Täcke efter träning.

attempt

Trådstartare
Jag är inte särskilt duktig på det här med täcken, därför skulle jag vilja fråga en sak.

Min häst har aldrig täcke på sig ute annars, utan får gå utan täcke och skaffa sig gosig päls. Hon går också i lösdrift.

Men jag funderade lite på om det behövs täcke efter ett träningspass, då hon blir svettig. Att ha på sig innan hon släpps ut i hagen, eller att ha på sig i transporten på vägen hem efter ett träningspass i ridhuset.
Eller räcker det med att skritta av ordentligt så att hon torkar?

Vilket material på täcke tycker ni är bäst, Ull eller Fleece?
(eller annat material?)

Sv: Täcke efter träning.

Ha en t.ex golden stripe filt på när du skrittar av, om det är så att hästen blir svettig.

Men är han torr så är det bara släppa ut utan täcke.

Jag tycker hästen ska vara torr innan man släpper ut.

Ett fleece täcke är väldigt smidigt att slänga på efteråt. Bra att ha i transporten också. Föredrar fleece framför ull eftersom det är lättare att tvätta fleecetäcket.

Kan du kanske rekkomendera ett bra fleecetäcke?
Gärna av tjockt material.

Nej. Har inget jag kan rekommenderar. Finns hur många olika fleecetäcken som helst. Det är bara att gå runt och klämma och känna. Föredrar att det har kryssgjordar och benremmar för det ligger still bättre ifall hästen rullar sig i boxen eller så.

Jag köpte en tunnare fleace på R*sta som åker på efter träning en stund. Inte tjockt men transporterar bort svett jättebra, så fast han inte är blöt av svett blir det ändå ett fuktlager på täcket. Brukar dock inte låta honom ha det i hagen efter att ha ägnat förra säsongen åt att leta upp o lappa förra täcket. Han verkar föredra att vara naken-fis helt enkelt. Går också i lösdrift oklippt.

jag använder oxå fleece täcke.. hade innan jag hade rakat pållen ett halsfleece täcke, var jätte bra, nu när han är rakad kör jag med hals täcket och ett vanligt fleece ovanpå.. funkar perfekt han är varm men ändå så är han torr efter en stund..:banana:

Ull är det jag tycker fungerar bäst. Hästarna torkar snabbt med ett ulltäcke och håller sig varma hela tiden.

Alltså. Jag är lite kluven i den här frågan.
Det sägs ju att hästar inte behöver filt/täcke precis efter träning eller när den skrittas av. För att den fortfarande är varm i kroppen. Och det köper jag, särskilt eftersom det då är lättare för den att själv dunsta av en massa svett.
Däremot efter - när man tycker att musklerna ska ha hunnit bli kalla? Det är jag lite osäker på.
Därför brukar jag själv ställa in hästen i boxen en stund (hyfsat varmt stall, mellan 5-10 grader vintertid), eventuellt lägga på svettäcke efter ett tag, annars slänga på svettäcke (för att absorbera sista lilla fukten) och regntäcket precis innan den ska ut i hagen igen om det är kallt ute. Regntäcket ovanpå ska man säkert inte ha egentligen, då stängs ju fukten inne. Dock brukar svetten oftast sitta på nedre delen av magen, armbågarna, undersidan av halsen och på hakan.

Ska man transportera hästen eller ställa ut i kyla skulle jag mao ha täcke på. Som svettäcke på vintern föredrar jag ylle. Det håller värmen bättre.

Jag tycker att det bästa är ju om du kan skritta av din häst tills den torkar. Det är ju det allra bästa. Men dom dagarna som du inte hinner/kan så tycker jag fleece är bäst. Det transporterar bort fukten bra! Och för oss är det lagomt varmt för transporten i lastbilen hem.. Tyvärr så är ju inte fleece så blåst-vänligt, tycker att det blåser rakt igenom. Då kan det ju vara bra med ett extra täcke på hästen. Men som sagt om den ska åka transport hem räcker det gått o väl med ett fleece.

/Magini

det finns täcken i sk funktionsmaterial som drar ur fukten snabbare än fleece. (om hästen behöver stå och torka) Annars är ull suveränt material tycker jag, och lätt att tvätta i maskin.
Är det under vintertid hästen behöver ett torktäcke tycker jag ull är absolut bäst eftersom det värmen skönt och andas bra.
Allra bäst tycker jag är att leda hästen tills den är torr, men ett alternativ, om hästen svettas mycket är att spårklippa den. Då torkar den snabbt där den svettas mest och behöver ändå inte ha täcken i hagen.

Senast ändrad:

Du kan nog skritta av ordentligt och inte täcka utan att vara orolig.

Men är hästen väldigt svettig och om det är många minusgrader ute så kan det ju vara bra med täcke att lägga på vid avskrittning eller efter passet (om den står inne en stund efter ridningen?) För att slippa kyla ner kroppen så fort.
Jag föredrar ulltäcke. För att de ligger bättre, har bra "uppsugningsförmåga", värmer bättre och dessutom slipper man få stötar av fleecetäcke. Fleecetäcken finns det gott av på marknaden, tyvärr mest av dålig kvalitet som jag märkt det; tunna. sladdriga...
Nackdelen med ulltäcke är att det tar längre tid att torka dem och är svårare att tvätta.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 796
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med... 2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt... 2
Svar
37
· Visningar
4 195
Senast: Ajda
·
Utrustning Har länge velat byta ut ena hästens innetäcke till ett i glatt material så man kan ha det under regntäcke vid behov(dvs när...
Svar
11
· Visningar
1 138
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18