Täcke eller ej?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hingsten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 928
H

Hingsten

Började fundera lite över hur jag ska göra med täcken på pållen i transporten.
Hästen det gäller har fått sommarpälsen och går utan täcke i hagen så länge det är plusgrader och inte regnar..det trivs han bra med, svettas hyffsat lätt annars.
Resan tar väl 1,5 timme och när vi åker första vändan så är det kanske endast 2 plusgrader ute...men på hemfärden är han nog svettig samt att det är varmare ute.
Kan tyvärr inte svara på om transporten är isolerad eller ej...ska ta reda på det. Tycker dock att det brukar bli ganska varmt i den.

Åh, jag slänger in ytterligare en fråga ;) : Jag måste ha hönät (eller liknande) till honom, var skulle ni hänga det? Framme vid fönstret/gallret? Och var skulle ni i så fall binda upp hästen? Hehe första gången jag åker med den här hästen, så jag är extra försiktig.

Så, kom med förslag och motivera gärna

Sv: Täcke eller ej?

jag skulle aldrig transportera min polle utan täcke iaf, du kan ju ha ett tunt täcke på dit vägen ex ett bomullstäcke och ett fleecetäcke på hem vägen då..

Även jag har alltid täcke på hästen i transporten. Dock alltid ett luftigt tunnt täcke eller yllefilt. Mitt i vintern kanske ett termotäcke som ser ut som det man har i sin säng...
Varför MÅSTE du ha hönä???? Jag skulle ALDRIG köra med ett hönät uppe. Hästen kan ju sätta i halsen och så dammar det mkt... det är inte någon höjdarventelation i en släp direkt. Äta kan dom göra när dom är framme... 1.5 h kan en häst vara utan mat utan minsta problem...

Även jag har alltid täcke på hästen i transporten. Dock alltid ett luftigt tunnt täcke eller yllefilt. Mitt i vintern kanske ett termotäcke som ser ut som det man har i sin säng...
Varför MÅSTE du ha hönä???? Jag skulle ALDRIG köra med ett hönät uppe. Hästen kan ju sätta i halsen och så dammar det mkt... det är inte någon höjdarventelation i en släp direkt. Äta kan dom göra när dom är framme... 1.5 h kan en häst vara utan mat utan minsta problem...

brukar inte åka utan täcke på hästen.
är det varmt räcker det ju med att du har typ ett fleecetäcke eller liknande.

har du åkt i transporten någon gång?? det ´drar som tusan! (ja, vi har en bra mordern trailer)

Jag hade nog valt att transpotera utan täcke på vägen dit, och lagt på ett tunnt fleecetäcke på vägen hem just om hästen är svettig. Jag är alltid rädd att hästen ska bli kall om de är svettiga. (när de börjar varva ner från de de utfört..ja om det gäller ett utfört jobb alltså) Inte för att de direkt fryser, men jag är rädd om rygg å länd.
Vill du ha hö i transporten så är ett bra tips att vattna höet före resa så dammar det mindre.
Jag fäster höet i frontväggen och hästen sätter jag i bommen.

Jag skulle ha lagt på hästen ett fleecetäcke att resa i både dit och hem. Skulle heller aldrig låta hästen stå utan täcke.

Jag binder hästen i öglan i mitten på frambommen då i ett transportgrimskaft med panikhake. Var du ska sätta fast hönätet har jag ingen bra lösning på då min häst åker utan mellanvägg o jag själv har bekymmer var jag ska fästa hönätet

Jag brukar åka "bort" utan täcke, och "hem" med fleccetäcke, på de här "mellanårstiderna".
Vintern kör jag med termotäcke dit och fleccetäcke hem/alt fleccetäcke + ett tunnare ,typ bomullstäcke. Kan tilläggas att han sätter mkt päls, men är spårklippt, förutom halsen.
På sommaren kör jag utan täcke och med övre luckan öppen, blir tätt och varmt i transporten..

Däremot anpassar jag mej både efter väder, vind och häst! Så det kan skifta hur jag täckar och så ju!

Ang åka utan täckeså har han inte tagit nån som helst skada av det, att få ont i ryggen eller liknande. Så det funkar för oss.

Hönät sättre jag i gallret längst fram, så högt det nu går där fram och hästen fäster jag helst inte i bommen utan i väggen. Ibland finns inte ringar i väggen dock..(kör olika transporter)

han har alltid åkt med hönät och blir väldigt nervös utan...jag skulle också föredra att han kunde åka utan. men men

Tack för alla svar! Blir nog fleecetäcke på, och hönät framme vid gallret... Får se vart jag binder upp pållen, har ju panikgrimskaft iaf

Nisse98 skrev:
har du åkt i transporten någon gång?? det ´drar som tusan! (ja, vi har en bra mordern trailer)

Nej jag har aldig åkt i transporten men jag har vart inne i den vid stop och koller under resans gång och det kan bli rätt så varmt där inne!! Att det blir mycket dragit förstår jag inte. Någon vind som skulle vara skadlig för hästen kan det ju verkligen inte bli om man inte har nån cab-variant ;) Jag tror folk i stora drag täckar för mycket när dom transporterar för det kan bli rätt varmt inne även om det är svalt ute. Men har man en svettig häst är det såklart annorlunda!!

om det är två hästar i transporten då? blir det inte varmt då med täcke?
vi ska åka med båda imorgon, vet inte hur jag ska göra.. den ena får vara naken för hon är en hårboll :crazy: Men killen, hmm.. kanske en filt? eller?

Som vädret är här ute nu så skulle alla hästar kunna åka utan, speciellt om de har en kompis med där inne. Det blir varmare än man tror...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 821
Hästhantering Min häst är van att åka transport och åker lugnt och bra, kan bli lite otålig i slutet och skrapa men inget annat. Men, när vi åker till...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 053
Senast: fio
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka