Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

"Ta hjälp av en tränare.."

_Peplis_

Trådstartare
Har problem med lastningen av min häst...Har kollat lite i trådarna här och då står det som tips bla att man ska ta hjälp av en tränare..
Så, Finns det någon sida med "NH"tränare?
Och finns det någon typ av diplom eller certifikat så jag vet att det är en bra person som jag tar hjälp av? Eller ja andra ref. på personen..
Bor i Örebro så är det någon som vill hjälpa så är jag mkt tacksam!!(ni behöver inte vara dipl. (om det nu finns..)men ett sunt förnuft!)

L

lill_flesky

Sv: "Ta hjälp av en tränare.."

Hänger på lite på din tråd, hoppas det är okej.
Vad ska man tänka på när man anlitar en nh-tränare, eller när man letar efter en, så att man inte ramlar över någon skojare?

Det finns ingen som helst auktorisation av tränare utan man måste kolla själv. Tyvärr finns som i alla andra sammanhang bra och mindre bra tränare.

Jag skulle rekommendera dig att åka som åskådare på någon clinic först och se om du tror att tränaren är bra.

bäst är om du har möjlighet att besöka tränaren, och se denne träna hästar.

jag förstår att det kan vara rätt svårt att luska ut om tränaren är tillförlitlig eller ej, men det är alltid bra att ställa frågor. vad verkar tränarens filosofi bygga på, och vilken är attityden till hästen?

talas det om kommunikation eller kontroll? Dvs använder/beskriver tränaren metoder som går ut på att få hästen med sig mentalt, eller går det bara ut på att hästen ska lyda? Hur försöker tränaren göra sig förstådd hos hästen, via kroppsspråk som hästen förstår eller signaler baserade på det mänskliga tänkandet, som t.ex. repvifteri?

men slutligen är det du som hästägare som måste fatta beslutet i val om tränare. vad känns rätt i magen på dig?

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5935 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
10 772
Ekonomi&Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
2 210
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
6 272
Skola&Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ny regering?
  • Inkomst tre gånger hyran för hyreskontrakt
  • Vad gör vi CXXXII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2021