Täcke med foder enbart över ryggen?

Bukefalos 30 år!

TinyWiny

Trådstartare
Min älskade lilla trasiga häst fortsätter utmana min fantasi. Som många andra med muskelsjukdomar har han lätt att få kolik när temperaturen sjunker framförallt innan han har satt färdigt vinterpälsen och det löste jag (hoppas jag!) med att sy en magplatta. Men, nu när det är mellan 5-10 grader, regnet öser ner och vinterpälsen är nästintill klar svettas han med 50 grams täcke. Vi pratar svettas så han är blöt på bogen och bak på magen. Samtidigt får han ont med ofodrat täcke. Just nu går han med flugregntäcke med den fodrade ryggplattan jag sydde i i somras och det fungerar men jag är rädd att det blir för blött för högt upp där det enbart är nät. Han hade liksom behövt en overall/byxor 😅 för att täcka musklerna på baksidan av låren som är känsliga. Jag är också rädd att han blir för kall på magen när den blir blöt och att han får kolik av det.

Jag vet att jag har sett täcke med foder som inte går ner på sidorna men var? Vilket märke? Det var inte nyligen jag såg det utan säkert 10 år sedan. Kanske mer.

Någon som vet? Visst kan jag sy i en ryggplatta i ett ofodrat täcke men jag är så dålig just nu och jag hade behövt lägga den energin på sådant som att äta själv typ.

Är det inte Horsewares Rambo Autumn Series du sett? Jag har själv funderat på om den är bra till min ryggkänsliga men lättsvettade häst. Mycket intresserad om det är någon som använt den? Rambo finns även i täcken med varierande tjocklek över täcket, men det blir kanske för varmt.

Tänkte också på Vari-layer som HW har, där är fyllningen tjock på ryggen och tunnar ut nedåt sidorna.

(Bild nedan på tjocka täcken, men samma princip för tunnare)

1762766967370.webp

Är det inte Horsewares Rambo Autumn Series du sett? Jag har själv funderat på om den är bra till min ryggkänsliga men lättsvettade häst. Mycket intresserad om det är någon som använt den? Rambo finns även i täcken med varierande tjocklek över täcket, men det blir kanske för varmt.
Några i stallet har autumn series. Typ som summer series men med tyg istället för nät på sidorna. Verkar smidigt, om man har en häst som blir för varm med vanligt regntäcke.

Tack alla! Det är tyvärr inte horseware jag tänker på. Täcket marknadsfördes inte med att det enbart var foder över ryggen utan det var något jag upptäckte själv och jag köpte det aldrig.

Vad jag har kunnat läsa mig till håller summerseries och autumnseries inte lika tätt som vanliga horseware? Någon som vet?

Varilayer vore toppen om det hade funnits i 50 gram över ryggen. 250 blir alldeles för varmt. Kanske kan behövas vid 10 minus och det har vi sällan.

Funderar på linern till summerseries men tror att den blir för varm.

Tack alla! Det är tyvärr inte horseware jag tänker på. Täcket marknadsfördes inte med att det enbart var foder över ryggen utan det var något jag upptäckte själv och jag köpte det aldrig.

Vad jag har kunnat läsa mig till håller summerseries och autumnseries inte lika tätt som vanliga horseware? Någon som vet?

Varilayer vore toppen om det hade funnits i 50 gram över ryggen. 250 blir alldeles för varmt. Kanske kan behövas vid 10 minus och det har vi sällan.

Funderar på linern till summerseries men tror att den blir för varm.
Autumn series har lite tjockare tyg än summer series, så det håller nog tätt bra. Men nej som ett riktigt regntäcke blir det väl aldrig (dock inte sämre än vissa andra regntäcken som inte är lika bra som HW).

Kan en dry liner från HW vara något? Om du har yttertäcke med fästen för liner. Den är 50g men verkar andas bättre än en vanlig liner/täcke med foder. Kanske går att klippa till så den täcker där du vill att den ska täcka (även om den kanske är lite dyr att klippa i)

Eller ett sånt här under ett ofodrat täcke?
IMG_4741.webp

Kan en dry liner från HW vara något? Om du har yttertäcke med fästen för liner. Den är 50g men verkar andas bättre än en vanlig liner/täcke med foder. Kanske går att klippa till så den täcker där du vill att den ska täcka (även om den kanske är lite dyr att klippa i)

Eller ett sånt här under ett ofodrat täcke?
Visa bifogad fil 176862
Jag tittade på den linern tidigare och blev besviken när jag såg att det är polarfleece först och sedan 50 grams fyllning ovanpå. Han hade svettats. Det ena hade räckt.

Jag har funderat på att sy om ett annat liknande täcke men utan fodring ovanpå fleecen och då lägga glansigt tyg mot hästen. Jag har också funderat på att sy om ett liknande det du länkar till men det var ju det där med att orka också 😒

Idag med 7 grader, ganska vindstilla och ihållande duggregn har han enbart ett ofodrat amigo bravo. Han är lätt fuktig av svett vid bogen nu men inte mer och han verkar inte obekväm när jag tar på honom över rumpan. Jag tycker att det är stor skillnad på amigo bravo och övriga amigo täckena. Bravo är så tjockt att det värmer. Men, skulle temperaturen sjunka eller det hade börjat ösregna hade jag haft en häst som ganska snart hade haft fruktansvärt ont.

Ja kanske! Får försöka ta reda på om det är blankt material mot hästen så det inte dras bakåt som fleece gör.
Om något vet så hojta!
Jag har ett sånt, det är inte blankt på insidan men jag upplever inte att det åker bakåt. Har även Lippos motsvarande som fanns på bild ovan i tråden till andra hästen. Jag kan fota insidorna om du vill.

Min förra häst hade liknande problem. Svettades så pälsen blev klibbig och aldrig torkade mellan frambenen. Regnade det så blev han blöt inpå bara skinnet då han var så varm och svettig. Jag klippte honom mellan frambenen samt en rand upp under halsen. Det blev mycket bättre och kunde ha 50 gr täcke utan problem.

Min förra häst hade liknande problem. Svettades så pälsen blev klibbig och aldrig torkade mellan frambenen. Regnade det så blev han blöt inpå bara skinnet då han var så varm och svettig. Jag klippte honom mellan frambenen samt en rand upp under halsen. Det blev mycket bättre och kunde ha 50 gr täcke utan problem.
Ja så klipper jag en av mina andra hästar men jag kan inte göra det på honom. Även om hans största muskelproblem sitter i bak är musklerna i hela kroppen påverkade. Det räckte med den klippning veterinären gjorde för att sätta dropp för att han skulle bli märkbart sämre överlag. Som tur är satte han ny päls där snabbt så han är fullpälsad igen nu. Han är inte fuktig jämt utan torkar inne där han kan vara utan täcke nu (vilket känns helknas att han klarar eftersom han inte kan vara utan täcke alls sommartid men han har en vinterpäls som heter duga) så jag oroar mig inte för hudproblem som jag gjorde med den som nu är klippt (som går utan täcke och svettas ändå) utan det handlar om hans komfort enbart. Att hålla honom lagom varm så han slipper ha ont och kan leva ett bra hästliv trots allt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka