Bukefalos 28 år!

Ta hand om svärmors hund!

O

Oscar

Hej!!

Jag och min sambo ska ta hand om svärmors hund i över en månad när hon ska resa bort. Det är en liten Petit Brabancon hane. Han är fruktansvärt bortskämd och då menar jag FRUKTANSVÄRT!!!
Han är van att bli buren på jämt, ute som inne.
Han sitter på matbordet och äter från svärmors tallrik :eek:
Han får aldrig höra ett Nej eller ett FY. Allt han gör är tillåtet! tom att bajsa i sängen (dumma matte som inte förstod att du ville ut, lille gullplutt hunden, stackars dej att du var tvungen att bajsa där...) :eek:
Han skäller på allt och alla.
han går aldrig i koppel trots att han ofta rymmer ner på stora vägen för att jaga bilar!!! (Inte behöver han koppel som är så liten... föresten så kan det ju inte vara bekvämt med halsband på...)

Nåja... När jag och min sambo varit och hälsat på så har jag protesterat mot att hunden sitter på bordet när vi ska äta. Jag har också försökt att prata med svärmor om att hunden måste få veta vad som är rätt och fel. Men då säger hon bara att jag är elak och att jag ju iallafall inte tycker om den här hunden! (Vilket jag GÖR, bara det att jag vill hundens bästa)

Så nu ska vi alltså ha den här hunden hemma hos oss i över en månad och jag är verkligen fundersam över hur det kommer att gå. Vi har ju också en hund och de går väldigt bra ihop. Men hemma hos oss blir det inte att sitta på matbordet, inte att bajsa inne, inte att skälla på hundar och folk, få gå själv på sina fyra tassar och vara tvungen att gå i koppel!!!!

Vad tycker ni att man ska göra? Ska han vara tvungen att följa våra regler den här månaden (och hata oss under tiden), eller ska vi fortsätta behandla honom som han är van vid??
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

Uuuuuhhh.. stackars hund!

Om jag varit i denna situation hade jag helt klart kört mina regler och jag tror att hunden ganska snabbt accepterar dessa - på grund av att det är en ny miljö. Jag är ju inget hundproffs, men hoppas kan man väl alltid göra..
:-)

Lycka till, håll oss gärna underrättade hur det går!!

Pinglan
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

Jag tycker att ni ska försöa lära honom lite vett. Använd era regler den månaden och säg åt han när han gör fel. Låt honom inte sitta på bordet när ni äter och inte bajsa inne och skälvklart ska han ha ett koppel på sig, för sitt eget bästa... tänk om han blir på körd när ni har hand om honom?? :O vore inte bra. Men ha tålamod! eftersom han är "behandlad" på ett sätt sen han var valp??? så kanske det tar tid innan han fattar något....

MVH Stella
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

Hej pallas-athena!

Vad spännande att du tycker olika! Varför tycker du som du gör?

Jag är av den åsikten att hemma hos mig är det mina regler som gäller, oavsett om det gäller barn eller djur. Mina syskonbarn har inga problem med detta (syrran och jag har olika regler hemma) och vår hund får sova i sängen hemma hos mina föräldrar men inte hemma hos oss.

Pinglan
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

Hej!!

Det är bra att höra olika synsätt på detta dilemma! Jag kommer med all säkerhet att hålla på mina regler när vi är här hemma. Jag menar min hund har ju dessa regler och därför borde det vara lättare för den lilla att göra som den andra hunden!? Sen har jag full förståelse för att det kan komma att ta tid innan han accepterar dessa regler som ju blir upp och nervända världen mot det han är van vid!

Visst kommer den lilla att få sova i soffan, i sängen och i våra knän, det får ju vår hund göra! Men man måste ju dra gränsen någonstans!!! Jag menar att en hund på 3 år ska väl ha lärt sig att det är fel att bajsa inne!!??
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

Vi hade hand om en bekants hund en vecka. Den var också bortskämd, låt vara inte alls lika mycket som ditt exemplar.

