Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

I ett land där över 600 personer söker ett jobb i en affär som ligger i ett mindre samhälle och som var på ca 20% i arbetstid. ( Ett jag sökte 2013).
Så är ju chansen minimal att man skulle få ett jobb på ett slakteri eller kötthanterande företag ens om man ligger på knä och bönar om jobbet.... i synnerhet om man inte har utbildning eller erfarenhet av slakterijobb...

Så varför oroa sig över att just råka få ett av de få jobb som man INTE vill ha?
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Jag har ingen a-kassa men är öppen med att jag hellre tar mitt liv än att jobba inom slakteri eller alla dessa slaktuppfödargårdar.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Jag har ingen a-kassa men är öppen med att jag hellre tar mitt liv än att jobba inom slakteri eller alla dessa slaktuppfödargårdar.
Fast ärligt talat, hade du hellre dött än att klara av att försörja dig själv?

Alla slakterier och gårdar är ju inte dåliga liksom.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Fast ärligt talat, hade du hellre dött än att klara av att försörja dig själv?

Alla slakterier och gårdar är ju inte dåliga liksom.

Faktiskt ja, jag tar hellre mitt egna liv än att arbeta inom slakteri/gårdar som föder upp slaktdjur. Det är två vidriga industrier. Sedan vet jag redan att jag med all säkerhet inte skulle palla det psykiskt så jag skulle nog ta mitt liv ändå så lika bra man gör det innan än efter. Sedan vet AF att jag annars är öppen för vilka arbeten som helst och är flyttbar - helt omöjlig är jag inte.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

risken att man blir anvisad ett jobb (att man måste söka ett visst arbete) blir man oftast bara om man inte har sökt tillräckligt med lämpliga jobb...

Alls inte, jag sökte alla (och jag menar verkligen alla) jobb som kom ut där jag hade kompetens att klara av jobbet och fick ändå ibland hem "förslag" på jobb och då var det jobb som jag har noll och ingen kompetens för, som exempelvis att jobba med ekonomi inom ett bostadsbolag.

Jag är hundvårdare och kock liksom och sökte alltså inte administrativa jobb inom bostadssektorns ekonomiavdelningar av naturliga orsaker.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Alls inte, jag sökte alla (och jag menar verkligen alla) jobb som kom ut där jag hade kompetens att klara av jobbet och fick ändå ibland hem "förslag" på jobb och då var det jobb som jag har noll och ingen kompetens för, som exempelvis att jobba med ekonomi inom ett bostadsbolag.

Jag är hundvårdare och kock liksom och sökte alltså inte administrativa jobb inom bostadssektorns ekonomiavdelningar av naturliga orsaker.



Att AFs handläggare i hög grad tvingar arbetssökanden att söka arbeten de inte har kompetens är ett beklagligt faktum.

OM vi hade haft arbetskraftsbrist så hade jag möjligen haft lite mer förståelse men idag när vi har kraftig arbetsbrist och det generellt finns ett gott urval bland sökanden med rätt profil så är det en fullkomligt idiotisk strategi från AFs sida.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Ditt resonemang bygger ju på att du söker jobbet först. Det är då du får göra dina etiska val.

Fast du kan ju i även i vissa fall bli anvisad att söka vissa jobb av AF så att du inte ha möjligheten att välja själv...

/Camilla
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Fast du kan ju i även i vissa fall bli anvisad att söka vissa jobb av AF så att du inte ha möjligheten att välja själv...

Fast man måste ju ändå det där jobbet som man finner oetiskt, för att ett reellt problem ska uppstå. Om man finner ett arbete oetiskt, är det ju rätt sannolikt att det skiner igenom på det ena eller andra sättet vid en anställningsintervju, även om man inte går in för att visa sig olämplig.

Jag skulle kunna skriva oändligt långa listor över jobb som jag av olika former av etiska/ideologiska skäl inte vill ha. Nu har jag i stort sett aldrig varit arbetslös, så AF har inte blivit inblandat, men den konstruktiva lösning jag kan se är så klart att utbilda sig från problemet. Dvs skaffa en utbildning som öppnar för jobb man kan stå för.

Risken att det trasslar till sig med AF i TS fall, bedömer jag som liten. I stort sett tycker jag nog att det är bra att ha lite etik med sig även i jobbsökandet.
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Religioner åtnjuter lagligen särskilt skydd från påtryckningar och från diskriminering i sverige.

Vissa moraliska frågeställningar är i stort samma existentiella övertygelse som religiösa föreställningar, ex.vis " Alla levande varelser har lika rätt till sitt liv".

Därför borde veganer ordna egen religion för länge sen, för att inte bli trampade på av andra som anser att deras egna moralkaka väger tyngre för att den finns skriven i en gammal bok.

Man skulle kunna ha en gren för Ekologisterna, också.

Det kräver dock att man tar sig samman och styr upp det hela, samt söker hit:
http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/registrera-trossamfund/registrera-trossamfund
http://www.sst.a.se/

Min nya religion: Ekologi

Underbart :bow:
Ska omedelbart styra upp detta!
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Så av etiska skäl borde man inte kunna anföra etiska skäl att tacka nej.

Fantastiskt uttryckt! Men så är du ju också väl bevandrad i ämnet.

Fast kan man inte ha en värdegrund som säger OK till att lura a-kassan men nej till att sälja döda djur från utlandet?
 
Sv: Tacka nej till jobb av etiska skäl??

Självklart - jag uttryckte bara min åsikt utifrån den värdegrund jag själv känner är bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 336
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 310
Äldre Jag läste en artikel i en kvällstidning om att ett flygbolag kommer erbjuda flygbiljetter till USA för ca tusen kronor. Jag började...
Svar
9
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp