Bukefalos 28 år!

Ta sköthästen på foder?

alehajo

Trådstartare
Hej

Jag är 14 år gammal (fyller 15) och har sedan ett och ett halvt år tillbaka en medryttarhäst som jag rider ett par gånger i veckan. Hon står i ett litet stall där det förutom henne också står tre andra hästar, som alla tillhör samma ägare, medan det är en annan som äger den hästen jag rider.
Jag har sedan ett knappt år tillbaka fått lov att sköta och träna en av de andra hästarna, en liten shettis. Jag kan alltså inte rida henne med vi går på promenader och tricktränar och har utvecklat ett väldigt fint band. Hon är tillgiven, kommer när jag ropar, följer mig när jag ber henne osv.

Saken är den att shettisens ägare har funderingar på att sälja henne pga bristande tid och pengar. Min tanke vore att fråga om jag kan ta shettisen på foder, eftersom jag då tar över kostnaderna och samtidigt sköter henne fast hon får stå kvar i stallet och vara med de andra som vanligt.
Har inte hästintresserade föräldrar så det finns ingen chans att jag skulle få köpa henne.

Jag har gått på ridskola i nio år och ridit och tävlat ganska mycket på ridskolans hästar.
Tror ni det skulle vara en möjlig lösning eller ska jag helt enkelt bara acceptera att hon kommer säljas till någon annan?
 
Det dyra är inte att köpa en häst utan att hålla den, i synnerhet om det gäller relativt billiga hästar som en shetlandsponny. Är dina föräldrar medvetna om dina planer om att ha hästen på foder?

Och ska du ta en häst på foder, är det inte bättre med en som du kan rida?
 
Jag bor bara med min mamma, och hon vet om mina planer och har sagt att vi ska fundera över det om det blir aktuellt eftersom hästens ägare inte är säker på om hon vill göra sig av med hästen.

Jag har ju redan en häst i samma stall som jag rider, och jag rider även på ridskola så därför är den största anledningen till att jag skulle vilja ta henne på foder att hon ska få vara kvar i stallet med sina kompisar och att jag kan fortsätta arbeta med henne så som vi gör nu.
 
Har du ekonomin och ni känner att ni vill ta ansvaret så absolut! Hade varit min dröm hahah. Prata med ägaren om att vara halvfoder värd kanske? Då delar ni på kostnaderna och blir lite billigare om hon nu inte riktigt vet ;)

Men go girl! Har du pengarna, tiden och ansvaret är det bara att köra!
 
Jag bor bara med min mamma, och hon vet om mina planer och har sagt att vi ska fundera över det om det blir aktuellt eftersom hästens ägare inte är säker på om hon vill göra sig av med hästen.

Jag har ju redan en häst i samma stall som jag rider, och jag rider även på ridskola så därför är den största anledningen till att jag skulle vilja ta henne på foder att hon ska få vara kvar i stallet med sina kompisar och att jag kan fortsätta arbeta med henne så som vi gör nu.
kommer din mamma att ha råd att betala både foderhäst, ridskola och medryttarhäst om den nu kostar något? Skulle det fortfarande vara värt det om du t.ex. måste sluta på ridskolan av kostnadsskäl?

Vilka skulle dina framtidsplaner med den här foderhästen vara? Ha den på foder för gott så den aldrig behöver flytta? Det är saker som kan vara värda att fundera över.
Nu antar jag att du går i högstadiet och om du sen ska gå gymnasiet kommer du troligtvis att få lägga mer tid på skolan. Då kanske du ändå måste låta hästen säljas om du inte har lika mycket tid att lägga på ridningen. Ibland är det bra att fundera i ett längre perspektiv än bara just nu.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 067
Senast: Juli0a
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 614
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 840
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 507
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp