Ta ut obetald semesterdag

Fem veckor, 25 dagar, är vad du har rätt till enligt lag. Sedan får någon rätta mig om jag har fel men mer semester än så regleras i avtalen. Inte ovanligt är en gubbvecka när man är över 40, alltså 5 dagar till.
Stämmer, 25 enligt lag. Allt annat är beroende på kollektivavtal.

Gällande obetalda dagar så är det så att man arbetar in dagar med semesterlön. Om man däremot inte har jobbat hela året (man kanske har börjat i juni månad och semesteråret är på det företaget/organisationen kalenderår; då har man ju inte jobbat januari- maj ) så har man inte tjänat in semesterlön för alla sina dagar. Då har man fortfarande rätt till 25 dagars semesterledighet, men ett antal av dagarna är då obetalda.
Dessa är man inte tvungen att ta ut, men har RÄTT att ta ut dem om man så önskar.

Intjänandeår och semesterår kan vara detsamma (så kallad "förskottssemester") eller så jobbar man ett helt år först innan man får börja ta ut semester, ser också olika ut i olika företag.

Själv har jag ingen gubbvecka, men väl en gummvecka! ;)

Så du får inte ta ledigt obetalt?
Nu vet jag inte hur det funkar men jag har aldrig hört någon som blivit nekad obetald ledighet. Men det finns kanske inte någon att ta in i ditt ställe?

Ska vara ledig 2 dagar nu till jul (hade 2 semesterdagar kvar) och det var inga problem att ta in en vikarie.. vilket det inte heller varit tidigare när jag haft semester,

Har mailat facket samt en kollega för att kolla upp lite. Är tyvärr inte med i facket längre p.g.a för hög månadsavgift.

Jag undrar om dina obetalda semesterdagar beror på att du är tjänstledig? Har för mig att en semesterdag rök för mig pga sjukskrivning förra året, och att den stod som obetald semester. Jag kunde alltså ta ut den men skulle inte få betalt om jag gjorde det.
Så kan det mycket väl vara! Jag har bara jobbat 3 dagar den här sommaren, tjänstledig från september förra hösten, med uppehåll för jullov och sommarlov. Kommer inte ihåg om jag jobbade förra julen, men den här sommaren tog jag ut 3 veckor semester, tjänstledigt resten förutom de dagarna jag jobbade. Har rätt generös chef, men är nog lättare att ge mig ledigt om jag vill än att försöka ge mig mina 8 timmar om dagen :p

Så du får inte ta ledigt obetalt?
Nu vet jag inte hur det funkar men jag har aldrig hört någon som blivit nekad obetald ledighet. Men det finns kanske inte någon att ta in i ditt ställe?
Det finns ingen rättighet att vara tjänstledig "bara sådär". Tjänstledigheter enligt lag får man för föräldraledighet och studier (och lite annat smått och gott som militärtjänst, politiska uppdrag mm). Det finns till exempel INTE någon lagstadgad rättighet att vara tjänstledig för att pröva nytt jobb. Det är möjligt att vissa branscher har det kollektivavtalat, men det finns inte i lag. (Även om många verkar tro det är en rättighet).

Det finns absolut ingen rättighet till tjänstledighet för att åka på resa. Det är upp till arbetsgivaren vilken policy de tillämpar. Och som du säger; det kan nog hända att man är mycket mer beredvillig att ge det om/när det är dåligt med jobb, alternativt lätt att få in vikarier.

Det är ledigt utan lön jag menar :) har bara fått för mig att kalla det obetald semesterdag!
Det är alltså ledigt utan lön jag inte får ta ut... tycker det känns lite kinkigt av företaget om jag ska vara ärlig..

Men ett företag bygger ju upp sin organisation på att så effektivt som möjligt producera varor eller tjänster och göra vinst på det. Alltså är du en kugge i det maskineriet. Hur ska maskineriet klara sig om du får ta tjänstledigt? (Nu menar jag utöver de situationer när ett företag är skyldigt enligt lag att ge ledigt). Företaget måste hyra in nån annan person som gör det du gör när du jobbar = högre kostnader. Eller så produceras det mindre för att produktionsmaskineriet blir mindre effektivt när en ordinarie anställd är ledig.

Jag undrar om dina obetalda semesterdagar beror på att du är tjänstledig? Har för mig att en semesterdag rök för mig pga sjukskrivning förra året, och att den stod som obetald semester. Jag kunde alltså ta ut den men skulle inte få betalt om jag gjorde det.

Ja, så är det. Är man föräldraledig så är ju bara ett visst antal föräldradagar semesterlönegrundande. Jag blev av med 2 dagar ett år då jag varit hemma på heltid ca 4 månader och på halvtid ytterligare ett antal månader. Sjukskrivning kan också påverka. Och förstås tjänstledigheter.

Men ett företag bygger ju upp sin organisation på att så effektivt som möjligt producera varor eller tjänster och göra vinst på det. Alltså är du en kugge i det maskineriet. Hur ska maskineriet klara sig om du får ta tjänstledigt? (Nu menar jag utöver de situationer när ett företag är skyldigt enligt lag att ge ledigt). Företaget måste hyra in nån annan person som gör det du gör när du jobbar = högre kostnader. Eller så produceras det mindre för att produktionsmaskineriet blir mindre effektivt när en ordinarie anställd är ledig.

Det är oftast nån som redan är anställd av företaget som får hoppa in istället för mig (plus att vikarien bara behöver vara halva min tid/dag då dom kreverar annars..) blir det ändå en kugge i hjulet då?

Det brukar inte vara några problem, är alltid ute i god tid (ofta 1-2 månader innan) hon kontrade med att det inte gick för att då skulle folk ta ledigt lite här och lite där...
Precis så skulle jag också resonera, som din chef alltså.
Har man anställda så bör man nog ha en viss "linje" på vilken policy man har. Om man ger obetald ledighet till en person så bör man ju (för att vara en rättvis arbetsgivare) också ge det till alla andra som begär det.

Det finns vissa arbetsgivare som resonerar att "vi ger förmånen att man alltid kan söka x antal dagar tjänstledigt utan lön per år". Och då får de ju (givetvis) ge det till alla som vill ha det. Hos oss (kommun) så är regeln att vi INTE ger sådana tjänstledigheter. Sen kan givetvis en kommunal chef i egenskap av chef välja att godkänna det ändå, men ofta binder man då ris till egen rygg (och ris på alla andra chefers rygg som jobbar i kommunen) eftersom det oftast kommer samma förfrågan från fler personer.

Precis så skulle jag också resonera, som din chef alltså.
Har man anställda så bör man nog ha en viss "linje" på vilken policy man har. Om man ger obetald ledighet till en person så bör man ju (för att vara en rättvis arbetsgivare) också ge det till alla andra som begär det.

Det finns vissa arbetsgivare som resonerar att "vi ger förmånen att man alltid kan söka x antal dagar tjänstledigt utan lön per år". Och då får de ju (givetvis) ge det till alla som vill ha det. Hos oss (kommun) så är regeln att vi INTE ger sådana tjänstledigheter. Sen kan givetvis en kommunal chef i egenskap av chef välja att godkänna det ändå, men ofta binder man då ris till egen rygg (och ris på alla andra chefers rygg som jobbar i kommunen) eftersom det oftast kommer samma förfrågan från fler personer.

Då har nog min tidigare arbetsledare (hon har slutat nu) varit väldigt givmild, då jag fått ta ledigt utan lön nån gång tidigare. Så jag förväntade mig att det skulle vara lika enkelt nu, tji fick jag :)

Förstår ju dock deras tanke som du skriver :) skulle ju inte funka i längden.

Det är oftast nån som redan är anställd av företaget som får hoppa in istället för mig (plus att vikarien bara behöver vara halva min tid/dag då dom kreverar annars..) blir det ändå en kugge i hjulet då?

Hoppar en redan anställd in för dig så känns det som att den dagens produktion inte blir riktigt lika hög som den skulle ha blivit om du varit på jobbet så jag säger nog att en kugge fattas i maskinen den dan,

Så du menar att ditt och kollegans jobb kan göras enbart av en person? I så fall har de förmodligen överanställt och det verkar ju rätt dumt av dem att ha två anställda när dessa två kan ersättas av en...

Det är klart du är en kugge i hjulet! Den halva dagen som kollegan inte gör ditt jobb så blir ju jobbet inte gjort.

På min arbetsplats/grupp tas inte vikarier in om/när någon är ledig eller sjuk om det handlar om några dagar-veckor. Det går liksom inte att sätta in vem som helst i jobbet och få något gjort på en kort tid. Men det är självklart att det ändå blir så att samtliga behövs. Det som händer är att vi som jobbar får prioritera om; kanske låta vissa arbetsuppgifter vänta x antal dagar till. Alternativt blir de inte gjorda alls förrän personen kommer tillbaka = jobbet förskjuts vad gäller tid.

Obetalda semesterdagar kan man ha första året man arbetar på ett nytt ställe. Semesterlagen säger att man har rätt till 25 dagars semester per år. På en del ställen är semesteråret 1 april- 31 mars och första året är "intjänande år" dvs de dagar man tjänar in får man ta ut först nästa år men ibland kan man även ha betald förskottssemester som man får betala tillbaka om man slutar inom 5 år. På andra ställen har man kalenderår som semesterår och då får man ofta dagar i förskott som måste betalas tillbaka om man slutar under det första året. Men i vilket fall brukar de obetalda semesterdagarna försvinna om man inte använt dem under det första året för de fyller ju ingen funktion sen när man väl tjänat in 25 dgr. Att ta tjänstledigt eller obetald semester blir ju samma avdrag i lönekuvertet.
Gör det? För oss är tjänstledigt -1.4.

Det är ledigt utan lön jag menar :) har bara fått för mig att kalla det obetald semesterdag!
Det är alltså ledigt utan lön jag inte får ta ut... tycker det känns lite kinkigt av företaget om jag ska vara ärlig..
Jag får ta ut 25 semester dagar, ihop samlad komp och tjänstledigt för studier (som är lagstadgat). Men får aldrig ta ut ledigt utan lön!

Då har nog min tidigare arbetsledare (hon har slutat nu) varit väldigt givmild, då jag fått ta ledigt utan lön nån gång tidigare. Så jag förväntade mig att det skulle vara lika enkelt nu, tji fick jag :)

Förstår ju dock deras tanke som du skriver :) skulle ju inte funka i längden.

Ja, ibland finns chefer som är snälla. Och just sådana problem som du nu hamnat i uppkommer ibland på grund av sånt. Anställda har fått friheter som kanske inte egentligen är arbetsgivarens policy. Det blir då en "självklarhet" (som för dig) och sen kommer en ny chef och följer det som egentligen gäller och då blir anställda upprörda.

Jag jobbar på personalkontor och stora delar av mitt jobb går ut på att förklara för chefer att det finns en ganska god VITS med att följa de riktlinjer, avtal o policys som gäller. Även jag kan känslomässigt "ömma" för en del personer när de t ex vill ha obetald ledighet, men om vi ska gå på sådant som grund för vilka beslut vi fattar så blir det mer orättvist i längden. För vissa "ömmar" man inte alls för... man måste försöka göra likvärdiga regler för att de anställda ska känna att det är just rättvist (åtminstone så rättvist som det kan bli).

Så du menar att ditt och kollegans jobb kan göras enbart av en person? I så fall har de förmodligen överanställt och det verkar ju rätt dumt av dem att ha två anställda när dessa två kan ersättas av en...

Det är klart du är en kugge i hjulet! Den halva dagen som kollegan inte gör ditt jobb så blir ju jobbet inte gjort.

På min arbetsplats/grupp tas inte vikarier in om/när någon är ledig eller sjuk om det handlar om några dagar-veckor. Det går liksom inte att sätta in vem som helst i jobbet och få något gjort på en kort tid. Men det är självklart att det ändå blir så att samtliga behövs. Det som händer är att vi som jobbar får prioritera om; kanske låta vissa arbetsuppgifter vänta x antal dagar till. Alternativt blir de inte gjorda alls förrän personen kommer tillbaka = jobbet förskjuts vad gäller tid.

Det är ju företaget självt som frågat mig om det är ok om vikarien bara är där 4 timmar/dag. Och hen gör mitt jobb på dessa timmar (om än lite sämre då de inte känner till stället lika bra)

"Så du menar att ditt och kollegans jobb kan göras enbart av en person? I så fall har de förmodligen överanställt och det verkar ju rätt dumt av dem att ha två anställda när dessa två kan ersättas av en..."

Detta förstod jag inte riktigt? Jag är alltså ensam och städar 8 timmar per dag, vikarien är där ensam och städar 4 timmar/dag om jag är ledig.

Ja, ibland finns chefer som är snälla. Och just sådana problem som du nu hamnat i uppkommer ibland på grund av sånt. Anställda har fått friheter som kanske inte egentligen är arbetsgivarens policy. Det blir då en "självklarhet" (som för dig) och sen kommer en ny chef och följer det som egentligen gäller och då blir anställda upprörda.

Jag jobbar på personalkontor och stora delar av mitt jobb går ut på att förklara för chefer att det finns en ganska god VITS med att följa de riktlinjer, avtal o policys som gäller. Även jag kan känslomässigt "ömma" för en del personer när de t ex vill ha obetald ledighet, men om vi ska gå på sådant som grund för vilka beslut vi fattar så blir det mer orättvist i längden. För vissa "ömmar" man inte alls för... man måste försöka göra likvärdiga regler för att de anställda ska känna att det är just rättvist (åtminstone så rättvist som det kan bli).

Så sant! Det blir ju bara förvirrande nu i slutändan.

Det är ju företaget självt som frågat mig om det är ok om vikarien bara är där 4 timmar/dag. Och dom gör mitt jobb på dessa timmar (om än lite sämre då de inte känner till stället lika bra)

"Så du menar att ditt och kollegans jobb kan göras enbart av en person? I så fall har de förmodligen överanställt och det verkar ju rätt dumt av dem att ha två anställda när dessa två kan ersättas av en..."

Detta förstod jag inte riktigt? Jag är alltså ensam och städar 8 timmar per dag, vikarien är där ensam och städar 4 timmar/dag om jag är ledig.
Om kollegan (jag uppfattade att det var någon annan anställd som hoppade in, men nu skriver du vikarie?) kunde göra sitt eget jobb OCH ditt jobb under en arbetsdag så behövs ju inte två personer. Men om du menar att det är en vikarie så är det ju en annan sak.

Och om vikarien städar 4 timmar per dag så antar jag att det inte blir lika noga/bra städat som när du är där 8 timmar? Med andra ord: klart du behövs! Du städar ju i 8 timmar och lär väl få mer städat än den som hoppar in på 4 timmar.

Om kollegan (jag uppfattade att det var någon annan anställd som hoppade in, men nu skriver du vikarie?) kunde göra sitt eget jobb OCH ditt jobb under en arbetsdag, nåja 1,5 arbetsdag så behövs ju inte två personer. Men om du menar att det är en vikarie så är det ju en annan sak.

Och om vikarien städar 4 timmar per dag så antar jag att det inte blir lika noga/bra städat som när du är där 8 timmar? Med andra ord: klart du behövs! Du städar ju i 8 timmar och lär väl få mer städat än den som hoppar in på 4 timmar.

Jag skriver lite förvirrande :D ja det är en anställd (hen jobbar i patrullen som de kallar det inom företaget) som hoppar in när folk är borta. Är inte riktigt 100 på hur det funkar inom patrullen, hur mycket annat hen har, men ja hen är iallafall anställd.

Nej det blir inte lika noggrant, men det blir inte bra på 8 timmar heller, extremt mycket tid på detta ställe. Mycket går ut på att vara social med folk, samt ta mycket extra, som jag kanske ser och vet om och inte min inhoppare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 491
Senast: Edla
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 491
O
Skola & Jobb Jag kommer återgå till mitt arbete 2/3 efter föräldraledighet. Tror inte att jag får någon betald semester i år, men visst har jag ändå...
Svar
9
· Visningar
1 841
Senast: Osthyvel
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 892
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka