Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Texaz

Trådstartare
Har börjat fundera lite då jag står som arbetssökande och stämplar.

Säg att jag t ex skulle bli erbjuden ett jobb av Danish Crown, men själv endast köper svenskt kött av etiska och moraliska skäl... (nu skulle de säkert inte erbjuda det om jag nämnde den detaljen:p )

Har jag då rätt att tacka nej till det, eller blir jag av med a-kassan??
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Är du inskriven hos af?

Isf kan de i vissa fall tyvärr neka dig ersättning om du tackar nej till ett jobb..till och med om det innebär en flytt..
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Ditt resonemang bygger ju på att du söker jobbet först. Det är då du får göra dina etiska val.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Har börjat fundera lite då jag står som arbetssökande och stämplar.

Säg att jag t ex skulle bli erbjuden ett jobb av Danish Crown, men själv endast köper svenskt kött av etiska och moraliska skäl... (nu skulle de säkert inte erbjuda det om jag nämnde den detaljen:p )

Har jag då rätt att tacka nej till det, eller blir jag av med a-kassan??

Du blir med stor sannolikhet bestraffad med någon form av avdrag från A-kassan. Det skall till mycket starka skäl till att inte ta ett anvisat arbete. Etiska och moralsika skäl lär inte höra till dem. Möjligtvis religösa skäl.

http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...vice/Ersattning-vid-arbetsloshet/Villkor.html

http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...bedoms-om-ett-arbete-ar-lampligt-for-dig.html
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Är du inskriven hos af?

Isf kan de i vissa fall tyvärr neka dig ersättning om du tackar nej till ett jobb..till och med om det innebär en flytt..

Visst kan dom göra det, men ligger man på och själv söker mycket jobb,både brett och mer inriktat så är risken minimal att det faktiskt händer i praktiken.

Är man däremot fastlåst i någon by i tjottahejti och endast söker jobb inom ett extremt smalt område med hög konkurrens om de få jobb som kan finnas är risken (med all rätta) att mablir anvisad ett arbete man måste söka.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Du blir avstängd.

Anser du att människor ska ha rätt att lyfta ersättning pga att de låter sina etiska dilemman begränsa dem på arbetsmarknaden?

Om ja, hur tror du att det skulle fungera om vi applicerar den möjligheten på alla arbetslösa?
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Jag vet att det hänt i större städer också men ja risken är ganska minimal för de flesta.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

*kl*

Ja nu var det bara en fundering, jag har inte för avsikt att söka jobb hos företag jag inte stödjer;) Det skulle förutom att det går emot mina värderingar även illojalt gentemot arbetsgivaren....

Antar att en vegan inte heller får tacka nej till jobb inom köttindustrin?
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

*kl*

Ja nu var det bara en fundering, jag har inte för avsikt att söka jobb hos företag jag inte stödjer;) Det skulle förutom att det går emot mina värderingar även illojalt gentemot arbetsgivaren....

Antar att en vegan inte heller får tacka nej till jobb inom köttindustrin?

Nej.
Däremot slipper gissningsvis en muslim att arbeta inom köttindustrin.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Nej.
Däremot slipper gissningsvis en muslim att arbeta inom köttindustrin.

Man kan ju verkligen undra varför det är mer okej? :crazy:

Men till TS frågeställning så kan man ju alltid hävda att man tillhör någon religion som förbjuder en att handskas med det som anvisat jobb pysslar med.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Religioner åtnjuter lagligen särskilt skydd från påtryckningar och från diskriminering i sverige.

Vissa moraliska frågeställningar är i stort samma existentiella övertygelse som religiösa föreställningar, ex.vis " Alla levande varelser har lika rätt till sitt liv".

Därför borde veganer ordna egen religion för länge sen, för att inte bli trampade på av andra som anser att deras egna moralkaka väger tyngre för att den finns skriven i en gammal bok.

Man skulle kunna ha en gren för Ekologisterna, också.

Det kräver dock att man tar sig samman och styr upp det hela, samt söker hit:
http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/registrera-trossamfund/registrera-trossamfund
http://www.sst.a.se/
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Religioner åtnjuter lagligen särskilt skydd från påtryckningar och från diskriminering i sverige.

Detta är jag väl medveten om, därav påpekandet.

Vissa moraliska frågeställningar är i stort samma existentiella övertygelse som religiösa föreställningar, ex.vis " Alla levande varelser har lika rätt till sitt liv".

Därför borde veganer ordna egen religion för länge sen, för att inte bli trampade på av andra som anser att deras egna moralkaka väger tyngre för att den finns skriven i en gammal bok.

Man skulle kunna ha en gren för Ekologisterna, också.

Det kräver dock att man tar sig samman och styr upp det hela, samt söker hit:
http://www.sst.a.se/



För min del gör jag ingen skillnad på den religiösa och veganen utav just de fetade skäl du uppgav.

Det vore helt klart intressant om två sådan här fall prövades, helst samtidigt.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Det finns redan en stor religion där veganism är en stor del.
Jag handskas med kött på mitt jobb, men skulle aldrig jobba på exempelvis slakteri.
Bara för att man är vegan så utesluter det inte att jobba med döda djur, exempelvis finns det veganer som jobbar som veterinärer.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

*kl*

Ja nu var det bara en fundering, jag har inte för avsikt att söka jobb hos företag jag inte stödjer;)

Nu är det ju så att arbetsförmedlingen kan kräva att du ska söka specifika jobb de anser vara passande och gör du inte det så lär d riskera a-kassan ja.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Nu är det ju så att arbetsförmedlingen kan kräva att du ska söka specifika jobb de anser vara passande och gör du inte det så lär d riskera a-kassan ja.

Då är det väl bara att skicka ett dåligt cv, typ stesskänslig, svårt med det sociala osv och sedan komma smutsig och ovårdad på intervjun om man inte vill ha jobbet?
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Jo det vet jag, men undrar hur det etiska perspektivet ser ut....

För egen del känner jag ingen oro över att behöva jobba med något som går emot min etik eller moral.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Det lät bra att få in både stresskänslig och dyslektiker i samma ord. ;)

Fast jag ser nog ett sådant förfarande som ett avancerat bidragsbedrägeri, långt över gränsen för vad som kan vara acceptabelt.

Man kringgår reglerna för att kunna få fortsätta ta emot bidrag från samhället.

Så av etiska skäl borde man inte kunna anföra etiska skäl att tacka nej.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Man kanske inte döljer sitt sanna jag :devil:
Alla vräker ju annars på med bara positiva saker. Jag har aldrig berättat i en intervju om att jag har något fel, trots att jag har ledproblem osv. Det är ganska vanligt att dölja sånt... Lagomt kul att inte förstå vad som händer med en kollega som vid minsta stress får ångest på ett jobb för stresståliga osv.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Fast jag ser nog ett sådant förfarande som ett avancerat bidragsbedrägeri, långt över gränsen för vad som kan vara acceptabelt.

Man kringgår reglerna för att kunna få fortsätta ta emot bidrag från samhället..

Håller med. Men att (som TS var inne på) förklara för företaget att man har moraliska invändningar mot deras verksamhet är å andra sidan bara ärligt, och ger sannolikt ett liknande resultat...
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Det lät bra att få in både stresskänslig och dyslektiker i samma ord. ;)

Fast jag ser nog ett sådant förfarande som ett avancerat bidragsbedrägeri, långt över gränsen för vad som kan vara acceptabelt.

Man kringgår reglerna för att kunna få fortsätta ta emot bidrag från samhället.

Så av etiska skäl borde man inte kunna anföra etiska skäl att tacka nej.

Det håller jag med om, för risken att man blir anvisad ett jobb (att man måste söka ett visst arbete) blir man oftast bara om man inte har sökt tillräckligt med lämpliga jobb...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 335
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 310
Äldre Jag läste en artikel i en kvällstidning om att ett flygbolag kommer erbjuda flygbiljetter till USA för ca tusen kronor. Jag började...
Svar
9
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp