Ta med sig valp till stallet

Wysiwyg

Trådstartare
Skulle man kunna ta med sig en valp till stallet? Med valp menar jag från 8 veckors ålder, alltså ganska omgående man har hämtat hem den från uppfödaren.

Tänkte att man borde ju kunna ha en bärsele i samma klass som man bär runt en bebis i? Eller om man bara har den i en väska eller så? Och kissar den och leker lite med den innan så den sover?

Mocka, fixa mat och kanske rida om lilla valpen får vara med någon i stallet eller ligga på läktaren? Om det inte går att ordna kanske man kan longera kraken och ha valpen i väskan på sig?

Eller? Tänker jag helt fel här? Har ingen vana av valpar :angel:

Sv: Ta med sig valp till stallet

Kanske lite tidigt tycker jag. Är det inte bättre om den först får tid till att anpassa sig hemma och bli trygg i flocken?

Valp i stallet absolut, men jag tycker att du borde vänta ett tag.
Tänk också på att den lilla lätt kan bli skadad, de är ju ofta väldigt nyfikna på omgivningen. Håll den borta från elstängsel om det är en tänkt framtida stallhund då det kan ge den men för livet och göra att den vägrar sätta sin fot i ett stall eller i närheten av en häst igen.

Ska det vara en stallhund är det ju bra om den får vara med om från början, men tycker ändå att du ska vänta ett tag.

Köp en tygbur som du kan lägga in valpen i och ställa undan ur vägen från hästhovar och alla nyfikna människor.
Den kan du ställa på läktaren, så är det grymt mycket tryggare för alla än att ha den i bärsele. I början skulle inte jag ställa undan valpen en timme och rida, utan då bör fokus ligga på att hunden är trygg och blir kissad och bajsad som den ska.

Ha buren hemma också så den blir valpens trygga plats.

Kanske lite tidigt tycker jag. Är det inte bättre om den först får tid till att anpassa sig hemma och bli trygg i flocken?

Ja det kanske jag var lite otydlig med. Jag tänkte inte ta med den förrän den är trygg med mig och landat lite i sitt nya hem. Menade inte från och med 8 veckors ålder, bara så ni skulle få en åldersuppfattning. Kanske blir 10, 11, 12 veckor också. Men något liknande ;)

Köp en tygbur som du kan lägga in valpen i och ställa undan ur vägen från hästhovar och alla nyfikna människor.
Den kan du ställa på läktaren, så är det grymt mycket tryggare för alla än att ha den i bärsele. I början skulle inte jag ställa undan valpen en timme och rida, utan då bör fokus ligga på att hunden är trygg och blir kissad och bajsad som den ska.

Ha buren hemma också så den blir valpens trygga plats.

Tack, det var en skitsmart idé!

Bara för att förtydliga så har jag ingen valp än, går bara i funderingar. Då måste jag ju ta reda på hur jag skulle kunna lösa stallet rent praktiskt om jag inte hittar någon hundvakt och valpen måste hänga med. Klart man kan anpassa ridningen och aktiviteten efter om man har valpen med sig, tänkte bara om det kan fungera rent praktiskt.

Jag tänker ju inte släppa den lös bland massa hästar där 20 stora halvblod ska tas in och ut på en timme :eek: Men bara så den får vänja sig vid stallet och hästarna i tid.

Min valp följer med till stallet nästan varje dag. Han är nu 9 veckor.
Vi har hästarna i ett litet och väldigt lugnt stall så han kan vara lös i stallet medan vi mockar, borstar o.s.v. Sen har vi med en bur som vi har i fikarummet som är hans "trygga plats". Han får kissa och busa av sig innan vi rider, sen sover han under tiden.
Funkar jättebra! :)

Senast ändrad:

Okej, sitter du med honom då tills han somnat? Lämnar du honom bara i buren och rider och kommer tillbaka efter avslutat ridpass? Blir han inte ledsen?

Jag har också tagit med valpen till stallet från 9v, han är nu 10v. Törs inte ha honom lös där utan går med honom i koppel eller så stoppar jag honom i en väska över axeln. Trodde att man skulle kunna ha honom som en bebis i bärsele, men han blir ganska snabbt less och vill hoppa ner.
När jag håller på med hästarna så ligger han i sin transportbur. Tycker att det funkar bäst att stänga in honom och så är jag "i närheten" en stund först, då somnar han och säger sen inget när jag går därifrån med hästarna.
Har inte ridit eller så ännu när han varit med, tänkte testa att ställa buren vid ridbanan och jobba lite från marken. Så ser han mig så får vi se vad han säger om det.

Han brukar somna ganska direkt och sover sen någon timma. Han åker bil och sover några timmar hemma i bur. Så han känner sig trygg i den:laugh:

*KL*

Har valpen fått alla sina sprutor, är den "färdigvaccinnerad"?
Isf tycker jag att den borde kunna följa med, valpen ska ju anpassa sig efter ditt liv...
Även om man kanske inte ska fara o flänga runt med den allt för mycket de första veckorna :)

Min valp följde med till stallet redan andra dagen hemma, tänkte att det är lika bra att han vänjer sej och det funkade jättebra. Mamma följde med och höll honom medan jag red och sånt.

Jag tror nog att du måste vänta med besök i stallet tills din hund har fått vaccinationen vid 12 veckor och någon liten tid efter den ( ett par dagar i alla fall ) tror inte man rekomenderar att valp träffar några andra djur innan vaccinationerna är klara? Stall har väl dessutom en väldig massa mer dammpartiklar odyl än andra platser så det kanske är idé att ta det lite lungt.

Min valp har varit med mig i stallet från dag 1.

Men har eget litet stall så det har aldrig varit något problem:laugh:

Ja tog med min lilla från att hon var 9 veckor tror jag. Då bar jag henne och lät henne nosa på allt och så fick hon tassa runt lite i stallet och kika, men jag lämnade henne inte under ridning förrän hon var ensamtränad såklart.
Nu känner hon sig nästan lika hemma i stallet som hemma :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 272
Senast: dobbis
·
R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 653
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 945
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur