täcke eller inte pest eller kolera

Shaggy

Trådstartare
Hur gör jag ska jag lägga på täcke eller ska hon få gå utan.
Novan har under sommaren haft mycket problem med länd och kors så nu när det har börjat regna så mycket så har jag lagt på henne ett täcke för att hon inte ska bli nerkyld. Sedan tidigare vet jag att hon har väldigt lätt för att spänna sig/ få ont i bog bringa när hon har täcken på sig. Täcket hon har passar rätt så bra och har trots att hon tidvis haft det på dygnet runt inte gett minsta antydan till skav eller tufs i pälsen.
Igår var det kört hon var stenhård i bringan och hade ont :( =fick knappt röra henne där. Hur gör jag ska jag låta henne bli blöt och kall om ryggen och kanske riskera att hon får ytterligare problem där eller ska jag låta henne få ont i bogen/bringan. Helt enkelt vad är bäst pest eller kolera :confused: .

Sv: täcke eller inte pest eller kolera

Varför får hon ont i bogen av täcket? Är det draget för långt bak så det sitter åt eller vad? Ett täcke ska ju inte ligga och trycka mot bogen och bringan, då är det något fel. Kan det vara träningen kanske?

Om hon lätt får problem med korset och ryggen när det är kallt kanske hon får det även i bogen av samma anledning? Kan ju vara så enkelt att det är sadeln som inte passar ordentligt, så hon går och spänner hela kroppen på ett osunt sätt när hon rids... Jag bara spånar på idéer, det kan vara lite svårt att veta varför hon får ont, men det låter inte helt rätt att en häst får ont i bogen av täcket...? *klia huvud*

Hej!
Jag skulle använda täcke.Men jag skulle också kolla upp varför pållen är spänd och har ont. :bow:

Gisburne skrev:
Varför får hon ont i bogen av täcket? Är det draget för långt bak så det sitter åt eller vad?
När jag sätter på det trycker det inte på bogen men det dras ju givetvis bakåt när hon rör sig. Har faktiskt aldrig sett ett täcke som inte dragits bakåt och suttit åt när det är dags att ta av det.

Gisburne skrev:
Om hon lätt får problem med korset och ryggen när det är kallt kanske hon får det även i bogen av samma anledning?
Ont i bogen får hon vanligen inte när hon går utan täcke. Ont i länd kors vet jag inte om hon får av kyla har aldrig haft sådana problem tidigare men har lagt täcke på eftersom hon haft problem med ryggen i sommar av andra anledningar.

Gisburne skrev:
Kan ju vara så enkelt att det är sadeln som inte passar ordentligt, så hon går och spänner hela kroppen på ett osunt sätt när hon rids...
Rider barbacka (har gjort så sen i februari) så inga problem med sadeln.
Gisburne skrev:
Jag bara spånar på idéer, det kan vara lite svårt att veta varför hon får ont, men det låter inte helt rätt att en häst får ont i bogen av täcket...? *klia huvud*
Tackar för alla ideer tyvärr är det nästan bara är hon har täcke som problemen uppstår. Jag tror hon spänner sig när hon får täcke på sig för hon hatar att man rör bogpartiet på henne.

Kan du inte ordna något vindskydd/skjul i hagen, så att hon kan komma undan regn och blåst - då kanske täcket inte behövs, utan ryggen klarar sig ändå?

Hon har en skogsdunge att gå in i, med ett par täta granar, men tyvärr envisas hon med att stå ute i regnet även under dom värsta skurarna.

köp ett täcke som går upp en bit på halsen, samt med bogveck vettja! : ) de har suttit jättebra på mina hästar!

Bogveck finns på täcket. Hur tror du att det skulle hjälpa med att täcket går upp på halsen?

Jag har ett sto som avskyr täcken som åker bakåt och trycker på bogarna (vilket de flesta gör, som påpekat). Hon sliter helt enkelt sönder dem fram för att komma undan. De enda täcken hon låter bli är Horsewares Rhino wug och Rambo wug (rhino är en billigare variant, men ändå super i kvalitet). De går upp på halsen en bit och hänger löst över bogarna. De är dessutom fodrade med nylon (plus valfri tjocklek på fyllning, såklart) istället för fleece, så att de inte "hakar" upp sig utan kan glida fritt. Kanontäcken! Jag har bara sådana till mina hästar. Så här ser de ut: http://www.horseware.com/products.asp?Action=Detail&ProductID=22 Jag har provat täcken med bara bogveck också, men de fungerar inte alls.

Carina
www.silverarabians.com

Senast ändrad:

Jag skulle som nån annan skrev testa ett täcke som går upp en bit över halsen. Det hamnar ju inte "bakom manken" (som de kan göra om de åker bakåt). Så hamnar endel täcken på min häst iaf. Det blir inte alls så med ett halvhalstäcke.

Dessa täcken fungerar jättebra på min arabfröken som får skavsår bara hon tittar på ett täcke.

Tänker också slå ett slag för Rambo-täcket. Har inte haft en häst med skav, sen jag började använda Rambo.

Det glider inte heller bak på samma sätt som andra täcken kan göra. Det sitter ungefär som det gjorde när man satte på det - hela tiden. Alltså slipper man bogtrycket

Hästar är stäppdjur och därtill flyktdjur. Det är därför de kan "envisas" med att stå kvar mitt på öppna fältet även när solen gassar eller regnet vräker ner.

Mitt råd är; om hästen fryser, använd täcke. Om inte, låt bli. Och det varierar säkert från dag till dag. Om pälsen reser sig på hästen fryser den SNART. Att resa pälsen är ett sätt att hålla värmen (men hästen fryser inte ännu). Var observanta på era hästar, inte på vad de andra i stallet gör med sina...
Att du fryser säger ingenting om vad din häst gör... tänk på det.

Och försök komma till rätta med hennes ömhet i bogen, verkar inte bra.. Försök komma underfund med varför hon inte klarar lite tryck där. Som jag förstår det sitter inte täcket illa, och om hon då får ont bara av att ha det, jaa, då skulle jag försöka gå till botten med orsaken. Lycka till!

busfro skrev:
Och försök komma till rätta med hennes ömhet i bogen, verkar inte bra.. Försök komma underfund med varför hon inte klarar lite tryck där. Som jag förstår det sitter inte täcket illa, och om hon då får ont bara av att ha det, jaa, då skulle jag försöka gå till botten med orsaken. Lycka till!
Alltså hon är INTE öm i bogen i vaniga fall utan först när täcket kommer PÅ. Det är helt enkelt så att hon hatar att man rör vid hennes bog om man gör det hårdare än en lätt lätt strykning med handen. Hon accepterar det, men hon tycker inte om det. Om man då tvingar henne att ha något på sig som trycker där så spänner hon sig givetvis, det skulle nog du och jag också göra. Den spänningen är det som är problemet. Hon får alltså inte ont av täcket utan av spänningen som hon själv fixar dit för att hon inte vill ha något som rör vid henne där.
Hon har blivit bättre på att acceptera tryck på bogen. Numera går det att borsta henne utan att hon blir förbannad. Problemet är exakt lika stort när hon är spänd i bogen som när hon är avslappnad så hon har INTE ONT hon vill bara få ha den delen av sig själv ifred. Endel hästar gillar inte att man tar dom under magen min vill inte att man tar henne på bogen. That's it

Arbeta henne med ttouch över bogarna för att göra henne lite mer acceopterande.
I övrigt så kommer ont i bogarna alltid pga fel i rumpan, dvs rumpan gör för lite. Lär henne att trampa under sig när hon har täcket på sig så at hon komme ifrån det där att hänga sig på bogarna. Tex longera henne eller tömkör och touchera henne. Allt måst egå lugnt till väga, det ska vara en avslappnad övning.

Opps Det där blev lite grinigare än planerat och inte så lite heller :o.
Ska nog inte skriva mer just nu är inte på så bra humör :devil:.
Tackar fortfarande för alla tips.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: Shixle
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 361
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 109
Senast: lomuxx
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från... 2
Svar
25
· Visningar
8 690
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Pluggtråden
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur