Täcke i transporten? (snabbt)

_Runaway_

Trådstartare
Imorgon åker vi iväg till Strömsholm med pållen, och jag undrar, behövs täcke i transporten? De enda jag har i så fall är fleecetäcken. Vi åker mitt på dagen och det lär ta 1½-2 timmar åt varje håll.

Sv: Täcke i transporten? (snabbt)

Jag skulle haft täcke på, om hästen är van vid att ha det. Kör du med luckan öppen el stängd? Berätta hur det går med hästen, vad dom säger o så!

Jag skulle oxå haft på täcke.
Men man får ju inte köra med öppen lucka? :mad:
Är hästen sjuk eller vad har hänt?

det beror på hur varmt det är men är det runt 10 grader o neråt skulle jag ha en tunn fleecefilt om hästen är oklippt, annars ett tunnt termotäcke.

*svarar alla*

Hästen har fång (ingen feber eller annat allmänt försämrat tillstånd). Vi kör med luckan stängd, fast med en liten glipa liksom. Han är inte klippt.
Centaur: Lita på en lång och mustig tråd imorgon kväll ;)

Warhammer skrev:
Man får visst köra med luckan öppen, finns ingen lag eller liknande som säger att man inte får det, men det är en massa skrönor om att försäkringar inte täcker osv om man gör det. Jag kör alltid med luckan stängd då jag tycker att det måste dra på hästen och att det blir vissa orosmoment då hästen kan se bakåt, typ när det kommer lastbilar och sånt.

Till den ursprungliga frågan, är det varmt ute skulle jag inte ha täcke, är det lite kyligare sätt på ett tunt fleecetäcke eller liknande...

Jag kör också med luckan stängd, min häst är så stor så hela rumpan sticker ju upp annars. :crazy: Men ser jättemånga som kör med öppen lucka.

Warhammer skrev:

Det får man visst det! Den enda skyldigheten man har är att se till att hästen inte kan ta sig ur. Och jag har då aldrig sett någon häst ta sig ut den vägen :D

Jag skulle inte ha haft täcke på vid stängd lucka, det KAN bli väldigt varmt i transporten, men det blir aldrig kallt.

Körde min häst till Strömsholm i torsdags, då hade han på sej ett fleece-täcke, men vi åker med luckan öppen.

kör utan täcke! det skulle jag gjort iaf, trots klippt häst.

så länge det är varmare än 5-10 grader och man har luckan stängd bör man låta hästen åka utan, då det blir 5-10 grader varmare i transporten än utanför.

har bara täcke vintertid i transport.

alltid täcke på under transport, om det inte är 30 grader och strålande sol... och alltid stängd lucka...

jag skulle antingen ha ett fleece, bomull eller bävernylon-täcke om jag skulle ut och åka med min pålle nu.

Jezzie skrev:
Man får visst köra med luckan öppen, finns ingen lag eller liknande som säger att man inte får det, men det är en massa skrönor om att försäkringar inte täcker osv om man gör det. Jag kör alltid med luckan stängd då jag tycker att det måste dra på hästen och att det blir vissa orosmoment då hästen kan se bakåt, typ när det kommer lastbilar och sånt.

Till den ursprungliga frågan, är det varmt ute skulle jag inte ha täcke, är det lite kyligare sätt på ett tunt fleecetäcke eller liknande...
Jag skulle inte ha täcke på.

Drar på hästen gör det inte med öppen lucka. Förutsättningen för de flesta hästtransporter att klara lagkraven på ventilation är att man har luckan öppen. Om öppen lucka blir ett orosmoment eller ej beror på hästen. Jag körde 35 mil för några veckor sedan med öppen lucka och hästen stod som ett ljus. När vi väl kom fram tyckte han att han lika gärna kunde stå kvar i släpet och mumsa hö som att gå ut. Men har man en stökig eller lättskrämd häst kanske det är bättre med luckan uppe. Till trådskaparen - ber om ursäkt för sidospåret.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 421
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
128
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
896
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka