Ta ut obetald semesterdag

Lägger till en sak:
Arbetsgivaren har också möjlighet att styra NÄR semester ska tas ut (även när man har betalda eller obetalda dagar). 4 veckor SKA (enligt lagen) läggas ut på sommaren, men de anställda har inte "veto" vad gäller VILKA veckor. Vad gäller övrigt under året så har man rätt att få ut sina dagar och önska när man vill ha dem, men det finns inget i lagen som säger att arbetsgivaren måste bevilja just de dagarna i kalendern som den anställde önskar.

Semesterlagen

Lägger till en sak:
Arbetsgivaren har också möjlighet att styra NÄR semester ska tas ut (även när man har betalda eller obetalda dagar). 4 veckor SKA (enligt lagen) läggas ut på sommaren, men de anställda har inte "veto" vad gäller VILKA veckor. Vad gäller övrigt under året så har man rätt att få ut sina dagar och önska när man vill ha dem, men det finns inget i lagen som säger att arbetsgivaren måste bevilja just de dagarna i kalendern som den anställde önskar.

Semesterlagen

Här är de väldigt samarbetsvilliga, jag har alltid fått de veckor jag vill ha :) då tas det dock in nån utifrån och inte från patrullen.

Känner mig väldigt... blond :o (ja, jag är blond!). Obetald semester?:confused: Vad är skillnaden mot tjänstledigt?

@tanten - semesterlagen anger väl minimiantalet dagar? Jag jobbar statligt och har 35 dagar. På mitt förra jobb (privat) hade jag 30.
Semester arbetyar du ihop. Tjänstledigt är när man är ledig från arbetet. Slarvigt uttryckt.

Man kan inte arbeta ihop mer semester än man har enligt avtal. Vill man vara ledig mer får man ansöka om ledigt - dvs tjänstledigt.

Jag är ledig emellanåt. Är engagerad i en organisation som lägger möten i en annan del av landet och ibland över flera dagar. Då är jag tjänstledig, och får ersättning för förlorad inkomst från den organisationen.

Jag skriver lite förvirrande :D ja det är en anställd (hen jobbar i patrullen som de kallar det inom företaget) som hoppar in när folk är borta. Är inte riktigt 100 på hur det funkar inom patrullen, hur mycket annat hen har, men ja hen är iallafall anställd.

Nej det blir inte lika noggrant, men det blir inte bra på 8 timmar heller, extremt mycket tid på detta ställe. Mycket går ut på att vara social med folk, samt ta mycket extra, som jag kanske ser och vet om och inte min inhoppare.
Jaha, då är det förmodligen en person som alltså är anställd för att just hoppa in när andra är borta. (Hos oss kallar vi det "poolanställd" eller "fast vikarie"). Okej, ja, har ingen annan frånvaro den/de dagarna du är borta så finns ju ändå lönekostnaden för denna och då är det ju ingen annan arbetsplats den "saknas" på.

Jag förstår.

Låter som ett trevligt lokalvårdsjobb där det inte bara är städuppgifter utan lite annat också!

Här är de väldigt samarbetsvilliga, jag har alltid fått de veckor jag vill ha :) då tas det dock in nån utifrån och inte från patrullen.
Ja, jag tror många arbetsgivare försöker jobba så. Att i möjligaste mån försöka tillmötesgå de önskemål de anställda har om semesterdagar.

Men ibland krockar det ju; om man måste utföra uppdrag så KAN kanske inte alla vara borta samtidigt. Hos oss har vi t ex ständigt någon närvarande på kontoret; i stort sett hela året. På sommaren kan vi möjligen "stänga" en vecka, men då brukar jag hålla lite koll på mail osv och säga till växeln att OM något akut dyker upp så får de ringa igenom på min telefon.

Därför kan jag inte bevilja alla semester samtidigt hur gärna jag än skulle vilja. Men de i min grupp vet om det och vi anpassar oss också till varandra för att alla ska få det så bra som möjligt.

Hos oss brukar man få ledigt om man behöver bara det finns andra som kan ta ens tjänst. Antingen en ordinarie anställd eller en timmis.
Sen om det är speciella skäl så kan man få ledigt ändå även om det saknas folk.

Är det dessutom så att man tar obetald ledighet så tjänar företaget på att jag är ledig och en ordinarie eller timmis jobbar istället för mig (dock inte övertid).

Är detta olika från företag till företag? Enligt mitt företag (lokalvårdare) så har vi endast våra 25 betalda semesterdagar att ta ut.

Min arbetsledare la till "att det kan ha hänt att vi varit generösa nångång och gett dig nån extradag".
Hur har ni det på erat arbete?

Jag blev lite bitter över detta då dessa 25 dagar inte räcker direkt långt :grin:

Semesterlagen ger dig rätt till 25 betalda semesterdagar per år. Sedan finns det undantag om det finns kollektivavtal på din arbetsplats. Då har facket och arbetsgivarna kommit överens om fler än 25 dagar.... På min arbetsplats har vi t.ex 30 dagar.... Finns inget kollektivavtal så är det lagen som gäller....

Obetalda semesterdagar = tjänstledigt räknas det som hos oss. Dock får man vara uppmärksam på om man tar ut "obetalda semesterdagar", för dessa är ju inte semestergrundande. Och då minskar dina betalda semesterdagar. Har du då redan tagit ut alla dina betalda, så blir du skyldig arbetsgivaren pengar. Ett litet tips att ha koll på ;)

Obetalda semesterdagar = tjänstledigt räknas det som hos oss. Dock får man vara uppmärksam på om man tar ut "obetalda semesterdagar", för dessa är ju inte semestergrundande. Och då minskar dina betalda semesterdagar. Har du då redan tagit ut alla dina betalda, så blir du skyldig arbetsgivaren pengar. Ett litet tips att ha koll på ;)

Oj, detta hade jag ingen aning om?! Kanske dags att bli lite bättre insatt... men vars tusan läser man på?

När jag jobbade skift (pappersindustrin) så hade vi 5 dagar obetald semester. Totalt sammanhängande ledighet på sommaren uppgick till 3 veckor, varav 10 eller 11 av de dagarna var arbetsdagar. Fem dagar ansågs förbrukade på våra lediga veckor, och sen fick man ta ut fem obetalda dagar (ej under sommaren).

Jag fattade aldrig hur de räknade, kändes rätt skumt men skulle enligt facket vara så....

Så ja, vi hade obetalda semesterdagar att ta ut (eller så kunde man gå ut och jobba in dem....)

Nix. Du har som anställd rätt att ta ut fyra sammanhängade veckor under juni-augusti. Men det är inte tvingade att göra det.

Arbetsgivaren har heller inte rätt att lägga ut obetald semester.
Jag är lite vimsig nu (ska snart gå och sova), men:

Ur semesterlagen:
12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten
förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av
minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal
får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när
särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Ofta kanske just "annat har avtalats".

Det finns (fanns?) ju många företag som helt enkelt stänger sin verksamhet under juli månad (industrisemestern som det hette förr) och det måste ju bero på att ag just tvingat de anställda att ta semester dessa bestämda veckor. Eller? *trött och lite vimsig*

Jag har 25 semesterdagar per år. I år bytte jag jobb i maj vilket betydde att jag fick 17 betalda dagar och resten obetalda. Jobbar jag hela året har jag alltså 25 betalda och 0 obetalda. Vad jag vet kan man inte få 25 betalda och utöver det fler obetalda på ett år om det nu inte är nåt särskilt kollektivavtal som reglerar det.

För att få betald semester brukar man oftast få jobba ihop den (ibland kan man få förskottssemester, den får man betala tillbaka om man slutar inom fem år, slutar man senare bjuder företaget på dessa. Förskottsdagarna brukar vara samma som vanliga dagslönen, semesterlönen är normalt högre)

Har man inte jobbat ihop son semester har man obetalda semesterdagar (vilket ger avdrag på lönen den månaden)

Ekonomiskt i lönekuvertet är obetalda dagar och tjänstledigt det samma, men är man tjänstledig en längre period än någon dag kan det påverka andra förmåner som tex betalda semesterdagar eftersom man haft uppehåll i sin tjänst.

Det finns vissa tillfällen där du kan få ledigt även om du inte har semester kvar, vad som gills beror på avtal. Det kan vara besök på banken (t.ex. lånomläggning, hus/lägenhetsköp osv), tandläkarbesök, begravningar, egen 50-årsdag.

Har ni ingen arbetstidsförkortning eller liknande som går att ta ut i timmar?

Spontan fråga, har man enligt semesterlagen rätt till 25 semesterdagar eller fem veckor? Jag jobbar heltid men avtalad arbetstidsförkortning och jobbar alltså fyranättersveckor och har 20 betalda semesterdagar (och fem obetalda tror jag). Blir ju att jag får fem veckors betalt semester men inte 25 betalda semesterdagar.

Senast ändrad:
Spontan fråga, har man enligt semesterlagen rätt till 25 semesterdagar eller fem vecckor? Jag jobbar heltid men fyranättersveckor och har 20 betalda semesterdagar (och fem obetalda tror jag). Blir ju att jag får fem veckors betalt semester men inte 25 betalda semesterdagar.

Motsvarande 25 semesterdagar, men i ovanstående fall brukar man räkna med koefficient för att få rätt ledighet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 491
O
Skola & Jobb Jag kommer återgå till mitt arbete 2/3 efter föräldraledighet. Tror inte att jag får någon betald semester i år, men visst har jag ändå...
Svar
9
· Visningar
1 841
Senast: Osthyvel
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 892
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka