne? Är väl bara att knalla tillbaka med kaninen då? Är en kanin... lite skillnad på häst som du jämför med.
Förstår iaf att grannen tog illa upp, bättre hade varit att ta det irl, sms var allt annat än förtroendeingivande eller trevligt.
 
ditt resonemang förstår jag men kan för mitt liv inte förstå varför man skickar ett sådant sms, herregud det är en granne? Är väl bara att knalla tillbaka med kaninen då? Är en kanin... lite skillnad på häst som du jämför med.
Förstår iaf att grannen tog illa upp, bättre hade varit att ta det irl, sms var allt annat än förtroendeingivande eller trevligt.
Bor i förort. Man knatar inte mellan husen här - man kommer inte in i grannhusen utan blipp/porttelefon så det går inte att lämna kaninen utanför dörren vid behov (plus att jag inte skulle nännas göra så mot ett djur - det finns gott om hundar, katter, rävar och människor här).

Jag blev orolig för det kom upp först igår och då skulle jag få veta idag när kaninen skulle komma. Sedan skulle den komma idag. Och så fanns ingen bur, bara kompostgaller... det var så mycket som ändrades så jag ville täcka mitt och ha det skriftligt. Men det är nog trevligare att inte hjälpa alls
 
Jag vill verkligen inte ha en repris av marsvinet - det for verkligen inte bra hos oss. OK för en kort sejour -oacceptabelt för resten av livet
 
Bor i förort. Man knatar inte mellan husen här - man kommer inte in i grannhusen utan blipp/porttelefon så det går inte att lämna kaninen utanför dörren vid behov.

Jag blev orolig för det kom upp först igår och då skulle jag få veta idag när kaninen skulle komma. Sedan skulle den komma idag. Och så fanns ingen bur, bara kompostgaller... det var så mycket som ändrades så jag ville täcka mitt och ha det skriftligt. Men det är nog trevligare att inte hjälpa alls

När folk är besvärliga så är det tyvärr det enklaste...

Förstår folk inte att ens djurvakt vill veta hur det ska funka med eventuella veterinärbesök under tiden man passar djuret??
 
Att det inte finns någon bur behöver inte vara konstigt utan till och med något bra, det innebär förmodligen att den är relativt frigående i vanliga fall. Däremot så kan jag tycka att det är lite märkligt att du inte fått mer information om kaninen på förhand så att det går att lösa på bästa sätt, både för dig, kaninen och ägaren. Följer det t.ex. med toalettlåda och hus, är den rumsren etc. Foder och tillfällig lösning för detta? Hur göra med höet? Att ha kaniner frigående inne blir lätt ganska stökigt, även om de begränsas till t. ex. badrummet. Jag tycker det är jättesnällt av dig att ställa upp och hoppas ni kommer fram till en lösning som fungerar för alla inblandade, oavsett hur ni gör. :)
 
Jag förstår att du vill undvika att hamna i en liknande situation igen! Det finns ingen möjlighet att gå över till grannen och diskutera detta direkt som andra redan föreslagit? Chansen för missförstånd mellan er minskar nog betydligt. Sen förstår jag om du vill ha det skriftligt också, men det är förhoppningsvis inga problem om grannen bara förstår vad din oro grundar sig på tänker jag. :)

Annars så kanske det är bättre att dra sig ur redan nu? Särskilt om ni inte känner varandra sedan innan. Många 4H-gårdar och liknande ställen tar ju emot kaniner för längre eller kortare tid. Från ett sådant ställe kanske du annars kan få en kopia på hur deras avtal brukar se ut när de tar emot djur.
Problemet är att jag hinner inte. Jag kände inte till kaninen alls före i förrgår då hon berättade att hon hittat en kanin. Igår sa hon att hon skulle in på sjukhus och det gick inte för kaninen - då trodde jag att hon just hittat den och ville/måste omplacera och erbjöd mig hjälpa. Sedan var det hennes mest älskade kanin som hon ville behålla. Jag sa ja, för jag trodde att det fanns en bur. Hon vet att jag har hund med stark jaktinstinkt och inte kan ha en kanin fri i lägenheten...Och jag har annat att rådda i också. :arghh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 226
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 638
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp