Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni kring priser?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag läste en artikel i en kvällstidning om att ett flygbolag kommer erbjuda flygbiljetter till USA för ca tusen kronor.

Jag började fundera kring detta med priser. Min tanke är att om något är "för billigt" är det oftast någon annan-människa, djur eller miljö som betalar ett högt pris i slutändan. Det finns ett annat flygbolag jag helst inte flyger med, jag köper bara svenskt kött och ekologiska varor när det finns, jag har tackat nej till att köpa tjänster svart.
Men visst - jag gör säkert en del dåliga val ibland också.

Hur tänker du kring priser- vill du ha så billigt som möjligt eller är det andra faktorer du tänker på när du köper en vara eller tjänst?
 
Jag läste en artikel i en kvällstidning om att ett flygbolag kommer erbjuda flygbiljetter till USA för ca tusen kronor.

Jag började fundera kring detta med priser. Min tanke är att om något är "för billigt" är det oftast någon annan-människa, djur eller miljö som betalar ett högt pris i slutändan. Det finns ett annat flygbolag jag helst inte flyger med, jag köper bara svenskt kött och ekologiska varor när det finns, jag har tackat nej till att köpa tjänster svart.
Men visst - jag gör säkert en del dåliga val ibland också.

Hur tänker du kring priser- vill du ha så billigt som möjligt eller är det andra faktorer du tänker på när du köper en vara eller tjänst?

Oftast styr andra faktorer, dvs priset kommer en bit ned i prio.
 
Jag läste en artikel i en kvällstidning om att ett flygbolag kommer erbjuda flygbiljetter till USA för ca tusen kronor.

Jag började fundera kring detta med priser. Min tanke är att om något är "för billigt" är det oftast någon annan-människa, djur eller miljö som betalar ett högt pris i slutändan. Det finns ett annat flygbolag jag helst inte flyger med, jag köper bara svenskt kött och ekologiska varor när det finns, jag har tackat nej till att köpa tjänster svart.
Men visst - jag gör säkert en del dåliga val ibland också.

Hur tänker du kring priser- vill du ha så billigt som möjligt eller är det andra faktorer du tänker på när du köper en vara eller tjänst?
Mat och kläder/textil - priset i princip aldrig en faktor annat än som indikator på att ngt är galet (alltså alldeles för billigt).
Flygresor klimatkompenserar jag oftast gnm jobbet så där är jag tvärtom alltid prisjagare.
 
För dig eller menar du folk i allmänhet?

Eller du menade nog för dig själv eftersom det var det jag frågade om ...:D
Vilka faktorer är viktigast för dig när du köper vara/ tjänst?

Det beror på vad det handlar om.

Men det ska smaka bra, hålla bra och jag ska slippa köpa ofta om det går.
Ibland är leveranssättet viktigt, så att jag slipper att själv bära/transportera/fixa.
Ibland är totalpaketet viktigt, så att jag slipper att ordna själv.
Och sedan är det gott om de som tillverkar produkterna, utför tjänsterna får betalt så att de kan leva av det.

Jag prutar i princip aldrig på priset, oavsett vad det rör sig om.
 
Jag säger som Sjöberga: oftast är det andra faktorer som styr och priset kommer en bra bit ner i prioriteringsordningen. Men priset kan förstås påverka mitt val inom en viss grupp av varor. När det gäller mat så köper jag t ex främst fisk från miljöcertifierat fiske på Island, men exakt vilken av de tillgängliga fisksorterna jag väljer kan ibland bero på att det är extrapris på en viss sort just då jag ska beställa.

Många gånger tycker jag också att det kan vara tvärt om: att jag direkt väljer bort det billigaste eftersom det så tydligt signalerar att det inte uppfyller mina krav. T ex kläder - billiga kläder är nästan alltid i låg kvalitet och jag betalar hellre mer för att få sådant som jag kan använda många år framåt. Eller jättebillig fläskfilé - som garanterat är importerad och därmed inte något jag vill köpa/äta. Ägg är också ett sådant exempel - jag äter mycket ägg och betalar gladeligen drygt 4 kr/styck för ägg från glada, frigående höns som till stor del utfodrats med ekologiskt foder, under den del av året som jag inte har egna ägg (från riktigt bortskämda hönor). Att det kött jag köper är gräsbeteskött är också MYCKET viktigare än vad det kostar. Precis som med kläderna satsar jag på kvalitet före kvantitet!
 
Jag tänker som dig i de allra flesta fallen.
Nu flyger jag aldrig ändå, mycket pga miljöskäl, men om jag reser på ett sätt som gör att andra kör mig (reser i princip alltid med bil som jag kör själv) så visst vill jag att den som kör ska ha bra arbetsvillkor och att resan ska ske så miljövänligt som möjligt!

Rent generellt har jag väldigt stort miljötänk. Köper så mycket mat som möjligt ekologiskt/miljömärkt, är vegetarian, matar hundarna enbart med svenskt kött som skulle slängts om de inte åt det, köper möbler/bilar/kläder begagnat i så lång utsträckning som möjligt och köper enbart vid riktigt behov osv.

Jag är mer mån om att saker ska vara ok ur miljösynvinkel än människosynvinkel, men oftast går det ju hand i hand också. Tror inte det är vanligt att något är miljövänligt men människo-ovänligt även om det säkert förekommer någonstans.

Att bara jaga så billigt som möjligt utan att ens försöka tänka på hur det påverkar andra, det är faktiskt något som äcklar mig.
 
Jag tänker som du. Billigt finns inte. Det är alltid någon som har betalat längs vägen..
Nu syftar jag alltså på sådant som helt enkel är för billigt; jag köper inte det dyraste av allt "bara för att". :p

Angående flyg så flyger jag emellanåt, främst i jobbet och då i huvudsak inrikes. Jag brukar klimatkompensera genom att köpa utsläppsrätter. Inte för att det förändrar speciellt mycket, men.. Privat väljer jag hellre tåg i alla fall.
 
Så billigt till så bra kvalité som möjligt. Vissa saker köper vi billigast möjligast av, det som är gott/ok kvalité etc, men kvalité o smak är viktigast, så de får bli nån balansgång. Tänker dock inte in arbetsförhållanden o miljö etc. Eller väljer inte bort nåt pga de oftast iaf.
 
Vissa saker är jag villig att betala mer för (ex kött, ett par gedigna skor etc) medan jag spar in på förbrukningsvaror. När det gäller flygbolag försöker jag undvika de värsta lågprisbolagen för att jag vet om deras fruktansvärda arbetsvillkor, men samtidigt köper jag ju kläder från typ HM där jag inte skulle vara förvånad om det pågick fuffens bakom kulisserna så jag är ju långt ifrån konsekvent i mitt tänkande. Ett steg i taget är min taktik och plan.

Sen tycker jag att det är viktigt att skilja på att en produkt är dyr eller kostar mycket pengar. En produkt är dyr om priset inte matchar förväntningar/resultat medan en produkt kostar mycket pengar, kostar mycket pengar jämfört med din budget.
 

Liknande trådar

IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
974
Senast: Trasten
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag vill vara en god medborgare. För att undvika att sprida Covid 19 går jag in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser vad jag...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 819
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp