ta nya tag...?

Sv: ta nya tag...?

Visst är det som en vhorste ungefär. Fast Loka är i stort sett född på brukshundsklubben och tycker att det är hennes ställe, så hon koncentrerar sig gärna där och andra hundar bekommer henne inte, så länge matte är med. Dock räcker det med en hastig rörelse från någon annan för att hon ska bli nervös då jag inte är med, antagligen pga hundöverfallen.

//E
 
Sv: ta nya tag...?

Mmm det är bra att de får in den liggtekniken när det bli ligg från stå :) Min Labrador rör sig som en BC när hon är taggad (När det är en LUGN träning) Det ser lite läckert ut för hon är ju en vanlig Labrador fast mer slimmad, men snabb som attan. Vi brukar för 10:or på läggande under gång på prov (en gång fick vi applåder av publiken innan poängen ens kom upp) :D På fjärren också *skryta* hi hi!! Men nästa prov kan hon ju lika gärna bara titta på mig och inte göra nått för att hon anser att TL står på fel ställe...
 
Sv: ta nya tag...?

Det kan vara så att hon helt enkelt lärt sig utnyttja situationen. Du ställer5 krav, hon backar och du låter det vara i tron att hon är vek och otrygg. Så var fallet för mig och hunden spelade rejält på det.

Numera köper jag det inte. Hur vek och fjantig hon än är så ska krav åtlydas. Jag repeterar i det oändliga tills hon faktiskt lyder. Det kan förvisso ta bra lång tid, men sedan sitter det där och nästa krav jag ställer går in rätt fort. Det är en viss balansgång för man får ju inte gå in så hårt att hunden blir blockerad. Däremot har jag slutat klema med hunden bara för att hon är vek. Kors i taket har hon också blivit bättre och växt av det hela. Det kan ju bero på att jag blev mer konsekvent samtidigt.

Förresten, är det någon skillnad på att ge hunden en tjong eller att dra till i kopplet?
Jag ser det som samma sak egentligen, obehag som obehag. Gillar du ingetdera av dem så tror jag nog inte att mina tips passar dig. Då har vi nog för olika syn på hundträning.
 
Sv: ta nya tag...?

Tror också att det är min tro av att jag har en så himla vek hund som gör att hon har kärt sig utnyttja situationen, dock är det bara platsliggning hon gör det på. Alla andra situationer har jag varit konsekvent, men eftersom jag vet att hon har varit med om ordentligt obehag bid platsliggning har jag varit mesig med det där...
Det går faktiskt redan bättre, jag lägger henne nu när jag lägger ut dummies, hon får inte hämta dem om hon inte ligger, då börjar vi om, så nu ligger hon snällt.

När det gäller obehag så handlar det mycket från min sida om att koppel inte är ett dressyrredskap för mig, det är en livlina... Visst kan jag rycka i koppel, fast det går nog att räkna på en hand de gånger de händer. Jag är i den tron att om du använder koppelryck så är du väck när kopplet åker av...
Sen försöker jag använda mig av så lite "pet" som möjligt, men en fågelhund på 22 månader är allt och lite till *pust*

//E
 

Liknande trådar

Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 217
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Här hemma funderas på att såsmåningom utöka hundarna med ytterligare en hund, en hund som inte ska vara av nuvarande ras, och vi behöver...
Svar
19
· Visningar
3 201
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 980
Senast: lillebill
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 576
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp