• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 2 952
C

CeciliaHeikne

har ni börjat täcka era hästar ännu? isf har mycket.
är lite

Sv: täcka

Igår kväll fick Zinzano täcke på sig för första gången efter sommaren. Han går fortfarande ute dygnet runt.
Det har varit kallt och blåsigt nu några dagar så han fick ett ofodrat regntäcke på sig för att skydda mot blåst och ev. dugg/regn.
Vill inte att han ska bli kall eller något nu när han äntligen är på bättringsvägen!

Min häst går fortafarande ute dygnet runt, går med ofodrat regntäcke på natten. ibland även på dagen. Här är det runt 0 grader på natten och ca 10 - 12 på dagen.

Min häst har haft tunnt, ofodrat regntäcke på sig en dag när det regnade för nån vecka sen. (bor på västkusten) kan tänka mig att han får på sig det fler gånger vid regn och blåst och lite kallare under ca 13 grader.

min häst har ett tunnt bomullstäcke på sig hela tiden och vid mulet/regn så har han ett regntäcke ovanpå det när han går ut.
ska nog snart byta till hans bucas pyjamas och då regntäcke över alltid när han går ut.

Så fort det blir regn så åker regntäcket på, fleaccetäcke på natten kommer om ett par veckor.

Hade inte tänkt att börja täcka än men eftersom Misty har spänningar i bak och fått massage så har ett tunt regntäcke åkt på i hagen och fleece på natten. Vill ju inte att hon ska bli kall om lilla rumpan ;)

Popeye ska klippas i helgen, och efter det ska han få ett tunnt bomullstäcke på sig. Vid regn går han ut med ett ofodrat rambo regntäcke över det hela.
Det går sällan under 10 grader hos oss än så länge

Har inte börjat täcka än, han går ute fortfarande dyngnet runt. Han fick ha täcke på sig en natt när det regnade och han hade blivit riden så då ville jag inte att han skulle blir blött och kall. Det blir väl ett tunt regn täcke sen när det börjar att höstregna.

Mina går ute dygnet runt men får täcken till natten, tempen börjar krypa ner och märren sätter päls som en mammut..
De har bara tunna regntäcken på sig.

Senast ändrad:

Queen har täcke vid regn, inte annars. Men ska klippa henne snart, så då blir det till att täcka ute & inne.

Saga ska mest troligt inte klippas igår, så hon kommer bara att ha täcke vid regn & busväder.

jag bor ju i boden och här är det ju inte så speciellt varmt så min har täcke på sig dygnet runt sen några veckor tillbaka.

Min storhäst har på sig regntäcket på dagarna eftersom det har varit mkt regn och blåst här de senaste veckorna, små ponnysarna klarar sig ännu utan! :D

Har tunt regntäcke dygnet runt sedan några dagar tillbaka. Står inne på nätterna men fönstren är nymålade och inte isatta än, så det drar en del i stallet.

Ullis

Jag klippte Sune i måndags så sedan dess är han täckt dygnet runt. Bomullstäcke plus regnskal är modellen just nu.

Ja, min pålle har haft ett ofodrat regntäcke på sig om nätterna nu i ett par veckor. Han går ute dygnet runt och jag tycker det har börjat bli lite väl rått om nätterna för att han ska gå otäckad. Om dagarna går han "naken" dock.

Den ena har haft bävernylon ca en månad, regntäcke ute vid dåligt väder. Bytte till fodrat bomullstäcke idag, det blåste nordanvind :p

Den andra fick bävernylon på sig för ca fem veckor sedan, sen regntäcke för två och en halv vecka sedan. Han ska byta till ett fodrat bävernylon idag.

Vi har ca 10-15 grader på dagarna och ca 3-7 grader på nätterna.

LenaH, hur gick de i botkyrka?

Ni som klipper och sätter på ett bomullstäcke - ni vet att ett bomullstäcke har hälften av den isoleringsförmåga som pälsen har? Vilket betyder att det inte ersätter pälsen och om hästen fryser utan det så behöver den mer isolering än så och fryser den inte så kan den lika gärna vara utan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
12
· Visningar
452
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 887
Senast: Görel
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 304
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18