• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 2 952
Sv: täcka

bomullstäcket åkte på idag! (inne) sen har han ett ofodrat Rhino täcke över ute..han är jätteknepig att klippa men vi lyckades göra det förra veckan då vill jag inte att han ska sätta så mkt mer päls så man måste klippa honom igen.. :crazy:

Min häst fick regntäcke på sig i går, ett ofodrat Himalayatäcke från Börjes.
Alltså ett vanligt ofodrat regntäcke. Det var väldigt regnigt och blåsigt i går så det var därför. Och nu när hösten börjat smyga sig på allt mer och det börjat bli lite kyligare ute, mer blåsigare och oftast lite regnigare så kommer hon härdanefter att få ha regntäcket på sig. Däremot kommer jag ta av det vissa dagar då det är Fint väder ute,
samt den stunden under dagen då jag är där och mockar osv, om det är fint ute då vill säga.

Ja min häst har regntäcke med tunnt fleecefoder och bra andasfunktion dagar då det regnar OCH blåser mycket. Stallet ligger till väldigt öppet och det blåser mycket där. Så när det regnar vill ET att jag har täcke på han för hans rygg.

ändrar nu, han går med ett bucas shamrock dygnet runt och regntäcke ute.

Igår fick våra hästar ha täcke ute för första gången i "sommar" då det regnade... men då de är fint väder gå de utan täcken, iaf 2-3 veckor till...

Svar nej.

Har inte börjat täcka ännu då temperaturen har varit ca 12-15 grader ute och inget regn, frånsatt några delvis tråkiga ihållande skurar idag, första dagen.

När det börjar regna mer "konsekvent" och temperaturen stabiliserar sig på det lägre så får han ofodrat regntäcke på. det går han med LÄNGE - tills det blir neråt minus. Förra året dök det inte fram förrän i oktober då vädret var fint i princip hela september. Jag täckar inte mer än vad som absolut behövs för att hålla honom framför allt TORR från nederbörd. Varm håller han sig väldigt bra själv bara han inte är blöt igenom pälsen. Han går aldrig täckat med mer än fleece fodrat uteregntäcke om det inte drar sig neråt -15 eller kallare grader....

Han är ett fullblod, och täckesklipps i slutet av oktober. Har inte särskilt mycket päls, men dock lite vinterpäls så klart.

Senast ändrad:

CeciliaHeikne skrev:
har ni börjat täcka era hästar ännu? isf har mycket.
är lite

Japp hästen e täckad, började förra veckan.

bomullstäcke inne (Mark todd :d ) och bomullstäcket + ofodrat regntäcke ute (Rambo).

Han var lite svettig under en dag.. annars så tror jag de e rätt lagom. Det blåser rätt mkt och är mulet.
går ute från 8-9 på morgonen till 13-14 på eftermiddan..

I kväll är det +6 ute.
Mina går ute fortfarande på nätterna. Store gubben är på betet fortfarande.
Täcker inte dom. Lite senare skall hon klippas.
Fölet går utan täcke hela vintern för att sätta riktig vinter päls.

Wille går med ofodrat regntäcke nu när det börjat bli lite kyligt, idag var det tex max tio grader här.
Hästarna går ute fortfarande, men ska stallas in när som helst. Snart får jag övergå till ett tunnt fodrat regntäcke, stackarn har inte satt nån vinterpäls alls än!

CeciliaHeikne skrev:
har ni börjat täcka era hästar ännu? isf har mycket.
är lite

Hästarna går ute dygnet runt utan täcke än så länge. På sin höjd att jag lägger på ett enkelt regntäcke senare i höst. Mina pållar får gärna se ut som "raggsockor" i vinter. Håller igång dom med lagom ridning...samt lite lagom träning för tränare. Hårdträningen kommer på vårsidan/försommar för att vara tävlingsklara i sommar. Brukar fungera utmärkt...fast jag ska erkänna att när jag tar in dom ibland...täckta av lera...då ligger jag farligt nära ibland att både klippa och täcka :crazy:

lån

japp, min häst går täckad, och har gjort vid dåligt väder senaste månaden. :p nu är det oftast dygnet runt, svinkallt redan ju! :eek:

Pja täckesservicen började idag, men tror inte det behövs. Han har börjat sätta lite päls, jag litar på att han sköter det själv. När han får mer päls får jag börja täcka ordentligt.

Tänk, förra året såg han ut som en lurvshettis i pälsen vid den här iden :eek:.. Var rätt bra sommar i år trots allt.

quigley skrev:
Nej vi och hästar fryser inte på samma sätt. Människor och hästar upplever inte kyla på samma sätt, då reagerar vi inte häller på samma sätt, och vi frysser inte på samma sätt som hästar.

En människa kan inte genom att äta rumstempererad mat hålla kroppsvärmen det kan hästar. Vi upplever inte kyla på samma sätt, hur kan du då säga att vi fryser på samma sätt?

"Om värmeförlusterna blir större än värmeproduktionen kan hästens kondition försämras och hästen kan minska i vikt. Det är främst hästen storlek som avgör den totala värmeförlusten, varför framför allt lättare och mindre hästar behöver skydd och extra foder. Med tillräckligt mycket foder, ett bra skydd mot väder och vind samt eventuellt ett täcke klarar hästen sin värmebalans i kallt klimat." Från texten i "din" länk.

Vart vill du komma? Det verkar som du försöker få det till att vi är oense genom att kränga ord. Ja vi upplever kyla på olika sätt och vi reglerar värme på olika sätt. Men när vi väl fryser så tror jag inte det finns nån forskning som kan säga om vi f r y s e r på olika sätt när vi väl gör det. Jag kan inte se att texten behandlar vare sig det eller det du försöker säga.

Det var inte det som var essensen i mitt inlägg, det var att ett bomullstäcke eller bävernylontäcke saknar den isoleringsförmåga som behövs för att hästen inte ska bli kall eller inte sätta päls.

Har en hest som har et tynnt stalltäcke om natten (kanskje 100 grams) og fleeceforet regntäcke om det er dårlig vær (regn) på dagene ute.

og en hest som har bucas shamrock ultra inne og tynnt uforet (netting) regntäcke ute ved VELDIG dårlig vær (regn OG vind).

Har kall stall, mye ute tid (endast 7- 7 1/2 time inne pr natt) og det var i morges 3 minus da jeg slapp de ut.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
12
· Visningar
449
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 304
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka