Ta med egen häst till ridläger?

lillaP

Trådstartare
Ni som har tagit med era hästar till ett ridläger (inte på det egna stallet utan en anläggning de aldrig varit på tidigare) hur tycker ni det har gått? Hur reagerade hästarna? Var det väldigt jobbigt för dem? Berätta..

Jag vill nämligen på ridläger i sommar och ser helst att pållan följer med. Ridlägret ligger 50 mil härifrån. Jag har varit där i fem år och vet att det är bra, dock aldrig tagit med egen häst. Men jag är ändå orolig. Är det en för stor press att lägga på pållan?

När hon kom till oss för ett år sedan var hon cool att rida och så, men i hoppningen blev hon ett nervvrak. Nu hoppar hon utan problem på träningar och även hemma. Dock var omställningen ganska stor eftersom hon stod hos en tävlingsryttare i Skåne innan.. Miljön i vårat stall är väldigt annorlunda...

När vi var på tävling på klubben och lånade box över dagen var hon helcool, nästan lugnare än i hemmastallet.

Ja, vad tror ni? Är det vettigt eller ska jag låta henne vara hemma och ta det lugnt?

Sv: Ta med egen häst till ridläger?

Det tror jag kommer att gå bra! Det är bara en bra arfarnehet för hästen, och vet du att det är ett bra och lugnt ställe är det nog inget att oroa sig för.

Jag är dock rädd att det eventuellt skulle kunna göra mer skada än nytta..

Ingen mer som har någon kommentar? 31 som tittat, 1 som svarat :(

På vilket sätt? Om din häst varit och hälsat på på en annan anläggning utan att jaga upp sig blir det nog bara en nyttig erfarenhet för den. Om ni är på rätt nivå utbildningsmässigt för den träningen ni ska delta i borde det inte bli för stor påfrestning för hästen utan bli en nyttig kick framåt i träningen. Se bara till att hästen är i kondition och ta hänsyn till om hästen är känslig för foderbyten/van vid ev bete när ni ska dit så inte er prestation påverkas av att hästen inte är fräsch.

Jag hade med min nya häst i fjor på ett utbildningsläger ca 17 mil härifrån. Trots att jag bara hade haft den en månad så gick det hur bra som helst. Hon är en väldig personlig häst ett sto på 16 år nu. Lite rädd för andra hästar alltså låg rang. Men allt gick hur bra som helst vi red redan första kvällen, de klara mer än man tror,bara de litar på sin ledare o känner sig trygg med den. Sen är det ju även frågan hur den ska stallas upp o hur den ska gå i hagen ensam eller med flera.

Jag tog med min häst på ett ridläger (var flera år sedan) och det gick jättebra. Jag valde iofs det närmsta jag kunde hitta (20 mil enkel) men mest för att han inte är så jätteförtjust i transporter. Du känner ju din häst bäst själv, men om hon är van att vara på andra ställen ibland å träffa andra hästar så är det nog ingen fara, se bara till att ta reda på hur det kommer funka, som sagt med hagar, stall, foder mm, bara så att det kanske blir så likt det "vanliga" för hästen (är hon tex van att stå inne på nätterna så är det ju bra om hon får göra det där ockå, å sånna saker). Jag hade med eget foder (borde väl vara lättast så man vet att hästen får det den är van vid) å han fick en egen hage och tillgång till box. Tänk också på att försöka se till att hon klarar det arbete som blir, hemma kanske man inte alltid rider två gånger om dagen, bra kondis å styrka med andra ord (för säkerhets skull kan man ju också kolla om man kan låna häst nån gång ifall ens egen verkar bli helt slut).

Jag har tagit med min islandshäst på läger och kurser på annan anläggning. Det är inga som helst problem, men han är mycket stabil i psyket och hetsar inte upp sig för någonting, bara han får mat regelbundet...
Dock fick han en egen hage så han slapp rangordna sig med flocken på det nya stället. Däremot stod han i box på natten bredvid obekanta hästar utan problem.

Jag tog med mig medryttarpållen på läger 35 mil bort i somras, och det gick hur bra som helst. Han är visserligen resvan sedan tiden på travbanan, men det var nästan tio år sedan han "pensionerades" och han hade knappt varit hemifrån sedan dess.

Han såg sig omkring litegrann när han kom ut från transporten, konstaterade att det verkade vara ett helt OK ställe han hade hamnat på, och satte igång att beta. :p Han var helt lugn i hagen (förutom de dagliga busrycken, givetvis :D ) och låg ner i boxen på nätterna, precis som hemma.

Tack för alla svar! Det känns mycket bättre nu när ni har berättat om positiva upplevelser.

Jag har dessutom pratat med ansvarig för ridlägret och hästen får stå i en egen hage med tillgång till box. Hon rekommenderade mig att ta med eget foder vilket jag även kommer att göra.

Dessutom ska jag kolla om det är möjligt att åka dit en vecka innan och ha henne uppstallad där... Är inte säker på om det går men det skulle vara en bra grej så att hon hinner vänja sig lite. Vi har landställe där nere så vi kan i stort sett åka när som helst.

Ser verkligen fram emot det! :bump:

du behöver inte vara orolig... släpar med mig min häst på det mesta kors och tvärs... han bryr sig knappt... ska stå i ett annat stall fredagnatt- sen tävling... det e lugnt... du behöver inte åka dit en vecka innan... dom känner sig hemma rätt fort...

Hejhej.
Jag tror inte det är någon spec stor påfrestning på hästen om du tar den dit bara någon vecka. Om hon har vatt lugn i andra stall på tävlingar/träningar som du skrev så ska det inte vara något problem tror jag.
Är hon van vid att åka transprort långt?
Annars är det nog väldigt jobbigt att åka 50 min i ett släp. Det är nog mer det som är problemet.
Men som sagt man vet aldrig om hästen blir stirrig på det andra stället eller inte.
Men jag tror inte det ska vara något problem.
Hoppas det går bra
/ Kram Tilda

Hejhej.
Jag tror inte det är någon spec stor påfrestning på hästen om du tar den dit bara någon vecka. Om hon har vatt lugn i andra stall på tävlingar/träningar som du skrev så ska det inte vara något problem tror jag.
Är hon van vid att åka transprort långt?
Annars är det nog väldigt jobbigt att åka 50 min i ett släp. Det är nog mer det som är problemet.
Men som sagt man vet aldrig om hästen blir stirrig på det andra stället eller inte.
Men jag tror inte det ska vara något problem.
Hoppas det går bra
/ Kram Tilda

Hon är ganska van att åka transport, vi åker minst en gång i veckan till träningar, det är inga problem. Vi hämtade henne själva från skåne vilket tog 10 timmar och hon stod lugnt hela vägen.. så transporteringen är jag inte så orolig över. Det är mest den nya miljön.

Men jag börjar tro mer och mer nu att det kommer gå bra =) så det ordnar nog sig så länge jag är lugn. Ser iaf fram emot det mycket :bump:

Jag tror inte heller att det blir några problem.Vi har ju hästarna för att ha roligt med och då är det väl klart att du ska ta med den om det är möjligt och känns kul och inspirerande.Lycka till

Jag har tagit med mig egen häst både till "lånehäst-ridläger" och "privathäst-ridläger". Alla gånger har det fungerat fantastiskt bra - hästarna har acklimatiserat sig fort. Visserligen var det lånehäst-ridläger jag åkte till ganska stort, och de hade säkert haft privathästar där förut, men vi (häst o människa) togs väldigt väl hand om och hade bra uppstallning och helt okej hagar (det är ju ofta hagarna som är trixigt).

Tänk bara på att det inte är så kul för pållan att åka 50 mil... Men själva ridlägret går säkert!

Jag har inte tagit med min häst på ridläger, men ska göra det i nu i sommar hade jag tänkt mig.
Men vi var ute på tävling första gången nu i vintras, och jag var jätteorolig att det itne skulle gå bra. När han kom till mig var han ett nervrak som hoppade högt i luften av minsta lilla sten eller pinne. Men det gick hur bra som helst, han var lugnare där än hemma och älskade att få all focus.
Så länge du är med din häst och är lugn och trygg blir nog din häst också det.
Det är skillnad att byta miljö OCH ägare samtidigt, men att byta miljö MED ägaren är en helt annan sak. Jag tror det kommer gå toppen :bump:
Lycka till :D

Tror det är bra för hästen, om hästen tycker det är lite läskigt i början så hinner hon ju lugna ner sig under tiden du är där och få något posetivt av det hela.
jag upplever det som svårare att åka bort över dagen då hästen inte alltid hinner "landa" och upptäcka att det är kul.

Äh, go for it säger jag :D
Jag ska släpa med min pålle till Åby i sommar, det är en islänning, men vi ska träna på dressyren och hoppningen :) Åker just dit för att träffa min gamla hästskötare, är en av mina bästa vänner nu :) Men det är 195,2 km att köra, sen så är det tre timmars båtresa också. Så vi får se hur det går, men det ska nog gå bra. Men 50 mil blir nog inte så farligt ska du se, du lär väl slippa båten din lyllos :P Själv har jag ju båtfobi :rofl: :cry:

Jag har haft med min påller på ett antal ridläger. Visserligen har anläggningarna legat max 5 mil ifån där jag bor, så det har ju inte varit särskilt långt.

Min häst har reagerat positivt tycker jag. Första dagen var han helt galen av lycka!! Han riktigt älskade att komma hemmifrån och träffa andra hästar. Han fick gå i en stor hagen, men han åt hö, fast det var på sommaren. Det gillade han inte riktigt. Men han hoppade som aldrig förr! Och han hade inte varit inne i ett ridhus på flera år, men han gillade även det, och underlaget där var fantastiskt!!

Jag tycker att du ska ta med din häst. Det kommer nog bli roligt för er båda!!:) :) :)

Det har gått jättebra. Värre har det varit med hästen som blivit kvar hemma. Han har blivit förtvivlad när en medlem i hans flock försvunnit. Ett år tog jag med allihopa, det blev lite dyrare, då jag fick betala boxplatser åt dom, men då kunde jag välja häst efter humör, och jag var säker på att alla blev ridna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 562
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 189
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 388
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025