Men han var van att sova i sängen vilket vår hund inte får göra.
Så det fick ju inte han heller.
Första gången han hoppade upp åkte han ner direkt,likadant nästa gång med tillsägelse.
Sedan provade han inte fler gånger.
Men han protesterade genom att gnälla större delen av fösta natten, och höll och oss båda - och vår hund - vakna...Nästa natt gick bättre.

Han gnällde en hel del, men jag tror att han skulle ha slutat upp med det så småningom - om vi haft honom längre.
Han fick ju ingen respons på det. Likadant med tiggandet.
Vår hund var ganska undrande över gästens beteende.

Nu var han ju rumsren och koppelvan så på det stora hela gick det bra, även om han och vår hund efter någon dag - då han hade kaxat upp sig - hade några dispyter om vem som bestämde.
Dock lämnade vi dem aldrig ensamma tillsammans.

Det, att vara ensam i ett rum, var ju då något som gästen inte tyckte om, varpå han gnällde. Stackars vår hund som fick stå ut med det.
Det var inte planerat, men då ägaren var tvungen att stanna några dagar extra blev det så.
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

Jag HATAR folk som skämmer bort sina hundar.
Jag tog av mina föräldrar deras hund då de inte SÅG att hunder var för tjock!
Veterinären skrek rätt ut då jag kom dit med henne. 150% övervikt!
Hade hunden i några månader och fick bort de första 100% och sen fick päronen henne tillbaka, under förutsättning att de skulle sköta hennes diet och motion.
Skrev kontrakt om vad som gäller ang. hunden om detta inte sköts på ett bra sätt t ex att om hunden börjar gå upp i vikt så ska de för all framtid aldrig mer få ha hunden hos sig och så vill de ju inte ha det, de älskar ju sin hund.
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

Hej!

Jaha, imorgon kommer hunden hem till oss då. Pratade just med svärmor i telefon och bad då henne att ta med lite leksaker och en hundkorg så att han har något med sig som är "hemma"! Men så klart missuppfattades även detta: Jaha, han ska väl inte få sova i sängen heller då förstår jag, eftersom du vill ha korgen med!? *suck* Vi ska väl inte ligga i sängen hela dagen heller... tänkte det kunde vara bra att ha nåt att rulla ihop sig i även på dagen... sa jag. Gruff hmm jaha lät det då i andra änden av luren...

Jaja, hoppas bara att det går bra det här för alla parter!
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

Hujja, jag lider med dig. Men var glad att det bara är hunden och inte din svärmor som ska bo hos er ett tag :D
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

Min tanke också, ha, ha :D

Jag hade självklart låtit hunden förstå att hos oss är det VÅRA regler som gäller. Tror inte alls det är så speciellt svårt för hunden att lära sig det då det är ny miljö och konsekventa människor. Till svärmor hade jag nog bara "jamsat med" och sagt ja, ja för husfridens skull och sen gjort som jag själv tyckt varit bäst. :angel:
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

ja jag tror iiinte hunden skulle hata er!
ok den är väl missnöjd ett tag. på en månad kan det hända mycket..det är nog svärmor som blir sur när hon får tillbaka en lydig och uppfostrad hund ( iaf något ) :D
min hund vill inte ligga i sängen..visserligen är hon uppfostrad att inte hoppa upp i sängen men OM man ber henne för att man tex har drömt en mardröm :angel: så ligger hon där pliktskylldigast och slickar handen några minuter å sen går hon. hoppas hon inte blir förvirrad men det har hänt vääldigt sällan att hon måste trösta mej min stackars hund :D
 
Sv: Ta hand om svärmors hund!

oooo kollade upp rasen..det är en sån dom har i den där filmen...va heter den? hmmm
*hjärnsläpp*
aja, de är en elak gubbe och en bög och en mamma med ett sjukt barn, och gubben tar hand om hunden
den är söt iaf, det var det jag skulle komma fram till ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 708
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 325
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 705
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp